הם מפגינים, מארגנים פאנלים ומכינים סרטונים ויראליים. לקראת הבחירות הם קוראים לפוליטיקאים לפעול למען הסביבה. יותר ויותר בני נוער וצעירים סבורים שאחד הנושאים החשובים ביותר שיש לעלות על הסדר היום הוא איכות הסביבה והמאבק בהתחממות הגלובלית.
3 צפייה בגלריה
מבוגרים וילדים בהפגנה
מבוגרים וילדים בהפגנה
צעירים בהפגנה למען האקלים
(צילום: מוטי קמחי)
"לצעירים יש יכולת רבה להשפיע בנושא משבר האקלים. אנחנו רואים איך המדינה שלנו, למרות הרבה מאוד הבטחות, לא עושה את מה שצריך כדי להגן על העתיד שלנו, ואני באופן אישי מרגיש שהיא מזלזלת בעתיד שלנו, לא לוקחת אותו ברצינות. אנחנו דור העתיד של ישראל ושל העולם, וצריך לדאוג לנו", אמר טל מתתיהו (19) פעיל ב"נוער למען האקלים", שצפוי להתגייס לצה"ל ביום הבחירות.


מתתיהו הוסיף כי "לאחרונה הקמנו קואליציה של 25 תנועות נוער שפועלות למען האקלים. אנחנו רואים שיש נוער מגוון מכל הארץ שרוצה שינוי, ובאמת אני חושב שזה יכול לגרום לשינוי. גרטה טונברג שהפגינה מול הפרלמנט השבדי הייתה רק אחת בהתחלה, ובגלל מה שהיא עשתה – אנחנו רואים שינויים ענקיים בכל העולם. השיח החדש העולמי בנוגע למשבר האקלים נוצר רבות בגללה ובזכותה. וכל ההתעוררות הגדולה היא בזכות נוער שהחליט לקחת את הכוח לידיים שלו. ואני חושב שגם בישראל זה יכול לקרות". ביום שישי הקרוב, ארגון נוער למען האקלים יקיים הפגנה בתל אביב, בה גם הקואליציה תיקח חלק. בהפגנה, הפעילים יקראו לממשלה לפעול למען האקלים.
3 צפייה בגלריה
בני נוער בהפגנה בתל אביב
בני נוער בהפגנה בתל אביב
בני נוער בהפגנה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בשבוע שעבר, מחאת הנוער למען האקלים, ארגון "לבחור ירוק" ועמותת "חיים וסביבה" ארגנו פאנל פוליטיקאים בנושא משבר האקלים, אנרגיה ירוקה ומניעת אסונות סביבתיים. באירוע, שהתקיים בבית הספר הכפר הירוק, השתתפו השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, ח"כ יוראי להב הרצנו מיש עתיד, ח"כ תמר זנדברג ממרצ, ח"כ אלכס קושניר מישראל ביתנו, וגלעד קריב מהעבודה. הפאנל שודר בלייב בפייסבוק ובדמוקרTV, וזכה לאלפי צפיות.
כמו כן, הפעילים הצעירים גם ארגנו מפגשים וירטואליים נפרדים בנושא סביבה עם כל מפלגה שהייתה מעוניינת בכך, ושידרו אותם ברשתות החברתיות.
"אנחנו רוצים שהפוליטיקאים יקשיבו לקול שלנו. אנחנו נוער מכל הארץ, מכל החברה הישראלית. אם הפוליטיקאים לא יקשיבו למה שיש לנו לומר, ולא יבינו שנוצר פה עידן חדש שבו לנוער אכפת מהבעיות הסביבתיות שמשפיעות על העתיד שלנו – לא נצביע להם. לא נוכל להצביע לפוליטיקאים שלא לוקחים ברצינות את משבר האקלים", אמר מתתיהו.

יתרה מזאת, גם המכינות קדם-צבאיות, שנות שירות והישיבות בישראל נרתמו למאבק נגד שינוי האקלים. בשבוע שעבר פורסם סרטון ובו קריאה לפוליטיקאים להכריז על מצב חירום אקלימי ולפעול לעצירת משבר האקלים.
"אנחנו מייצגים עשרות אלפי נערים ונערות במסגרות שלפני השירות מכל רחבי הארץ. אם יש דבר אחד שכולנו יכולים להסכים עליו הוא שמשבר האקלים כבר כאן - ושלא יהיה לו שום חיסון. דרושה מנהיגות אחראית שתקום ותפעל. חלון ההזדמנויות הולך ונסגר. אין דבר שמאיים יותר על ביטחון ישראל ממשבר האקלים. אנחנו הקול החדש ואם אתם רוצים את הקול שלנו – תתחילו לפעול", אמרו הצעירות והצעירים בסרטון. את הסרטון החדש הפיקו חניכי "צוות אקלים" ממכינת חנתון יחד עם המרצה נטע גרנות והאקטיביסטים עומר עובדיה וטל מתתיהו.

בעז הראל מרמת גן, בן 18, חניך במכינה הקדם-צבאית בחנתון וחבר הצוות האקלים של המכינה, אמר כי "לאנשים מבוגרים יש את הפריווילגיה שהם לא יישארו פה לראות את הנזקים החמורים מאוד שייקרו בעתיד. כמו כן, יש הרבה מאוד קישור לצד השמאלי של המפה הפוליטית, וזה לא נכון. זה העתיד של כולנו, הוא נוגע לכולם ללא קשר לצד שלהם במפה הפוליטית. הפוליטיקאים מטעים את הציבור ומשכנעים אותו שמשבר האקלים הוא לא איום. אנחנו נחווה את כל האסון על בשרינו אם לא יהיה שינוי בהתנהלות של הממשלה".
3 צפייה בגלריה
מחאה למען האקלים, יולי 2020
מחאה למען האקלים, יולי 2020
מחאה למען האקלים, יולי 2020
(צילום: נעה פישר)
מתתיהו מסכים עם דבריו של הראל. "אנחנו צריכים להפסיק לראות את משבר האקלים כשייך לצד שמאל של המפה הפוליטית. יש סטיגמה בחברה הישראלית בנוגע לאיכות הסביבה ומשבר האקלים. זה נורא עצוב, כי זה פשוט לא נכון. זה נושא שאנחנו צריכים לפעול בו יחד, אסור שתהיה הפרדה. אני קורא לעוד אנשים ללמוד על זה בעצמם ולהבין, כי ברגע שקוראים - אי אפשר להתעלם".


לסיכום, אמר מתתיהו כי "משבר האקלים הוא יותר מבעיה סביבתית במובן הצר של המילה. הרבה אנשים חושבים שמדובר רק על היופי של הטבע, וזה הדבר היחיד שייפגע. משבר האקלים הוא אתגר קיומי לחיים שלנו. אם לא נעשה כלום, והעולם ימשיך לפלוט גזי חממה, הביטחון שלנו יהיה בסכנה, והפערים בחברה יחמירו. אני חושב שההבנה הזאת עדיין לא נחתה, ואנחנו עושים את כל שאנחנו יכולים כדי לשנות זאת".