רבבות בני אדם הגיעו אחר הצהריים לכיכר העצמאות במינסק, להפגנת ענק נוספת נגד שלטונו של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו. המפגינים נופפו בדגלי בלארוס וצעקו "חופש" ו"לא נשכח ולא נסלח". "יש לנו שתי דרישות: בחירות הוגנות והפסקת האלימות", אמר אחד המפגינים.
האופוזיציה בבלארוס, נזכיר, מאשימה את הנשיא לוקשנקו ("הרודן האחרון באירופה") בזיוף תוצאות הבחירות שנערכו לפני שבועיים. לוקשנקו, ששולט בבלארוס משנת 1994, מתמודד עם גל המחאה הגדול ביותר מאז שעלה לשלטון. כ-7,000 מפגינים נעצרו בעימותים עם המשטרה. לפי הדיווחים חלקם עברו עינויים בכלא. השלטון משקיע מאמצים גדולים כדי להשתיק את המחאה ולשים סוף להפגנות. איגוד העיתונאים הבלארוסי דיווח שבלארוס חסמה את הגישה ליותר מ-50 אתרי חדשות.
13 צפייה בגלריה
בלארוס מינסק הפגנה מפגינים
בלארוס מינסק הפגנה מפגינים
המפגינים היום במינסק
(צילום: AP)
עצרת הענק, "הצעדה למען בלארוס החדשה", מתקיימת אחרי שלוקשנקו התחייב לשים סוף למחאות ברחובות. באופוזיציה חוששים שכוחות הביטחון ברחובות יגיבו הפעם ביד קשה מהרגיל. הרשויות הזהירו את הבלארוסים מהשתתפות ב"הפגנות לא חוקיות". כלי תקשורת מקומיים פרסמו סרטונים של שוטרים חמושים, ורכבים עם זרנוקי מים, עושים את דרכם לכיוון כיכר העצמאות.
המפגינים במינסק צועדים לעבר אנדרטה לקורבנות מלחמת העולם השנייה. כוחות הביטחון חסמו את הגישה לאנדרטה – והדגישו שנם יגיבו למהומות שיהיו ליד האתר - וליד אתרי זיכרון נוספים. משרד ההגנה הבלארוסי כינה את המפגינים "פשיסטים" והזהיר את כל מי "שיפר את השקט והסדר" בקרבת אתרי הזיכרון: " אתם תצטרכו להתמודד עם הצבא, לא עם המשטרה". לקראת ההפגנות נסגרו כמה תחנות רכבת במינסק.


כלי תקשורת שמזוהים עם האופוזיציה דיווחו שיותר מ-100,000 מפגינים הגיעו לעצרת הענק במינסק. כתב של סוכנות הידיעות AFP דיווח על הפגנות נוספות, קטנות יותר, בערים נוספות בבלארוס. המפגינים ברחובות מעודדים מהשינוי שלטענתם עובר על העם הבלארוסי, אחרי 26 שנה. "לוקשנקו רוצה שכולם יעזבו וימשיכו לחיות כמו בעבר. אבל זה כבר לא ייראה אותו דבר", אמר אחד המפגינים.
בליטא השכנה מתקיימות היום עצרות תמיכה במפגינים הבלארוסים. הליטאים מתכננים ליצור "שרשרת אנושית" מווילנה עד לגבול בלארוס, שלושה עשורים אחרי שתושבים מהמדינות הבלטיות איחדו כוחות במחאת ענק נגד השלטון הסובייטי.
באיחוד האירופי דחו את תוצאות הבחירות והתחייבו להטיל סנקציות על הגורמים הבלארוסים שאחראים לזיוף התוצאות. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, אמר שאסור שבלארוס תהפוך ל"אוקראינה שנייה" והביע דאגה מעימות אלים בין לוקשנקו למתנגדי המשטר. "הבעיה של בלארוס אינה הבחירה בין רוסיה לאירופה, אלא השגת החירות והדמוקרטיה", אמר בורל.
לוקשנקו דוחה את הקריאות להתפטר או את האפשרות שיקיים בחירות חוזרות. אחרי הביקורת שספג ממדינות במערב הוא ביקש סיוע מרוסיה, בעלת הברית ההיסטורית של בלארוס. ולדימיר פוטין התחייב שרוסיה תסייע ללוקשנקו במידת הצורך. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר היום שאין דרך להוכיח שלוקשנקו זייף את תוצאות הבחירות. הוא קרא לדיאלוג בין לוקשנקו לאופוזיציה - אך במקביל פקפק בלגיטימיות של "מועצת שיתוף הפעולה" שהקימה האופוזיציה כדי להעביר את השלטון.
לברוב אמר שחלק מאנשי האופוזיציה שברחו מבלארוס אחרי הבחירות מעוניינים ב"שפיכות דמים". הוא התייחס בין השאר לסבטלנה טיחנובסקאיה – שהייתה היריבה המרכזית של לוקשנקו בבחירות. טיחנובסקאיה ברחה לליטא עם שני ילדיה מחשש לביטחונה. היא טענה שהיא ניצחה בבחירות. לפי ועדת הבחירות בבלארוס טיחנובסקאיה קיבלה 10% מהקולות, ולוקשנקו יותר מ-80%.
טיחנובסקאיה, שבעבר הייתה מורה לאנגלית, החליטה להתמודד בבחירות במקום בעלה – בלוגר מתנגד למשטר שנעצר במהלך מערכת הבחירות. בסוף השבוע, בראיונות שהעניקה לכמה כלי תקשורת, היא אמרה שהיא רואה את עצמה כסמל לשינוי שמתחולל במדינה. היא קראה למפגינים להמשיך למחות נגד השלטון.
13 צפייה בגלריה
בלארוס מינסק הפגנה מפגינים
בלארוס מינסק הפגנה מפגינים
באזור ההפגנות היום במינסק
(צילום: AP)

