חוקרים בהולנד ובצרפת חשפו היום (ה') כי הצליחו לפצח רשת תקשורת מוצפנת שאפשרה לעשרות אלפי פושעים ברחבי העולם לקיים קשרים אלה עם אלה ולתאם את פעולותיהם. בעקבות פיצוח הרשת בוצעו מעצרים רבים – 746 מהם רק בבריטניה – וכוחות הביטחון באירופה הצליחו לשים את ידיהם על פושעים שבמשך שנים הצליחו לחמוק מהחוק ונחשבו ל"בלתי מושגים".
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
2 צפייה בגלריה
הפושעים הבינו רק באיחור של חודשים: עלו עלינו
הפושעים הבינו רק באיחור של חודשים: עלו עלינו
הפושעים הבינו רק באיחור של חודשים: עלו עלינו
(צילום: shutterstock)
לדברי החוקרים בצרפת ובהולנד, המידע שנדלה מהרשת שנפרצה הוא לא פחות ממכרה זהב עבורם, והוא כבר אִפשר לסכל שורה של התנקשויות ועסקאות סמים.
ההודעה על פריצת הרשת נמסרה היום ב-Eurojust, הסוכנות האירופית לשיתוף פעולה בחקירות פליליות, שמושבה בהאג. שירות התקשורת המוצפנת ששימש את הפושעים ושכעת נפרץ נקרא EncroChat, והרשת שקישרה בין הפושעים פעלה באמצעות שרתים בעיר ליל שבצרפת. ברשת היו חברים כ-60 אלף פושעים מרחבי העולם, כ-10,000 מהם מבריטניה.
לפי חוקרים בבריטניה, סוכנויות משטרה ברחבי אירופה ניסו מאז 2016 לחדור את חומות ההצפנה של EncroChat, ולפני חודשים אחדים הצליחו סוף סוף לעשות זאת. מאז עקבו החוקרים בזמן אמת אחרי התקשורת בין החברים בארגוני הפשיעה. הם יירטו מסרים שהעבירו ביניהם והתחקו אחר תנועותיהם.
2 צפייה בגלריה
האקר אילוסטרציה
האקר אילוסטרציה
"תיפטרו מהטלפונים". האזהרה מהרשת
(צילום: shutterstock)
עד מהרה הניבה הפריצה תוצאות בשטח. בבריטניה המשטרה הודיעה אחר הצהריים כי המידע שנדלה מ-EncroChat שימש אותה כדי לצאת למבצע המעצרים הגדול בתולדותיה, וכי במסגרתו היא עצרה דמויות מבוקשות-ביותר בעולם התחתון הבריטי וסיכלה אלפי מזימות, בכלל זה מזימות רצח. בסך הכול עצרו החוקרים הבריטים 746 פושעים, ולדברי כוחות הביטחון במבצע זה הם הצליחו להציל את חייהם של יותר מ-200 בני אדם. משטרת בריטניה גם תפסה 67 מיליון דולר במזומן, 77 כלי נשק ויותר משתי טונות של סמים.
משטרת הולנד הפיקה גם היא תועלת רבה מהמידע: היא עצרה יותר מ-100 חשודים, תפסה אלפי קילוגרמים של סמים, סגרה מעבדות סמים ושמה את ידיה על כ-20 מיליון אירו במזומן. בזכות המידע שאספה ברשת המוצפנת הצליחה המשטרה ההולנדית גם לסכל עשרות פשעים אחרים, בהם התנקשויות וחטיפות לצורכי עינוי.
המבצע הסתיים בחודש שעבר, כשמנהלי EncroChat הבינו שהחוקרים הצליחו לחדור לפלטפורמה. המנהלים שלחו לכל משתמשי הרשת אזהרות שבהן קראו להם להיפטר מיד מהטלפונים המיוחדים ששימשו אותם כדי לקבל גישה לשירות. לפי החוקרים, כמעט כל המשתמשים נענו לאזהרה. כעת האתר של EncroChat אינו פעיל עוד.