ראש אגף המודיעין לשעבר, עמוס ידלין, אומר הבוקר (יום א') כי בחתימת הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות הרגה ישראל שתי ציפורים במכה אחת: הן החתימה מול מדינה ערבית חשובה, והן הורדת סוגיית הסיפוח מהשולחן לשנים ארוכות. בראיון לאולפן ynet הוא הוסיף: "זה אירוע היסטורי חשוב. אנחנו מגיעים לשלום ונורמליזציה ויחסים דיפלומטיים עם מדינה ערבית חשובה, מתקדמת, מודרנית – לא קיצונית. צריך לברך עליו פעמיים. בעניין הסיפוח, ישראל חסכה לעצמה הרבה מאוד עלויות מדיניות, ביטחוניות וכלכליות".
- עד כמה זה משרת את האינטרס הביטחוני של ישראל להציב חזית מול החזית האירנית-קטארית-טורקית? "אין לנו ולא הייתה מלחמה עם האמירויות, ולכן זה לא הסכם שלום אחרי מלחמה, אבל הוא נותן לישראל יתרונות גדולים – גם אסטרטגיים, כי המזה"ת לא מתחלק בין ישראלים וערבים, אלא בין ציר קיצוני רדיקלי-שיעי לבין ציר ישראל ומדינות ערב הפרגמטיות. אנחנו מרחיבים אסטרטגית וגיאוגרפית את היכולת שלנו להתמודד עם איראן, ופותחים שוק טכנולוגי כלכלי חשוב. אני מקווה שהעובדה שמצהירים דברים מסוימים באנגלית ודברים מסוימים בעברית לא תתקע את התהליך, כי עצירת הסיפוח היא חלק בלתי נפרד מההסכם הזה".
- סעודיה על הפרק? "בחריין ועומאן – יותר פשוט. אפילו מרוקו וסודן. סעודיה היא מדינה שתהיה מאוד זהירה ביחסים עם ישראל. היא זאת שהובילה את תפיסת השלום הערבית, שפעם נקראה יוזמת השלום הסעודית, שאמרה 'קודם כל ישראל והפלסטינים יגיעו להסכם - ורק אחרי זה נורמליזציה'. התהליך עם איחוד האמירויות הוא בדיוק הפוך, קודם נורמליזציה. הם אומרים לפלסטינים 'דאגנו שלא יהיה לכם סיפוח, אבל אין לכם וטו, אתם לא יכולים לעצור את הנורמליזציה בעובדה שאתם מתבצרים בעמדות שלא מאפשרות את ההסכם הזה'. לסעודים זה יהיה יותר קשה".

- זה מקרב את ישראל והפלסטינים לשולחן המו"מ או שזה דווקא מרחיק אותנו משם? "הפלסטינים הפתיעו את איחוד האמירויות, שקיוו לקבל תודה והכרת תודה על המהלך שהם עשו – לעצור את הסיפוח החד צדדי. במקום זה, הפלסטינים, כדרכם, מאוד מאוד אוהבים את הקורבניות. שמעתי שאפילו את התיאום הבטחוני שהם השעו בגלל כוונת הסיפוח הם לא רוצים להחזיר, ואני מזכיר שהתיאום הבטחוני יותר חשוב להם מאשר לנו".
- הסיפוח ירד מהשולחן לגמרי? "כשמנהיג פלסטיני ידוע לפני 20 שנה היה מציג באנגלית עמדה אחת ובערבית עמדה אחרת, אנחנו מאוד לא אהבנו את זה. עכשיו שמענו את הגרסה באנגלית של הנשיא טראמפ ושמענו גרסה בעברית של ראש הממשלה. אני נוטה להאמין לגרסה באנגלית. כל המהלך הזה מקורו בכך שטראמפ קיווה שעסקת המאה תביא לו פרס נובל, אבל היא בעצם נתקעה למהלך חד צדדי של סיפוח ישראלי שיוריד את תוכנית השלום הזו. אין ספק שזה מה שישראל שילמה תמורת מה שקיבלה. הסיפוח ירד מסדר היום לשנים ארוכות".
נתניהו , היום: "שלום מתוך עוצמה"

