יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, המריא לסעודיה לאחר שיחות הנורמליזיציה בין ישראל לאיחוד האמירויות באבו דאבי, ונפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. סוכנות הידיעות הסעודית דיווחה הלילה (בין שלישי לרביעי) כי קושנר ובן סלמאן שוחחו על הסיכויים לשלום במזרח התיכון, ועל החשיבות של חידוש המשא ומתן בין הפלסטינים לישראל.
4 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר עם מוחמד בן סלמאן בסעודיה
ג'ארד קושנר עם מוחמד בן סלמאן בסעודיה
יצא לסבב ביקורים במפרץ. קושנר עם בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר עם מלך בחריין חמד בן עיסא בבירה מנאמה
ג'ארד קושנר עם מלך בחריין חמד בן עיסא בבירה מנאמה
מאמצים לגייס מדינות נוספות להסכם. קושנר עם מלך בחריין
(צילום: רויטרס)
קושנר ביקר גם בבירות נוספות במפרץ, כחלק מהמאמצים להשיג תמיכה ערבית רחבה להסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, ואולי אף לצרף מדינות נוספות להסכם. מלבד סעודיה, הוא הגיע גם לבחריין ונפגש שם עם המלך חמד בן עיסא.
לפי הדיווחים בבחריין, המלך שיבח את היחסים האסטרטגיים ההיסטוריים בין ארה"ב וארצו והודה לממשל האמריקני על "המאמצים להשיג ביטחון, שלום ויציבות באזור המזרח התיכון". בנוסף, שיבח המלך את איחוד האמירויות הערביות על "המאמצים להשיג פתרון צודק וכולל שיביא לפלסטינים את הזכויות הלגיטימיות שלהם ויכונן שלום קבוע באזור". קושנר צפוי לבקר בהמשך גם בקטאר.
4 צפייה בגלריה
הפגישה
הפגישה
קושנר במרכז: המפגש בין ישראל לאיחוד האמירויות באבו דאבי
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ )
4 צפייה בגלריה
 "חרפה נצחית על האמירויות". חמינאי
 "חרפה נצחית על האמירויות". חמינאי
"חרפה נצחית על האמירויות". חמינאי
(צילום: EPA)

בתוך כך, המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, תקף את ההסכם המתגבש בין איחוד האמירויות לישראל ואמר כי "האמירויות המיטו על עצמן חרפה נצחית בגלל הבגידה בעולם האיסלאמי, במדינות ערב ובפלסטין".
"איחוד האמירויות פועלים נגד האינטרסים של העולם האיסלאמי", הוסיף חמינאי. "הם עושים זאת יחד עם ישראלים ואמריקנים מרושעים, כמו בן היהודים ממשפחת טראמפ (קושנר)". בכיר במשרד החוץ האמירתי הגיב על הדברים: "הדרך לשלום ולשגשוג לא עוברת דרך הסתה ודברי שנאה".


המשלחת הישראלית לאיחוד האמירויות נחתה אתמול בישראל לאחר ביקור היסטורי מוצלח באיחוד האמירויות. לאורך היממה שבה שהתה המשלחת באמירויות, נידונו שורת נושאים בהסכם הנורמליזציה בין המדינות, והוחלפו 160 טיוטות בין הנציגים. המשפטנים הישראלים והאמירתים כבר החלו לעבוד על הניסוחים.
בישראל הכתירו את הביקור הקצר כהצלחה וציינו כי האמירתים רוצים להתקדם במהירות, תוך שהם מדברים על חתימה על הסכם השלום בין המדינות כבר בשבועות הקרובים.
מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז אף ציין כי הוא לא יתפלא אם טיסות ישירות מישראל לאמירויות יופיעו עוד השנה על לוח הטיסות בנמל התעופה בן גוריון. אושפיז ואנשי משרד החוץ שטסו לאמירויות דנו עם עמיתיהם בין היתר בפתיחת שגרירויות ועל הסכמי ויזה בין המדינות – כך שאמירתים יוכלו להיכנס לישראל וישראלים יוכלו להיכנס לאמירויות. הצדדים דנים בהקמת מנגנון ויזות אלקטרוני שיהיה מהיר ויעיל.