קבינט הקורונה אישר אמש (א') את מתווה הרמזור של הפרויקטור הלאומי פרופ' רוני גמזו. לפי המתווה, על כל יישוב יוטלו הגבלות אחרות, בהתאם לרמת התחלואה המקומית. איך קובעים איזו עיר אדומה ואיזו רק צהובה? איך הדירוג משפיע על העסקים והיכלי התרבות? ואיך יתקיימו התפילות בחגי תשרי?

איך קובעים את הצבע של העיר?

במסגרת תוכנית הרמזור, לכל רשות מקומית יינתן ציון של 10-0 בהתאם לנוסחה שמתחשבת בפרמטרים הבאים: מספר החולים החדשים ל-10,000 תושבים ברשות בשבוע, שיעור הבדיקות החיוביות בכל רשות בשבוע וקצב גידול מספר החולים החדשים בכל רשות מקומית בשבוע.
הדירוג יתבצע אחת לשבועיים, ויפורסם לציבור. רשות שתקבל ציון מעל 7.5 תוגדר אזור אדום, רשות שתקבל ציון של 6-7.5 תוגדר אזור כתום, אם הציון יהיה 6-5 הרשות תוגדר כאזור צהוב ואילו רשות שתקבל ציון שנמוך מ-4.5 תוגדר אזור ירוק.
עם זאת, ועדת שרים תוכל להכריז על אזורים שאינם אדומים כ"אזור מוגבל", והצוות הבין-משרדי שיוקם יוכל להגדיר שכונה בתוך עיר או יישוב בתוך מועצה אזורית כאזור עם סיווג שונה מהסיווג הכללי של הרשות.

ההגבלות על התכנסות

באזור אדום – לא תותר התכנסות של יותר מעשרה אנשים במבנה סגור ו-20 אנשים בשטח פתוח. הפרופ' גמזו הזהיר בדיון שמקדם ההדבקה בערים האדומות עלה מעל 1, ועומד על בין 1.1 ל-1.2. על אף העלייה הקלה, בדיון לא הוזכרה אפשרות של סגר בראש השנה באזורים אדומים.
באזור כתום מותרת התקהלות של עד 50 איש בשטח פתוח. אם מדובר בשטח ציבורי או עסקי מותרת התכנסות של עד 40% מהתפוסה המרבית שהוגדרה ברישיון עסק, ואם לא הוגדרה אז בחישוב של אדם על כל 4 מ"ר. במבנה סגור מותרת התכנסות של עד 25 איש. אם מדובר במבנה ציבורי או עסקי מותרת התכנסות של עד 20% מהתפוסה המרבית, אם לא הוגדרה אז בחישוב על אדם על כל 4 מ"ר.
6 צפייה בגלריה
מסעדות בתל אביב
מסעדות בתל אביב
מסעדה בתל אביב. יפעלו לפי הצבע של הרשות
(צילום: מוטי קמחי )
באזור צהוב מותרת התקהלות של עד 100 איש בשטח פתוח. אם מדובר בשטח ציבורי או עסקי מותרת התכנסות של עד 60% מהתפוסה המרבית שהוגדרה ברישיון עסק, ואם לא הוגדרה אז בחישוב של אדם על כל 4 מ"ר. במבנה סגור מותרת התכנסות של עד 50 איש. אם מדובר במבנה ציבורי או עסקי מותרת התכנסות של עד 40% מהתפוסה המרבית, אם לא הוגדרה אז בחישוב על אדם על כל 4 מ"ר.
באזור ירוק מותרת התקהלות של עד 250 איש בשטח פתוח. אם מדובר בשטח ציבורי או עסקי מותרת התכנסות של עד 80% מהתפוסה המרבית שהוגדרה ברישיון עסק, ואם לא הוגדרה אז בחישוב של אדם על כל 4 מ"ר. במבנה סגור מותרת התכנסות של עד 100 איש. אם מדובר במבנה ציבורי או עסקי מותרת התכנסות של עד 60% מהתפוסה המרבית, אם לא הוגדרה אז בחישוב על אדם על כל 4 מ"ר.


מה קורה עם מערכת החינוך?

