בית משפט המחוזי בתל אביב התיר היום (שלישי) לעיריית תל אביב להמשיך בעבודות לבניית מעון לדרי רחוב "גגון" על שטח בית הקברות המוסלמי "אל-איסעאף" ברחוב אליזבת ברגנר ביפו.
השופטת לימור ביבי קבעה כי העירייה תוכל להמשיך בעבודות, כך שצו המניעה הזמני שניתן לפני ארבעה שבועות בוטל. השופטת חייבה את המועצה האסלאמית לפצות את עיריית תל אביב והקרן לפיתוח תל אביב בהוצאות משפט בסך 7,500 שקלים כל אחת.
שלשום התקיים דיון בבית המשפט, אליו הגיעו עשרות תושבי יפו, נבחרי ציבור בהם השייח' כמאל ח'טיב מהפלג הצפוני של התנועה האסלאמית ואימאם מסגד חסן בק השייח אחמד אבו עג'ווה.
נציג המועצה המוסלמית, עו"ד רמזי קטילאת, אמר בדיון שהעבודות של עיריית תל אביב "משחיתות את הקברים, את בית הקברות והדבר האחרון שחשבו עליו בעירייה זה כבוד המתים ורגשות המוסלמים". לטענת העותרים, העירייה התחילה לבצע את העבודות האחרונות יותר משנה אחרי התכנון המקורי, בין היתר בגלל דיאלוג שהתקיים בין העירייה לעותרים שכשל.
2 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של רון חולדאי על רקע פינוי בית הקברות המוסלמי ביפו
הפגנה מול ביתו של רון חולדאי על רקע פינוי בית הקברות המוסלמי ביפו
הפגנה מול ביתו של רון חולדאי על רקע פינוי בית הקברות המוסלמי ביפו, בשבוע שעבר
(צילום: מוטי קמחי)
"העבודות הופסקו באפריל 2018 וחודשו ביוני 2020 לפי תקנות הרישוי, אחרי שההיתר פקע. זאת התנהלות כוחנית של עירייה שעושה עבודות פוגעניות בבית קברות מוסלמי ופוגעת במנוחת המתים שנמצאו כפי שהונחו לפני עשרות שנים. ביהמ"ש צריך להגיד בבירור: גם אם טעיתם, אין התיישנות על זה שצריך לפעול לפי חוק", אמר קטילאת.
הוא הוסיף כי "ננסה למנוע את הפרויקט ככל שנוכל, אבל שאם כבר – הוא ייעשה לפי החוק. נפעל בכל דרך חוקית כדי שהפרויקט לא יתקיים בצורה פוגענית ועדיף לכולנו שלא יתקיים בכלל".
נציג קרן ת"א שמבצעת את הפרויקט, עו"ד רפי יולזרי, אמר כי "מטרת העתירה הזאת היא לנסות למנוע להוציא את הפרויקט מהכוח אל הפועל. גם אם חלפה שנה מזמן ההיתר, חברי מתעלם מתקנות החירום עקב הקורונה שהאריכו את המועדים – ולכן ההיתר לא פקע. יותר משנתיים שקבלן נמצא במקום ועותרים בטענות שלא עבדו בשטח, זה לאחוז במקל בשני קצותיו". נציגת העירייה, עו"ד הילה בן הראש חכמון, הדגישה כי לא היה להם ספק כי ההיתר בתוקף.
2 צפייה בגלריה
הפגנות בעקבות הרצון לבנייה על בית קברות מוסלמי עתיק ביפו
הפגנות בעקבות הרצון לבנייה על בית קברות מוסלמי עתיק ביפו
ההפגנות ביפו בחודש שעבר
(צילום: מוטי קמחי)
בחודש שעבר הוציא ביהמ"ש צו מניעה זמני נגד המשך העבודות עד ה-22 ביולי לאחר שהמועצה המוסלמית טענה כי תוקף היתר הבניה פקע. בתגובה דרשה עיריית תל אביב לקיים דיון מוקדם, בטענה שעצירת העבודות גורמות לתסיסת הרוחות ביפו ובנוסף גורמות לעירייה להוצאות גבוהות בסך מליון שקלים וחצי כתוצאה מעלויות אבטחה וציוד הנדסי מיוחד שהובא לאתר והושבת.
בשבוע שעבר אישרה ועדת הכספים בעירייה עוד 23 מיליון שקל לפרויקט לאחר ביטול תרומתו של איש העסקים פטריק דרהי עקב המחאה. העלות נאמדת בכ-30 מיליון שקל מכספי ציבור.