שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, נכנס לא מזמן לתפקידו וכבר נדרש לדרמה מדינית ברקע ההסכם המתגבש בין ישראל לאיחוד האמירויות. בריאיון הבוקר (שני) לאולפן ynet התייחס ארדן למהלך ובירך עליו תוך שהוא מציין את השאיפה לכונן קשרים דיפלומטיים עם מדינות נוספות בעולם הערבי: "אני חושב שמעולם לא היינו כה קרובים להשיג פריצת דרך שכזו".
חרף השבחים, השגריר ציין גם את עניין הסיפוח שגרר ביקורות מימין על ראש הממשלה בטענה שזנח את הבטחותיו. ארדן הדגיש כי הנושא לא ירד מסדר היום, אך הוא אינו יכול להוות חסם לפריצת דרך דיפלומטית עם מדינה חשובה, אשר עשויה להוליד הסכמים נוספים שיחזקו מעמדה של ישראל בעולם.
1 צפייה בגלריה
"הסכם עם האמירויות הוא בבחינת פריצת דרך ביחסים עם העולם הערבי". ארדן
"הסכם עם האמירויות הוא בבחינת פריצת דרך ביחסים עם העולם הערבי". ארדן
"הסכם עם האמירויות הוא בבחינת פריצת דרך ביחסים עם העולם הערבי". ארדן
(צילום: אבי מועלם)
איך נראים הימים שאחרי ההודעה הדרמטית על הסכם השלום עם איחוד האמירויות? "הייתה פה הפתעה גדולה. כשרה"מ עדכן אותי גם אני הופתעתי, אבל מאז אני מקבל עדכונים שוטפים. גם במסדרונות האו"ם כפי שאמרתי, זה נפל כרעם ביום בהיר. אני בקשר עם השגרירה האמריקנית באו"ם קלי קראפט והתכתבתי גם עם שגרירת איחוד האמירויות לנה נוסייבה. אני מעריך ומקווה שניפגש בימים הקרובים ולמעשה ננסה להתחיל ולתרגם את ההסכם שאמור להיחתם גם לשיתוף פעולה כאן, בתוך האו"ם. יש לנו הרבה מאוד אינטרסים משותפים בזירה הזו ואני מקווה מאוד שחתימת ההסכם תוביל גם לשינויים בדפוסי ההצבעה של איחוד האמירויות בהתחלה, ושל מדינות ערביות נוספות בהמשך. מי יודע, אולי עד סוף הקדנציה שלי כאן כבר לא נדבר על רוב אוטומטי באו"ם נגד מדינת ישראל, אני חושב שזה החזון שאנחנו צריכים לשאוף אליו".
אמרת שאפילו אתה הופתעת. אתה רוצה לומר שנתניהו לא טרח לעדכן את השגריר החשוב ביותר בקורפוס הדיפלומטי הישראלי על מה שצפוי לקרות? "אני יודע כבר זמן רב, גם מהיותי חבר קבינט, על המגעים עם המדינות הסוניות הערביות. אני חושב שהדבר הנכון, גם מצד רה"מ, זה כשמגיעים באמת מאוד קרוב לפריצת דרך, לעשות זאת עם מינימום אנשים שהם שותפי סוד כדי שהדברים לא יטורפדו על ידי פרסומים או הדלפות. רה"מ עדכן אותי לקראת ההודעה ואני בהחלט הבעתי את תמיכתי בכל המהלך, למרות המחיר המסוים על החלת הריבונות".