13 צפייה בגלריה
בלארוס מינסק הפגנה מפגינים
בלארוס מינסק הפגנה מפגינים
בלארוס מינסק הפגנה מפגינים
(צילום: AP)
בראיונות אמרה סבטלנה טיחנובסקאיה שתפקידה הוא לעזור לקיים בחירות חוזרות, ושהיא מאמינה שהנשיא אלכסנדר לוקשנקו יעזוב את השלטון במוקדם או במאוחר.
"במהלך הקמפיין לא התייחסתי לעצמי כפוליטיקאית אבל דחפתי את עצמי קדימה. אני לא רואה את עצמי בפוליטיקה. אני לא פוליטיקאית", היא אמרה. "זה הגורל שלי והשליחות שלי, ואין לי זכות לזוז הצידה. אני מבינה שכאן אני בטוחה", אמרה טיחנובסקאיה, שכאמור נמצאת בליטא. "כל האנשים שהצביעו לי מתייחסים אליי בתור סמל. הם צריכים את האדם שלו הצביעו. אני לא יכולה לבגוד בעם שלי".
מתחילת גל ההפגנות מפרסמת טיחנובסקאיה סרטונים שנועדו לנצל את המומנטום של המחאה. טיחנובסקאיה מספרת שהיא קיבלה פניות ממנהיגים בעולם, ששאלו אותה איך הם יכולים לעזור. איש מהם לא העניק הבטחות קונקרטיות, או מתייחס אליה כמנהיגה הלגיטימית של בלארוס.
13 צפייה בגלריה
סבטלנה טיחנובסקאיה מנהיגת ה אופוזיציה ב בלארוס
סבטלנה טיחנובסקאיה מנהיגת ה אופוזיציה ב בלארוס
טיחנובסקאיה. אשת המועמד הפכה למנהיגת אופוזיציה
(צילום: AP )
"אני מבינה שאין להם זכות ואפשרות להתערב בעניינים הפנימיים של המדינה שלנו. אני ביקשתי מכולם לכבד את העצמאות של המדינה שלנו ואת הריבונות שלה", אמרה טיחנובסקאיה. כשנשאלה מי המדינות שיצרו איתה קשר היא השיבה שמדובר בקנדה, ארה"ב, בריטניה, גרמניה, פולין, לטביה, ליטא, אסטוניה ומדינות נוספות. ביום שני תיפגש טיחנובסקאיה עם סטיבן ביגון, סגן מזכיר המדינה האמריקני. ביגון יגיע לליטא בדרכו למוסקבה, כחלק מהמאצים של וושינגטון לפתור בדרך לא-אלימה את המשבר בבלארוס ולמנוע התערבות רוסית.
פוטין, שהבטיח לסייע ללוקשנקו, לא יצר קשר עם טיחנובסקאיה. היא גם לא ניסתה לדבר איתו. "אין לי שום דבר לבקש ממנו, חוץ מכבוד לריבונות שלנו", היא אמרה. "ההחלטה על היחסים שיהיו בעתיד עם רוסיה ועם מדינות נוספות תהיה של העם ושל הנשיא החדש".
טיחנובסקאיה אמרה שהמשטר של לוקשנקו נחלש משמעותית בגל המחאה הנוכחי, ושמעתה דברים במדינה ייראו אחרת – גם אם בינתיים לוקשנקו מסרב להתפטר ולקיים בחירות חוזרות. לוקשנקו, שמתמודד גם עם שביתות של עובדים במפעלים במחאה על שלטונו, הודיע בסוף השבוע שהוא יסגור את המפעלים שבהם יש מחאות. "העם הבלארוסי השתנה במהלך השנה הנוכחית", אמרה טיחנובסקאיה לרויטרס. "העם הבלארוס לא יהיה מסוגל לקבל אותו (את לוקשנקו) כנשיא החדש, ולא יהיה מסוגל להתייחס אליו כפי שהתייחס בעבר. אני בטוחה שבמוקדם או מאוחר הוא יצטרך ללכת".
בראיון ל-AFP אמרה מנהיגת האופוזיציה שהבלארוסים הפסיקו לפחד. "אני כל כך גאה בבלרוסים עכשיו, מכיוון שאחרי 26 שנים של פחד הם מוכנים להגן על הזכויות שלהם", היא אמרה בווילנה. "אני קוראת להם להמשיך, לא לעצור, מכיוון שמאוד חשוב עכשיו להמשיך להיות מאוחדים ולהיאבק על הזכויות. הם חייבים להבין שאנחנו לא תנועת מחאה. אנחנו העם בבלארוס ואנחנו הרוב ואנחנו לא נזוז הצידה. אנחנו כבר לא מפחדים מהם".

13 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ב עצרת תמיכה בו ב מינסק ב 16 באוגוסט
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ב עצרת תמיכה בו ב מינסק ב 16 באוגוסט
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
(צילום: AP)
לוקשנקו טוען שכוחות זרים מעורבים במחאה נגדו, מסיתים את המפגינים ומעוניינים להדיח אותו. בעקבות החשש מהתערבות זרה הוא הורה בסוף השבוע למשרד הביטחון הבלארוסי לנקוט "צעדים מחמירים" כדי להגן על בלארוס.
בתחילת המחאה נגדו, אחרי שהביע דאגה מ"ההתחמשות" של פולין וליטא – שתי חברות נאט"ו – הוא שלח כוחות לגבול המערבי של ארצו ואמר שהם נמצאים בכוננות גבוהה. הנשיא הבלארוסי טען אתמול שנאט"ו הציב כוחות בסמוך לגבול בלארוס. בנאט"ו אמרו שמדובר בהאשמה חסרת בסיס.