מתי מגפה מסתיימת?

וירוס קטלני מתפשט במהירות ברחבי העולם, ארגון הבריאות העולמי מכריז על מגפה, כמות המתים עולה בקצב מדאיג וכולם שואלים מתי המגפה תסתיים? אלכס רוזנטל מפרט את שלוש האסטרטגיות העיקריות שבהן ממשלות משתמשות כדי להכיל ולסיים את המגפה.

כמה מהר ניתן לייצר חיסון?

כשמתגלה פתוגן חדש, גופנו ומערכות הבריאות נותרים פגיעים. וכאשר פתוגן זה גורם להתפרצות מגפה עולמית, יש צורך דחוף בתרכיב כדי ליצור חסינות נרחבת עם מינימום אבדן חיים. אז באיזו מהירות אנו יכולים לפתח חיסונים כשאנו זקוקים להם ביותר? דן קוורטלר מתאר את שלושת השלבים של פיתוח חיסונים

מה יקרה אם ייכרתו את כל העצים בעיר שלכם?

ההערכה היא שעד שנת 2050 - 65% מאוכלוסיית העולם יתגוררו בערים. אז למה העצים כל כך חשובים להישרדות הערים? צפו בהרצאתו של סטיבן אל

סיור קצר ב-4 מיליארד השנים האחרונות

הפלאונטולוגית ועמיתת TED, לורן סאלן, מפגישה אותנו עם כמה מבעלי החיים המגוונים ביותר ששוטטו בכדור-הארץ הפרה-היסטורי (מכרישים עם כנפיים ועד קרוקודילים שועטים וקרנפים ארוכי-צוואר), ומראה לנו מדוע פלאונטולוגיה היא הרבה מעבר לדינוזאורים.

איך להצית סקרנות באופן מדעי?

סקרנים איך דברים עובדים? תעשו ניסויים מעשיים בבית, אומרת הפיזיקאית נדיה מייסון. היא מראה איך אפשר להסיר את המסתורין מהעולם סביבכם על ידי ניצול הסקרנות המדעית שלכם - ועורכת כמה ניסויים שלה על הבמה באמצעות מגנטים, שטרות, קרח יבש ועוד.

איזו שיטת הצבעה היא הטובה ביותר?

תארו לעצמכם, שאנחנו רוצים לבנות נמל חלל חדש באחד מארבעת בסיסי מאדים אשר אוכלסו לאחרונה, ומקיימים הצבעה כדי לבחור את מיקומו. מתוך 100 המתיישבים במאדים, 42 מתגוררים בבסיס המערבי, 26 בבסיס הצפוני, 15 בבסיס הדרומי ו -17 בבסיס המזרחי. בהנחה שכולם רוצים שהנמל יהיה הכי קרוב לבסיס הבית שלהם, מה הדרך ההוגנת ביותר לקיים את ההצבעה? אלכס גנדלר מתעמק בשיטות הצבעה.
.

איך זה באמת להיות עם אוטיזם?

"אוטיזם איננו מחלה; זו רק דרך חשיבה שונה," אומר אית'ן ליסי. ליסי, הנמצא על הספקטרום האוטיסטי, מציע לנו הצצה אל האופן שבו הוא חווה את העולם, מפרק סטריאוטיפים מטעים על אוטיזם, חולק תובנות על התנהגויות רווחות ומקדם הבנה כוללת יותר של הספקטרום.

מה בדיקות DNA יכולות לספר לנו על אבותינו הקדומים?

למעשה ה-DNA לא יכול לספר לנו הכל. פרוסאנטה צ'אקרבארטי בוחנת את דיוקן של בדיקות DNA.

איזה מאכלים אהובים היו לאבותינו?

מסביב לעולם, תרבויות מאכלים מקומיים נעלמות בגלל חקלאות תעשייתית והשפעה מערבית על תפיסת הדיאטה האידיאלית. חוקרת המזון, אפרנה פלאבי חוקרת מדוע מסורות קולינריות שפעם היו נחוצות נעלמות מחייהם וזיכרונותיהם של בני אדם כמעט ללא מודעות - ומגישה פתרון מעודן להחייאת הקשר שלנו עם המאכלים שאותם אנחנו אוכלים.

הפוליטיקה הופכת אותנו ללא רציונאלים?

האם זהותו הפוליטית של אדם יכולה להשפיע על יכולתו לעבד מידע? התשובה קשורה בתופעה קוגניטיבית הנקראת מפלגתנות. למרות שהזדהות עם קבוצות חברתיות היא חלק חיוני ובריא בחיים, היא עלולה להפוך לבעיה כשהאמונות הקבוצתיות סותרות את המציאות. אז איך אפשר לזהות ולהילחם במפלגתנות? ג'יי ואן באבל מספר על כמה אסטרטגיות מועילות.

איך המיקרובים שאיתם אנחנו נולדים משפיעים על בריאותנו?

רמת הבריאות בחיינו אולי נקבעה כבר ביום שבו נולדנו, טוענת חוקר המיקרוביום האנה-מריה אוסיטופה. בהרצאה מרתקת היא מראה כיצד המיקרובים של המעי, שאותם אנו רוכשים בלידה וכתינוקות, משפיעים על בריאותנו כמבוגרים - ודנה במחקר המיקרובי החדש שיוכל לעזור להתמודד עם בעיות בריאות כמו השמנת יתר וסכרת.

כיצד מרגישים כשחיים בתחנת החלל הבינלאומית?

האסטרונאוטית קאדי קולמן מזמינה אותנו אל תוך תחנת החלל הבינלאומית,ש בה היא העבירה כמעט שישה חודשים וביצעה ניסויים על מנת להרחיב את גבולות המדע. אז איך זה מרגיש לרחף לעבודה, לישון ללא כבידה ולחיות כשמקיפים את כדור הארץ ב-28 אלף קמ''ש?
פורסם לראשונה: 12:58, 26.09.20