"ומה לגבי החור?", שואלים פינטו ומלול (גברי בנאי ושייקה לוי) את מנהל הבנק מר מיוחס (ישראל פוליאקוב) במערכון המפורסם "חיסכו ואימצו" של שלישיית הגשש החיוור. "איזה חור?" משיב מיוחס לשניים. "החור שבקיר", הם עונים לו בקול אחד. "אהה, אתם מתכוונים לכספומט?" הוא עונה להם, ועל כך משיב מלול: "כספו־איך?"
"ובכן, הכספומט מיועד לנוחיות העוברים והשבים", מדקלם מיוחס את הרעיון המהפכני שהמכשיר המתקדם הביא לחיינו, "ידע כל עובר ושב שחשקה נפשו בכסף והבנק סגור שהוא יכול לעבור ולקחת לו כסף כאוות נפשו".
המערכון של הגשש הועלה אי־אז בשנת 1980, אך גם היום השיח של חברי השלישייה המיתולוגית גורר פרצי צחוק רמים. אולם אם נשים את הצחוק בצד הרי שבראשית דרכו בישראל, באמצע שנות ה־70, הכספומט באמת היה מכשיר לא מובן עבור מרבית הציבור. האנשים של אותה תקופה, שעוד שמרו את הכסף מתחת למזרן או מתחת לאיזו בלטה רופפת, לא הצליחו להבין איך אפשר להוציא כסף מחור בקיר, ומי שהיטיב לתרגם את רוח התקופה במערכון היה הכותב, יוסי בנאי.
אם הכספומט היה החידוש הגדול של שנות השבעים, הרי שבהמשך הגיעו כרטיסי האשראי, שהיוו את הצעד הבא בעולם התשלומים. ובימים אלה אנו נמצאים בעיצומה של מהפכה נוספת: מהפכת הארנק הדיגיטלי.
תחשבו על זה: אם עד היום בצאתכם לקניות או לבילוי הייתם צריכים לוודא שלא שכחתם במקרה את הארנק בבית, או שאולי כן לקחתם את הארנק אבל הגעתם למקום שבו מבקשים המוכרים מזומן בלבד, למשל בשוק, ואז הייתם מוצאים את עצמכם ללא יכולת לבצע שום קנייה – הרי שכל עוגמת הנפש הזו הולכת ונחסכת מכם. משמעותה של מהפכת הארנק הדיגיטלי היא שמהיום ניתן לבצע תשלומים דרך מכשיר הסמארטפון, שממילא צמוד אלינו ברוב שעות היממה, בצורה קלה ומהירה ביותר. ההערכה הרווחת היא שהארנק הדיגיטלי יתפוס את מקומם של כרטיסי האשראי הפיזיים, כרטיסי הפלסטיק, ממש כפי שהכרטיס הפלסטי הפחית את השימוש בצ'קים ובמזומן.
מי שמשיק בימים אלו ארנק דיגיטלי בטוח במיוחד בשם FibiPay הוא הבנק הבינלאומי. הארנק מאפשר ללקוחות הבנק לשלם ישירות מהנייד בעת ביצוע רכישה בבית העסק, ללא צורך בהצגת כרטיס האשראי. FibiPay מאפשר לצרף כרטיס אשראי לטלפון החכם היישר מאפליקציית הבנק, באופן פשוט ומאובטח, ולבצע תשלום בנייד ב־tap, בנגיעה קלה, בקלות ובמהירות, בבתי עסק בארץ ובעולם.
השירות נתמך על ידי מכשירי אנדרואיד באמצעות אפליקציית הבנק המותקנת על המכשיר, והוא מאפשר להשתמש בארנק בבתי עסק על ידי הצמדת המכשיר הנייד למסופי תשלום התומכים ברכיב EMV (כלומר ללא מגע) ובתקשורת NFC (עם סימן הקשתות) בארץ ובחו"ל.
2 צפייה בגלריה
   שירלי שוהם־קליין, מנהלת החדשנות והדיגיטל בבנק הבינלאומי
   שירלי שוהם־קליין, מנהלת החדשנות והדיגיטל בבנק הבינלאומי
שירלי שוהם־קליין, מנהלת החדשנות והדיגיטל בבנק הבינלאומי
(צילום: מיכל בנדק )

"התשלום באמצעות FibiPay ישירות מהמכשיר הנייד טומן בחובו יתרונות רבים", מסבירה שירלי שוהם־קליין, מנהלת החדשנות והדיגיטל בבנק הבינלאומי, "ראשית, ההצטרפות לשירות נעשית ללא תשלום, היישר מאפליקציית הבינלאומי בנייד. כמו כן אין צורך לזכור ולהקליד את הקוד הסודי של כרטיס האשראי בכל רכישה. בנוסף, יתרונות כרטיס האשראי לא הולכים לאיבוד, ניתן להמשיך לצפות בפירוט החיובים באתר ובאפליקציה ולצבור את כל ההטבות שהוא מעניק – פשוט בלי הטרחה.
"אבל הדבר הכי חשוב", היא מבהירה, "נוגע לקלות השימוש בארנק הדיגיטלי. פשוט מצמידים את מכשיר הנייד למסוף ומשלמים ללא מגע, מה שתורם מאוד גם להתמודדות עם מגפת הקורונה, שכנראה לא הולכת לעזוב אותנו בזמן הקרוב. למעשה, אפליקציות התשלומים הדיגיטליים הן התפתחות טבעית ומתבקשת של המהפכה הדיגיטלית, ורק הגיוני שכל אחד מאיתנו יעשה בהן שימוש".
עד כמה השקת FibiPay מהווה מהלך חשוב עבור הבנק?
"השקת FibiPay מהווה מהלך משמעותי בבינלאומי, בנק מחולל תחרות שמקדם פתרונות מובילים ללקוחותיו בתחומי התשלומים, האשראי ושוק ההון. מדובר על פיתוח חדשני וחשוב בתוך סל השירותים הדיגיטליים העשיר של הבינלאומי, אשר מאפשר ללקוחות הבנק ליהנות מארנק דיגיטלי מתקדם, וזאת לצד שירותים נוספים שהשקנו לאחרונה כדוגמת ייעוץ פנסיוני דיגיטלי ופתיחת חשבון מהנייד, ולצד היכולות המתקדמות של הבינלאומי בעולמות שוק ההון וההשקעות".
השירות זמין כעת ללקוחות הבנק הבינלאומי והמותגים הבנקאיים אוצר החייל, יובנק ופאגי. "הארנק הדיגיטלי מאפשר תשלום נוח יותר בחיי היום־יום ועוזר ללקוח בדיוק במקום שבו הוא הכי זקוק לעזרה", מסכמת שוהם־קליין.