דו"ח אמ"ן מהיום (שני) קובע כי לנוכח נתוני היקף תחלואת הקורונה בישראל, יש לוודא היערכות ומוכנות ללימודים מקוונים בלבד בתיכונים לפרק זמן ממושך - שבועות ארוכים וייתכן אף חודשים.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויואב גלנט בבית ספר נטעים שבבית חורון
בנימין נתניהו ויואב גלנט בבית ספר נטעים שבבית חורון
הובילה לעלייה בתחלואה. ראש הממשלה ושר החינוך בפתיחת שנת הלימודים
(צילום: נדב אבס)
הדו"ח, שהתפרסם לקראת ישיבת קבינט הקורונה, קובע כי פתיחת מערכת החינוך היוותה זרז משמעותי בהתפשטות הנגיף. בדו"ח צוין כי "הגילאים שבהם חלה העלייה בשיעורי התחלואה הם 17-15 במגזר הכללי, 17-12 בחברה הערבית ו-17-12 בקרב בנים במגזר החרדי". באמ"ן ממליצים "לשקול היטב את חזרת הלימודים הפרונטליים".
4 צפייה בגלריה
חולי הקורונה במגזרים שונים בארץ
חולי הקורונה במגזרים שונים בארץ
מתוך דו"ח אמ"ן
4 צפייה בגלריה
חולי הקורונה במגזרים שונים בארץ
חולי הקורונה במגזרים שונים בארץ
מתוך דו"ח אמ"ן
4 צפייה בגלריה
חולי הקורונה במגזרים שונים בארץ
חולי הקורונה במגזרים שונים בארץ
חולים במגזר הערבי - מתוך דו"ח אמ"ן
עם זאת, לפי הדו"ח, גם בתחילת ספטמבר נצפתה עלייה בשיעורי התחלואה בקרב בני הנוער - שככל הנראה נגרמה מאירועים שהתרחשו ממחצית אוגוסט ועד סופו, לפני תחילת הלימודים. העלייה כתוצאה ממערכת החינוך נצפתה רק לקראת מחצית ספטמבר. לכן, ייתכן כי העלייה בתחלואה בקרב בני נוער בתחילת חודש ספטמבר חלה בעקבות מפגשים חברתיים רבים שהתקיימו בסוף חודש אוגוסט ובעקבות חופשות משפחתיות שונות בחופש הגדול - אך הועצמה עם פתיחת מוסדות החינוך השונים.
באמ"ן מציינים גם כי "קפיצה בתחלואה בסמוך לפתיחה מלאה של שנת הלימודים נצפתה במדינות נוספות רבות בעולם, כולל הולנד, בלגיה, בריטניה, ספרד וי וון. מדינות רבות בחרו להחזיר את הלימודים הפרונטליים רק בשלבים מתקדמים בתכנית יציאה הדרגתית מסגר".
כדי להדגיש את הסיכון בפתיחת שנת הלימודים גם בגילאים הנמוכים יותר, דו"ח אמ"ן ציטט מחקר של המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), שלפיו ילדים קטנים מתחת לגיל 10 שנדבקו במסגרות החינוך עלולים להפיץ את המחלה אל מחוץ למסגרות אלה - אפילו אם הם א-סימפטומטיים. המחקר הראה כי 12 ילדים בגילאי 8 חודשים עד 10 שנים הפיצו את המחלה לסביבתם, בעיקר לבני משפחה, בזמן שסבלו מתסמינים קלים בלבד או היו ללא תסמינים כלל.

ראש קבינט המומחים המייעץ לפרופ' רוני גמזו, פרופ' רן בליצר, אמר כי "גרפי התחלואה שמפרסם מרכז המידע והידע הלאומי מחזק שתי תהיות בסיסיות שהיו לי, אל מול ההנחה הרווחת שפתיחת שנת הלימודים גרמה לגל התחלואה. דבר ראשון, תחילת העלייה החלה בבירור לפני תחילת שנת הלימודים בכל המגזרים. דבר שני, אותה מגמת עלייה בדיוק נרשמה באותו זמן בקרב מבוגרים צעירים אחרי גיל תיכון".
בתוך כך, בדו"ח תמונת המצב של המועצה לביטחון לאומי (המל"ל) נרשם כי בשבוע האחרון היו בישראל כ-33 מקרי מוות בממוצע מדי יום, ובסך הכל 234 נפטרו מקורונה. עם זאת, מהדו"ח עולה גם כי נמשכת הירידה בשיעור החיוביים בבדיקות הקורונה, וחלה ירידה גם בקצב ההכפלה של מספר החולים במצב קשה - מ-29 ימים אתמול ל-30 היום. מקדם ההדבקה R ירד מתחת ל-1, ועומד כעת על 0.98 - אינדיקטור חיובי לתחילת הדעיכה בתחלואה.
מספר מקרי המוות הכולל מקורונה בישראל עומד על 1,722. מספר החולים בפועל יציב ועומד על 65,138, וסך הנדבקים מתחילת המגפה עומד על 268,220.