5 צפייה בגלריה
בוקר שגרתי בתחנה המרכזית בבאר שבע
בוקר שגרתי בתחנה המרכזית בבאר שבע
בוקר שגרתי בתחנה המרכזית בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין, ידיעות אחרונות)
צה"ל שילם מדי שנה כ-750 מיליון שקל לחברות התחבורה הציבורית במסגרת הסכם ארכאי עם משרד התחבורה, אך במחקר מקיף שנערך לאחרונה עלה כי שליש מסכום - כ-250 מיליון שקל - כלל לא נוצל.
בבדיקה שערכה יחידת התקשוב המרכזית של צה"ל (לוטם) בסיוע אלגוריתמים, נסרק השימוש האמיתי של חיילי צה"ל באוטובוסים הציבוריים מתחילת השנה, והתוצאות שהתקבלו היו חד-משמעיות: רבבות חיילים נסעו הרבה פחות ממה שסברו לאורך השנים בצבא ובמשרד התחבורה, מה שהוביל למסקנה העלות השנתית הקבועה עד כה תומחרה באופן מעוות ובזבזני.
הניסיונות לפתוח את ההסכם בעבר עלו בתוהו, ובמהלך משותף של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה יחד עם מתכנתי אגף התקשוב נבדקו השנה הרגלי הנסיעה של החיילים לאורך כמה חודשים. בעקבות התוצאה שהתקבלה, הסכימו לבסוף במשרד התחבורה ובחברות התחבורה הציבורית לפתוח את ההסכם הארכאי למרות משבר הקורונה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: ישראל יוסף)
5 צפייה בגלריה
(צילום: רועי עידן)
עוד בשיאו של הגל הראשון, כשהתחבורה הציבורית הושבתה כליל, פיתחו בצבא את יישומון השאט"ל לחיילים, מעין שילוב נוח ויעיל בין אובר לוויז: החיילים יכולים להזמין מראש את הנסיעה משער הבסיס עד לביתם באוטובוסים שהצבא שכר מחברות פרטיות, והיישומון חישב בהתאם נתיבי נסיעה חכמים עם נקודות הורדה של 300 עד 1,000 מטרים מפתח ביתם.
לפי הערכות ראשוניות בצה"ל, המהלך חסך יותר מרבע מהוצאות הנסיעה הרגילות בתחבורה הציבורית, ויותר מ-50% בממוצע מזמן הנסיעה והטרטורים של החלפות האוטובוסים לחיילים. עם זאת, לאור בעיות וחבלי לידה ביישומון השאט"ל, בצבא הפסיקו את השימוש בו ולקראת סוף השנה ייצאו במכרז לפיתוח אפליקציה חדשה ומשופרת, במטרה להשתמש בגרסה החדשה כבר בשנה הבאה.
מודל התשלומים הישן עבד בצורה כל כך לא יעילה - ומאות מיליוני השקלים שהעביר צה"ל מדי שנה לחברות האוטובוסים המשיכו לזרום גם אחרי קיצור שירות החובה שהפחית את מספר החיילים באלפים.
5 צפייה בגלריה
מחוץ לתחנת רכבת השלום
מחוץ לתחנת רכבת השלום
מחוץ לתחנת רכבת השלום
(צילום: דנה קופל )

לקראת מודל חדש

בימים אלה מנסחים בצה"ל ובמשרד התחבורה הסדרה מחודשת בין הצדדים, לאחר שגם חברות התחבורה הציבורית הבינו את העיוות, אחרי שהתרגלו ליהנות מתקציב עתק קבוע מצה"ל.
המטרה כעת בצה"ל היא לעבור כבר ב-2021 למודל נסיעות חדשני ומהפכני, יחסית לקנה המידה השמרני של הצבא ומשרדי הממשלה: שילוב בין המשך נסיעת החיילים בתחבורה הציבורית, אך בדומה לרכבת, גם בחברות כמו אגד ודן, התשלום של צה"ל יהיה לפי העברת החוגר או הרב קו של החייל בכניסה.
כדי לא לפגוע בחברות התחבורה הציבורית, הצבא מתכוון להשתמש באוטובוסים שלהן לניוד החיילים מהבסיסים לבתים בנתיבי נסיעה חכמים שהיישומון יקבע בכל פעם בחדש. כך, מאמינים באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, גם העומס מדי שבוע על הרכבות והקווים הרגילים בגלל החיילים יפחת.
5 צפייה בגלריה
חיילים יושבים על רצפת האוטובוס
חיילים יושבים על רצפת האוטובוס
חיילים יושבים על רצפת האוטובוס
לפי הנתונים של צה"ל, מדובר בכ-8,000 חיילים שמדי ראשון וחמישי מצופפים מאות את תחנות האוטובוסים והרכבת בבאר שבע. החלופה שמתגבשת בימים אלה צפויה לבטל את העומסים, ותמנע את מראות הלוחמים שחוזרים אחרי שבועיים במוצבים נאבקים על מושבים בקרונות, או נדחסים יחד עם כל האזרחים בתחנות.
באט"ל כבר משתמשים במושגים כמו "חיסכון פנומלי" ומודל שהוא "ווין-ווין" לכולם, שכן משרד התחבורה ימשיך לשלם סובסידיה לחברות האוטובוסים הציבוריות. לאור הפרויקט מתכוונים באט"ל לשנות גם את מודל התובלה הפנים-צבאית ולפתח יישומון שינהל את קווי חלוקת הציוד והמזון ברחבי הארץ, כך שאותה המשאית תשרת 12-10 יחידות שונות - ולא משאית אחת לכל יחידה.