ראש ממשלת תאילנד פראיות צ'אן-אוצ'ה הבטיח היום (ד') שממשלתו תוודא שימוצה הדין בתאונת הפגע וברח הקטלנית שבה הסתבך בשנת 2012 היורש של ענקית משקאות האנרגיה "רד בול". דבריו של ראש הממשלה באים בעקבות זעם ציבורי על כך שכתב האישום נגד היורש, ווראיות יובידהייה, בוטל. משרד התובע הכללי של תאילנד הודיע על ביטול האישומים בשבוע שעבר, אך לא סיפק נימוק לכך.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
תאילנד ווראיות יובידהייה יורש של אימפריית רד בול מואשם תאונת פגע וברח
תאילנד ווראיות יובידהייה יורש של אימפריית רד בול מואשם תאונת פגע וברח
"הבוס" ווראיות. המשיך בחיי הפאר
(צילום: AP)
התאונה אירעה ב-3 בספטמבר 2012: ווראיות, הידוע יותר בכינויו "בוס", נהג במכונית הפרארי שלו ברחוב ראשי בבנגקוק במהירות 177 קמ"ש. הוא פגע בשוטר בשם וויצ'יאן קלנפרסט שרכב על אופנוע, וגרר אותו לאורך עשרות מטרים. בתחילה הסכים אדם אחר – לפי דיווחים בן משפחה של ווראיות או נהג של המשפחה – לקבל עליו את האחריות לתאונה, וטען כי הוא שנהג ברכב; אבל בהמשך הודה כי שיקר, והמשטרה האשימה אותו במסירת הצהרה כוזבת.
היורש ווראיות, שהיה בן 27 בזמן התאונה, הודה בהמשך כי הוא למעשה זה שנהג בפרארי ואז ברח מהזירה. הוא הסגיר את עצמו לידי המשטרה אבל שוחרר עוד באותו היום, בערבות של 16 אלף דולר – סכום קטן עבור משפחת המיליארדרים. בשנים שלאחר מכן הצליחו עורכי דינו של ווראיות לדחות שוב ושוב את חובת ההתייצבות שלו בבית המשפט, והוא נמנע לא פחות משמונה פעמים מהגעה לאולם הדיונים.
ההימלטות מהדין נמשכה עד אפריל 2017: רק בשלב זה, כמעט חמש שנים אחרי התאונה, הוצא נגד ווראיות צו מעצר, אבל ימים לפני כן הוא כבר הספיק להימלט מתאילנד. לאחר מכן דרכונו התאילנדי נשלל ממנו. לא ידוע היכן הוא נמצא כעת.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת תאילנד מצביע
ראש ממשלת תאילנד מצביע
ראש ממשלת תאילנד. "חייבים לתקן את הבעיות"
(צילום: AFP)
הפרשה זכתה לתשומת לב ציבורית גדולה בתאילנד, משום שרבים במדינה סבורים שהיא מדגישה עד כמה העשירים והמקושרים בה נהנים מחסינות משפטית. סבו של ווראיות הוא שהקים את אימפריית "רד בול", ומשפחתו עדיין מחזיקה בבעלותה כמחצית מהחברה. בדירוג המשפחות העשירות ביותר בתאילנד של המגזין "פורבס" מדורגת המשפחה במקום השני, עם הון המוערך ב-20.2 מיליארד דולר.
למרות האיומים המשפטיים שריחפו מעל ראשו, גם אחרי התאונה המשיך ווראיות לנהל אורח חיים פעלתני וראוותני ונדד להנאתו ברחבי העולם. הוא טס במטוסים פרטיים של רד בול למרוצי פורמולה 1, למסע סנובורד ביפן ולשיט בוונציה. העובדה שהמשיך בחייו ללא שום בעיה נראית לעין עוררה את זעמם של רבים.
3 צפייה בגלריה
עו"ד חגית רחמני וייס
עו"ד חגית רחמני וייס
3 מיליון באהט פיצוי בתמורה לאי-הגשת תביעה. ווראיות
(צילום: AP)
ראש ממשלת תאילנד הודיע היום על הקמת ועדה שתבחן מה הביא להחלטה לסגור את התיק נגד ווראיות, אך הוא הדגיש גם כי הוועדה הזו לא תתערב בעבודתם של משרד התובע הכללי, המשטרה ובית המשפט. לוועדה יינתנו 30 יום להשלים את משימתה.
"מדובר בפרשה שיש בה עניין רב לציבור, ולכן אנחנו חייבים לגלות את האמת כדי לראות מהן הבעיות", אמר ראש הממשלה. "אנחנו חייבים לתקן את הבעיות הללו כדי לוודא שבחברה התאילנדית ייעשה צדק בלי קשר למעמדו של אדם".
אחיו של השוטר ההרוג סיפר לסוכנות הידיעות AP שבשנת 2012 הוא חתם עם משפחתו של ווראיות על הסכם פיצויים, שבמסגרתו תקבל משפחת השוטר שלושה מיליון באהט (כ-94,400 דולר) ובתמורה תימנע מהגשת תביעה פלילית ואזרחית נגד ווראיות. עם זאת, כשנודע לאח בשבוע שעבר על החלטת התובע הכללי לבטל את האישומים נגד היורש הוא הביע זעזוע: "זה כואב לי כל כך. זה מראה שאין צדק לעניים. בתאילנד יש פער גדול מאוד בין עשירים לעניים בכל היבט, וזו דוגמה ברורה לכך".