תוכנית הרמזור אינה מתייחסת למערכת החינוך, ועל הדברים עדיין קיים ויכוח בין השרים לבין פרויקטור הקורונה.
שר החינוך יואב גלנט כבר הכריז כי הצעתו לפתוח את כל מערכת החינוך כסדרה באחד בספטמבר - גם בערים האדומות שבהן אחוז התחלואה גבוה - התקבלה למרות עמדתו של גמזו. בניגוד לדבריו, שרים שהשתתפו בקבינט הקורונה אומרים כי בישיבה דיבר גלנט על זה שחייבים לאפשר לימודים בערים אדומות וכי משרד הבריאות התעלם מהנתונים שהציג לו על היקף התחלואה בקרב ילדים.
6 צפייה בגלריה
שלום כיתה א'
שלום כיתה א'
מערכת החינוך תיפתח גם ביישובים "אדומים"?
ראש הממשלה, לדברי השרים, סיכם על הקמת צוות שרים שידון בחינוך בערים אדומות ואם צריך יביא את ההחלטות לאישור קבינט הקורונה. בצוות יהיו חברים שר האוצר ישראל כץ, שר החינוך גלנט, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר המדע יזהר שי.
הפרופ' הגיב בתקיפות על דברי גלנט: "טרם התקבלה החלטה לפתוח את שנת הלימודים בערים אדומות. עמדתי החד משמעית לא השתנתה - פתיחת שנת לימודים בערים אדומות תביא להתפרצות התחלואה בערים אלו ובערים אחרות. אמשיך להילחם על כך בימים הקרובים".

איך התוכנית משפיעה על בתי הכנסת?

תוכנית הרמזור קבעה גם הגבלות שונות על בתי הכנסת ומנייני התפילה, בהתאם לצבע שקיבלה הרשות המקומית.
לפי התוכנית, באזור אדום מותר להתפלל עשרה אנשים בתוך מבנה ועד 20 אנשים בשטח פתוח. באזור כתום מותר להתפלל 25 אנשים בתוך מבנה ועד 50 אנשים בשטח פתוח. באזור צהוב ניתן לקיים תפילה בהשתתפות 50 אנשים בתוך מבנה ועד 100 אנשים בשטח פתוח. באזור ירוק ניתן לערוך תפילות בהשתתפות 100 מתפללים בתוך מבנה ועד 250 מתפללים בשטח פתוח.
6 צפייה בגלריה
מתפללים בית כנסת מסיכות מסכות הגבלות קורונה בני ברק ישראל
מתפללים בית כנסת מסיכות מסכות הגבלות קורונה בני ברק ישראל
מתפללים בבני ברק
(צילום: AP)

איך יתנהלו התפילות בחגי תשרי?

למרות ההגבלות שפורסמו על מנייני התפילה, ניתן יהיה לערוך את התפילות בחגי תשרי ובחודש אלול בשטח פתוח שמחולק למתחמים נפרדים, כך שבכל מתחם שוהים 20 אנשים לכל היותר.
כדי לקיים את מניין התפילה בשטח פתוח קבע גמזו כמה תנאים: שמירה של לפחות שני מטרים בין מתחם למתחם, סימון כל מתחם בחבל או סרט, הושבה בקבוצות קבועות ושמירה על מרחק של שני מטרים בין האנשים בתוך הקבוצה ומינוי ממונה קורונה לכל מניין. אם יש יותר מ-250 מתפללים במניין יש להעביר שרטוט מפורט של המקום והחלוקה לאישור הרשות המקומית ולשכת הבריאות המחוזית.
6 צפייה בגלריה
מחסום משטרתי בכביש 2, דרך נמיר
מחסום משטרתי בכביש 2, דרך נמיר
מחסום בפסח. יותרו תפילות בחגי תשרי
(צילום: מוטי קמחי)
בחגי תשרי ובחודש אלול ניתן יהיה לקיים תפילה גם בתוך מבנה, בתנאי ששטחו עולה על 40 מ"ר ובכפוף לתנאים שנקבעו. מספר המתפללים שיוכלו להיות בתוך בית הכנסת יהיה פי 2 מהתפוסה המרבית שמותרת לפי צבע הרשות המקומית, ופי 2 הכניסות של המתחם, ועד אלף מתפללים.
בבתי כנסת שנמצאים באזור אדום ושטחם יותר מ-240 מ"ר יתווספו לתפוסה המרבית עשרה מתפללים אם יש פתח אחד, ו-20 מתפללים אם יש יותר מכניסה אחת.
התפילה בבתי הכנסת בחגי תשרי תוכל להתקיים בתנאי שהמתפללים יחולקו לקבוצות קבועות שכל אחת מהן תיכנס בכניסה ייעודית ותכיל את התפוסה המרבית שמותרת בהתאם לאזור שבו נמצא בית הכנסת.
כל מתחם יסומן על ידי מחיצות קשיחות או ניילון ובכניסה למבנה יוצב שלט שבו יצוין גודל המבנה, מספר השוהים המותר ושם ממונה הקורונה. אם ניתן להכניס יותר מ-250 מתפללים יש להגיש תוכנית מפורטת לאישור הרשות המקומית ולשכת הבריאות המחוזית.

