מליאת הכנסת הצביעה בצהריים (יום ד') נגד הצעת החוק שהוגשה על-ידי יש עתיד לתיקון חוק הלאום. חברי כחול לבן נעדרו מההצבעה, כמו גם יו"ר המפלגה - שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ. 21 הצביעו בעד הצעת החוק, 53 התנגדו.
חברת הכנסת ר'דיר כמאל מריח (יש עתיד) אמרה במליאה: "חבריי היהודים, לכם אני לא צריכה להסביר מה זה להיות מיעוט. אתם חייתם בגלות, אתם סבלתם רדיפה ואף שואה .דווקא לכם אני לא אמורה להסביר את חשיבות השיוויון. ממה אתם מפחדים? אתם הרי הריבון בארץ, אתם כבר לא עם נרדף. איך מדינת ישראל החזקה, המעצמה האזורית והעולמית מפחדת להחיל את אזרחיה שלה ולהעניק להם זכויות אזרחיות בשנת 2020?".
4 צפייה בגלריה
חברת רשימת כחול לבן, רדיר מריח, בסיור בדלית אל כרמל
חברת רשימת כחול לבן, רדיר מריח, בסיור בדלית אל כרמל
ח"כ רדיר כמאל מריח
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"את חוק הלאום נתקן בחוק נפרד, וגם ביש עתיד טענו את זה". גנץ
(צילום: לע"מ )
4 צפייה בגלריה
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
"אין לחוק משמעות בהתנהלות היומיומית". אמסלם
(צילום: אבי מועלם)
מריח הוסיפה: "כל מי שיבחר לברוח היום מההצבעה, או ירים אצבע נגד השיוויון בין בני האדם, לכל הפחות שיהיה מודע לכך שהוא הפך להיות באופן רשמי לגזען עם אות קין לכל החיים".
השר דודי אמסלם (ליכוד) השיב לח"כ מריח: "זו המולדת הלאומית של עם ישראל, שתקבץ בה אחרי 2000 שנים". הוא הוסיף כי "גם חוק השבות לא היה נחקק היום כי בג"ץ לא היה מאשר אותו. למה? כי הוא חוק לא שיוויוני, וזה נכון - אבל זאת המדינה של העם היהודי. ואת מקבלת זכויות וחובות כמוני".
לדבריו, "זו שאלה יותר הצהרתית. אין לה משמעות הלכה למעשה בהתנהלות היומיומית". מריח השיבה כי "ועוד איך יש לכך משמעות", ושאלה מדוע בני גנץ ואבי אשכנזי לא נוכחים. אמסלם השיב: "את צודקת. אנחנו נשארנו כל הזמן בצד שלנו".
4 צפייה בגלריה
"מגיע לדרוזים את כל הזכויות". רפי פרץ
"מגיע לדרוזים את כל הזכויות". רפי פרץ
"מגיע לדרוזים את כל הזכויות". רפי פרץ
(צילום: יואב דודקביץ)
מריח פנתה לנוכחים במליאה מהליכוד וביקשה שיצביעו בעד התיקון. בין היתר פנתה לשר לירושלים ולמורשת, רפי פרץ, ואמרה לו: "היו לי שיחות איתך, אני יודעת איזה אדם אתה. אני תוהה כיצד תצביע עכשיו? אני לא מערערת על היהדות של המדינה, לא על הסמלים שלה, לא על הדגל ולא על ההמנון. אתה יודע מי אני". פרץ השיב: "מגיע לך ולכל הדרוזים את כל הזכויות".
לאחר שההצעה נפלה במליאת הכנסת, נמסר מכחול לבן: "אנחנו מתנגדים להצעת החוק שהועלתה היום. בדיוק כמונו, גם חברי 'יש עתיד' טענו עוד השבוע שהדרך הנכונה לתקן את הבעיות העולות מחוק הלאום היא באמצעות חוק יסוד נפרד, שיבטיח את עיקרון השוויון. שר המשפטים אבי ניסנקורן שוקד על הנושא מזה מספר שבועות, ויחד עם משפטנים בכירים וחברי כנסת נוספים מהסיעה - הוא מגבש פתרון לנושא חשוב זה".