אחר הצהריים אמר בנימין נתניהו: "זהו הסכם השלום הראשון בין ישראל למדינה ערבית מזה 26 שנים. הוא שונה מקודמיו בזה שהוא מבוסס על שני עקרונות: 'שלום תמורת שלום' ו'שלום מתוך עוצמה'. תחת דוקטרינה זו ישראל לא נדרשת לסגת משטח כלשהו, ושתי המדינות קוצרות יחד את הפירות של שלום מלא, גלוי ופתוח: בהשקעות, במסחר, בתיירות, באנרגיה, בבריאות, בחקלאות, בהגנת הסביבה, בתחומים רבים נוספים, וכמובן גם בביטחון".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו דונלד טראמפ בן זאיד
בנימין נתניהו דונלד טראמפ בן זאיד
בנימין נתניהו ומוחמד בן זאיד
(צילום: AP, אלכס קולומויסקי)
ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, פרופ' עוזי רבי, הוסיף באולפן ynet: "זה באמת היסטורי. אי אפשר לגמד את העניין ולו רק כי מדינה ערבית שוברת את המשוואה ואומרת 'ישראל היא עובדה מוגמרת. יש לנו אינטרסים, והאינטרסים של ישראל ושלנו עולים בסנכרון מסוים. עם כל הכבוד לפלסטינים, לא נקבל תכתיבים מהם'. זה הפוך לחלוטין מהמשוואה שחינכו אותנו פה בישראל במשך עשורים שלמים".
- מה החידוש כאן? "יש פה שדרוג של כל הדברים שהיו מתחת לרדאר. כשתדברי עם אנשי עסקים, הם יספרו לך על הקושי למימוש העסקאות, להגיע לשם דרך מקומות שונים וכו'. חלק ניכר מהמגבלות הוסרו. אלה שתי מדינות קטנות עם כוח סייבר וכלכלה שמבינות את המזרח התיכון אחרת מפעם ויוצרות בעצם ציר שעולה בקנה אחד לא רק עם כלכלה אלא גם עם גיאופוליטיקה. זו מדינה מאוד אנטי איראן ומאוד אנטי טורקיה והאחים מוסלמים".
- כבר אין את הראייה של פעם, שלפיה יש 22 מדינות וכולן מאוחדות בהשקפה שלהן. "אנחנו משדרים את זה כבר הרבה זמן, אבל יש אנשים שלא רצו לראות את זה. כתבתי ודיברתי על זה מזמן – אין 'עולם ערבי'. התפיסה את העולם הערבי כמונוליטי זו פיקציה שהייתה במוח הישראלי של המאה ה-20 והרבה אנשים סירבו לעזוב אותה. ההסכם הזה מחנך הרבה ישראלים לראות את המזרח הישראלי כמו שהוא. נאמר כאן שצריך להקשיב לאנגלית ולעברית – אני מציע להקשיב לעברית".
2 צפייה בגלריה
דובאי איחוד האמירויות
דובאי איחוד האמירויות
דובאי
(צילום: shutterstock)
לגבי שאלת הסיפוח – ירד מהפרק או מתעכב – הוסיף פרופ' רבי: "האמרתים אמרו 'תז'מיד' – הקפאה. הקפאה זה משהו שיופשר פעם או לא? אני לא יודע. בשיחה שלי אתמול עם אל-ג'זירה ישב פרשן אמירתי מאבו דאבי, ישבה פלסטינית מירושלים שכל כולה קיתונות של רותחין על האמירויות, וישב מישהו מאירופה. מה אמר האמירתי לפלסטינית? עם כל הכבוד לתוכנית השלום הסעודית, מה השגתם? כלום. עם כל הכבוד לכל מה שהסכמתם עליו באוסלו, 78% מהשטח, גמרתם עם כלום. אנחנו אומרים לכם דבר פשוט: ישראל זו מדינה שצריך לדבר איתה ולשתף איתה פעולה. אתם רוצים? נעזור".
- סעודיה זה סיפור אחר? "צריך לזכור שהיא עטרת האסלאם. זו מדינה שמזוהה עם תוכנית השלום הסעודית והרבה דברים אנטי-ישראליים בעבר, ולכן הקצב שלה יותר איטי. אבל תסתכלי מי המדינות שבשער: כשאת עוברת מסעודיה דרך גשר פאהד את מגיעה לאי קטן בשם בחריין, הם בסופו של דבר כנראה כן ילכו עם ישראל בהוראתה של סעודיה. אני מקווה שגם סולטנות עומאן תצטרף לכיוון הזה ואז אולי יהיה לנו מזרח תיכון אחר לחלוטין".
- ועוד לא דיברנו על אפריקה, מרוקו, סודן. "יותר ויותר מדינות ערביות עושות את החשבון הפרטיקולרי שלהן. הן מבינות שאם הן תתחייבנה לכל מיני אינטרסים כוללניים בשם הערביות והאיסלאם, הן בסוף תצאנה מנוצחות. לכן כשעוד מדינה ועוד מדינה הולכות עם ישראל, זה אומר שישראל הפכה להיות בעיניהם משהו אחר. ודאי שלא איום קיומי אלא משהו שאפשר לחלץ ממנו גם תועלות".

שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" לדובאי, יניב חלילי, דיווח בבוקר כי גם חום של 42 מעלות בצל לא פגע משמעותית בתיירות בנסיכות: "אתמול הסתובבתי ברחבי העיר, בשוק ובעיר העתיקה ויש כאן תנועה רבה והתלהבות לנוכח הגעתם של תיירים ישראלים. בשוק שבו ביקרתי אתמול סוחרים מחאו לי כפיים והיו מאוד סקרנים לשמוע על ישראל. אנחנו גם שומעים ששתי חברות התעופה הלאומיות של האמירויות – אמירייט ואטיחאד מנהלות מגעים לפתיחת קווי תעופה ישירים בין אבו דאבי ודובאי לבין תל אביב. הדיווחים שמגיעים מדברים כבר על חודש אוקטובר".
הוא התייחס גם לשיתופי הפעולה שכבר קיימים בין המדינות, והוסיף: "אין ספק שדובאי תקרוץ מאוד לתיירים הישראלים. היא עיר יפיפייה, נקייה, מסודרת. האמירתים נחשבים למכניסי אורחים ומעניקים פה קבלת פנים יוצאת דופן. מומלץ לסמן את רשימת האתרים ובהם אי התמר המלאכותי, מלון אטלנטיס, הבורג' חליפה. בעיר העתיקה הסוחרים מעניקים לכם קבלת פנים נהדרת. הם כבר אמרו לי שהם שמעו על כך שהישראלים נוטים להתמקח".