ההגבלות שהוטלו על קיום הופעות

המתווה של גמזו מתייחס לאפשרות לערוך אירועים בישיבה בלבד, ללא הגשת אוכל בכמה תנאים בסיסיים: הושבה במרחק של שני מטרים, חלוקת מקום האירוע למתחמים של 20 אנשים, סימון פיזי בין המתחמים, שמירה על מרחק בין המתחמים ומינוי ממונה קורונה.
באזורים אדומים וכתומים ניתן לקיים את האירועים לפי הגבלות ההתכנסות הכלליות של האזור. עם זאת, באזורים ירוקים וצהובים ניתן לקיים אירועים עד 500 איש אם הרשות המקומית בדקה וראתה שהתנאים המיוחדים שצוינו לעיל מתקיימים. אירועים עם יותר מ-500 איש ניתן לקיים אם ניתן אישור מהרשות המקומית וממנכ"ל משרד הבריאות.
6 צפייה בגלריה
קורונה ניסוי גרמניה לייפציג קהל ב הופעה
קורונה ניסוי גרמניה לייפציג קהל ב הופעה
הופעה בגרמניה בזמן קורונה
(צילום: gettyimages)
התוכנית מתייחסת גם להיכלי התרבות ואולמות הקולנוע – מבנה עם כמה כניסות נפרדות שמתקיימת בו פעילות בהושבה בלבד וללא הגשת מזון. לפי התוכנית, ניתן יהיה להכניס למקום את אחוז התפוסה המרבית שמותרת לפי המתווה (בהתאם לצבע הרשות) כפול מספר הכניסות.
עם זאת, בכל מקרה לא תותר התכנסות של יותר מאלף בני אדם באולם. גם התנאים המקלים לאולמות הם בתנאי שכל כניסה תוביל למתחם נפרד ושמור שבו ישהו רק האנשים שנכנסו מאותו המתחם.

מותר לקיים חתונות?

לפי התוכנית, באזורים ירוקים וצהובים ניתן לערוך אירוע בגן אירועים, כלומר בשטח פתוח בלבד, כשמספר המשתתפים עומד על 100 איש בלבד, לא כולל עובדי המקום ונותני השירותים. כמו כן, נקבע כי האירוע חייב להיות בהושבה בלבד וללא ריקודים.
בדיון ראש הממשלה נתניהו אמר שסוד ההצלחה של תוכנית הרמזור תהיה אכיפה מוגברת. אז הגיע הנושא של גני האירועים וגורמים הזהירו כי ישנה היתכנות לאירועים "פיראטיים" וחתונות עם יותר משתתפים ממה שמותר, לכן הדבר יוצר בעיה גדולה. השר אריה דרעי הציע לשים שוטר בכל אולם וגן אירועים בתיאום עם בעלי השמחה שיצטרכו לשלם על שירותיו של השוטר.
ממלא מקום מפכ"ל המשטרה אמר שאין צורך בכך ואמר כי השוטרים יתניידו בין אולם אירועים לגן אירועים ותהיה אכיפה מוגברת.
פורסם לראשונה: 22:41, 30.08.20