זוגות רבים מתלבטים בשאלה האם לחתום על הסכם ממון לפני החתונה. זה אולי לא הכי רומנטי אבל הסכם שמותאם לצדדים ומנוסח כהלכה יכול לחסוך הרבה זמן, כסף ועוגמת נפש בעתיד.
אצל הסלבס, הסכמי קדם נישואין הם תחום פופולארי וניתן למצוא בהם סעיפים מופרכים במיוחד. כך למשל ההסכם בין הזמרת ג׳סיקה סימפסון לבין כוכב הפוטבול טוני רומו חייב אותה לשלם לו חצי מיליון דולר על כל חצי קילו שתעלה במהלך הנישואין, וכן התחייבות שלא תשקול מעל 62 קילו. השניים לא נישאו בסופו של דבר ואולי טוב שכך.
האם הסכם ממון יכול לכלול כל גחמה של אחד הצדדים? מה חשוב לכלול בהסכם ומאילו טעויות להימנע?
עו״ד אורן פרץ, עורך דין ומגשר בעל משרד העוסק בדיני משפחה, השיב לשאלות הגולשים.
צפו בשידור החי >>

ענת שאלה: חבר שלי ואני עומדים להתחתן. בשבוע שעבר הוא הגיש לי טיוטה של הסכם ממון. אחד הסעיפים אומר שאני מתחייבת למצוא עבודה ולתרום לכלכלת המשפחה. סעיף נוסף אומר שאני מסכימה להביא לפחות שלושה ילדים. אני איתו כבר שלוש וחצי שנים ומתלבטת איך להגיב.
ובכן ענת, שלום. הסכם יחסי ממון בהגדרתו הוא הסכם הצופה פני גירושין והמתייחס לאופן חלוקתו של כלל רכוש בני הזוג במועד פקיעת הקשר. כל הסכם פרטני כמו שאת מתארת אינו הסכם ממון אלא הסכם אחר. הסכם ממון הוא על כלל הרכוש וצופה פני גירושין. אין בעיה לעשות הסכמים על ניהול חיים משותפים אך יש לשים לב לבעיות שעלולות להתעורר בניסוח לא מדויק. לדוגמה, מי מבטיח שתצליחי למצוא עבודה? חס וחלילה אם לא תצליחי להביא ילדים לעולם? מה תהיה האכיפה וכו׳. הכי חשוב ענת שתביני היטב ותהיי שלמה עם תוכן הסעיפים.
שקד שאלה: בן הזוג שלי רוצה להחתים אותי על הסכם לפני החתונה שלפיו הוא מתכוון לקנות דירה עם משכנתה והיא תירשם על שמו בלבד. הוא מסביר את זה בכך שלו יש כסף ולי אין. אוכל לדרוש בהמשך חלק מהדירה?
שקד, אני מניח שאת המשכנתה הוא מתכוון לשלם מהכספים שייכנסו לאחר החתונה, עליהם יחול חוק יחסי ממון התקף לגבי זוגות שנישאו החל מ-1 לינואר 1974, ובכך יכניס את הדירה לרכוש המשותף. בהחלט תוכלי לדרוש את חלקך בדירה בעיקר אם תקופת המגורים תהיה ארוכה. נאחל לך שתהייה גם מאושרת.
תמר שאלה: האם ניתן להכניס להסכם פיצוי לאישה במקרה של בדירה?
כן. ניתן לקבוע בהסכם בין בני זוג, אם צד חלילה יבגוד במשנהו, יפצה אותו בסכום קבוע ומוסכם מראש. אם נציץ בהסכמי ממון שנחתמו בשנים האחרונות בין ידוענים בעולם, נגלה כי מדובר בסעיף רווח, אולי אף בקיצוניות. כך למשל שחקן הגולף טייגר וודס, שנתפס בבגידה, נדרש להוסיף בהסכם ממון מול אשתו סעיף הקובע פיצוי בסך 350 מיליון דולר למקרה שחלילה יבגוד בה שוב. השאלה היא איך נגדיר מהי בגידה? האם הודעת ווטסאפ נחשבת לבגידה? האם נשיקה נחשבת לבגידה? וחוץ מזה, מה רמת ההוכחה הנדרשת לבגידה, אולי צילום? אולי על סמך ההרגשה? עניינים אלה מביאים את בני הזוג להתדיינות משפטית ארוכה וחבל.