אתה יכול לספר לנו על מגעים עם מדינות ערביות נוספות? "אני יכול לומר שאכן יש מגעים כאלה. אני חושב שמעולם לא היינו קרובים כל כך להשיג פריצת דרך מעבר לפריצת הדרך שכבר הושגה עם כל העולם הערבי ואני מאמין שכל אזרח ישראלי צריך לברך על כך. גם בהקשר של השלום עם הפלסטינים, אני לפחות מקווה, שזה יגרום לכך שבצד השני יבינו, אולי המנהיגות הבאה שלהם אחרי אבו מאזן, שהזמן לא פועל כבר לטובתם. העולם לא מחכה להם, אין יותר קשר בין הדרישות הפלסטיניות לבין הנורמליזציה עם העולם הערבי. אולי זה יגרום למנהיג הפלסטיני הבא להגמיש את עמדותיו ובזכות פריצת הדרך הזו עם איחוד האמירויות, גם נראה בעתיד שלום עם שכנינו הפלסטינים".
אז לא מדובר במדינה אחת אלא בכמה מדינות שנמצאות על הפרק? "כן, זה כבר נמצא זמן לא מבוטל על הפרק. רה"מ רמז על כך מספר פעמים. מוזכרות כל מיני מדינות, גם עומאן, והשאיפה היא שבעקבות האומץ שגילה מנהיג איחוד האמירויות, יהיה קל יותר למדינות נוספות לומר בגלוי את מה שהן באמת חשות, את רצונן להיות שותפות של ישראל, שכן היחסים עימנו הם נכס במגוון תחומים. שגרירת איחוד האמירויות כאן באו"ם גם הייתה בעבר אחראית על פיתוח האנרגיות המתחדשות של המדינה. בנושא הזה היה לנו שיתוף פעולה קודם עם איחוד האמירויות וזו רק דוגמה אחת ליתרונות שיש לבנות בריתנו במסגרת היחסים עימנו".
הזכרת את הסיפוח והחלת הריבונות, עמדותיך בסוגיה הזאת ידועות, אתה מאוכזב ממה שהמהלך הנוכחי עשוי לגרום נושא? "ממש לא. אני חושב שהיה ברור כבר ברגע שפרץ משבר הקורונה אשר השפיע קשות על הציבור, שיש נושאים בוערים יותר מהסיפוח ואתגרים גדולים יותר שניצבים בפני הממשלה. ברור שעניין הסיפוח פחות דחוף כשסכנה אמיתית לחיי אדם עומדת על הפרק.
"גם הממשל האמריקני, לקראת הבחירות המתקרבות לנשיאות ארה"ב, פחות ופחות עסק בנושא הזה ורה"מ הבין שבלי תמיכה גורפת מוושינגטון, אי אפשר באמת לקדם מהלכים אופרטיביים בנושא כי גם כאן וגם בבית הדין בהאג עשויים ליזום נגדנו מהלכים ועל כן אנו חייבים להיות בתיאום מלא עם האמריקנים. חשוב להבין שהממשל בוושינגטון משהה אבל לא מוריד מסדר היום את החלת הריבונות, הוא אומר בעצם 'נדבר ונקדם את זה לאחר הבחירות, יש כאן הזדמנות לפריצת דרך מדינית'. לכן, גם אדם כמוני שמאוד רוצה בהחלת הריבונות מבין מה דחוף יותר בסדר העדיפויות הלאומי".
נעבור לאיראן, מועצת הביטחון בדיוק דחתה את הארכת אמברגו הנשק על טהרן, אלו לא חדשות טובות. "אלה חדשות גרועות מאוד ומועצת הביטחון שתפקידה הוא לשמור על השלום והביטחון בעולם מעלה בתפקידה וקיבלה החלטה פשוט מבזה כשדחתה את ההצעה האמריקנית. כולם רואים מה איראן עושה במזרח התיכון ובעולם כולו, היא תומכת בטרור, היא מערערת את היציבות במזרח התיכון ולאפשר לה מחודש אוקטובר – פרס בצורה של רכישת נשק קטלני כמו ספינות, צוללות, מטוסי קרב, זה דבר שיערער את הביטחון לא רק במזה"ת אלא בעולם כולו. חשוב לי לחדד שגם שש מדינות ערביות, ובהן איחוד האמירויות, ביקשו מהממשל האמריקני למעשה להגיש את הצעת ההחלטה הזו כדי למנוע מאיראן את פקיעת אמברגו הנשק".