אלון שאל: אנחנו זוג שעומד להתחתן. מתכננים לחתום על הסכם לאחר החתונה. נגור בדירה של אשתי ובהסכם יירשם שהדירה רק שלה. העניין הוא שאני עובד והיא לומדת וכל ההוצאות, כולל המשכנתה, יהיו מהמשכורת שלי. מול מי צריך לאשר את ההסכם והאם אני יכול לכתוב בהסכם שהיא תפצה אותי על ההוצאות במקרה של פרידה?
אלון, לחלק הראשון של שאלתך חשוב שתדע: חתימה על הסכם ממון לפני הנישואים יכולה להיות בפני נוטריון או רושם נישואין. לאחר הנישואין תידרשו לאישור בית המשפט למשפחה או בית הדין הרבני כדי לתת לו תוקף של פסק דין. אפשר לקבוע בהסכם שאם הנישואין פקעו תקבל פיצוי שיכול ויינתן כחלק מהנכס.
יוסי שאל: אנחנו נשואים שנתיים ויש לנו תינוק. ההורים שלי נוטים לעזור לי הרבה כלכלית וכמובן שהכסף משמש גם לכלכלת המשפחה. עכשיו הם רוצים שנחתום על הסכם ממון שאומר שאם ניפרד אשתי תחזיר להם כספים. האם זה לגיטימי?
הייתי ממליץ להורים פעילות מנע, עוד טרם החליטו להעניק סיוע כספי לבני הזוג, לערוך הסכם הלוואה בין ההורים לשני בני הזוג במסגרתו תוגדר העזרה הכספים כהלוואה עומדת או בריבית אפסית, כל עוד בני הזוג נשואים. כשבני הזוג יתגרשו, סכום ההלוואה יוחזר להורים. בכל מקרה, הסכם ממון הוא הסכם בין בני זוג ולא מול הורים או צדדי ג׳.
מני שאל: אפשר להכניס להסכם ממון שקובע שבמקרה של גירושין סכום המזונות שאשלם לא יהיה יותר מ-2,500 שקל?
ובכן הכנסת סעיף כזה אין בו ממש. תשלום מזונות הילדים מיועד לילדים עצמם. כיוון שהסכם הינו בין בני הזוג, הילדים אינם צד להסכם. לכן, אינם מחויבים בו. כל סעיף בהסכם המתייחס לצד ג׳ אינו תקף כלפיו. בהערת אגב אוסיף כי הסכמי מזונות ניתנים לשינוי בכל עת, אם התקיים שינוי מהותי המצריך זאת. חוץ מזה סעיף כגון זה אינו יכול להתאים למצבים משתנים. לדוגמה, האם הסעיף מדבר על ילד אחד או על ארבעה? האם מדובר בילד עם צרכים מיוחדים? ועוד ועוד. העצה שלי היא להימנע ככל האפשר מסעיפים שאינם ברורים או שיכולים לסבך יותר את הדברים בין בני הזוג בעתיד.
יפית שאלה: אני בזוגיות פרק ב׳ עם גבר שגדול ממני ב-15 שנה. לכל אחד מאיתנו ילדים גדולים מנישואים קודמים. אני גרה איתו בדירה שלו ולי אין דירה משל עצמי. אפשר לכלול בהסכם הממון סעיף שאומר שאחרי מותו אני אשאר לגור בדירה עד 120 ואח״כ ילדיו יירשו אותה? אני לא צעירה ומפחדת להישאר ללא קורת גג.
שאלה מצוינת. הסכם ממון מקבל את תוקפו החוקי מכוח חוק יחסי ממון. צוואה מקבלת את תוקפה החוקי מכוח חוק הירושה בו נקבע שאדם יוריש את רכושו רק בצוואה בהתאם לרצונו החופשי. צוואה ניתנת לשינוי על ידי המצווה בכל עת, מנגד הסכם ממון מצריך הסכמה של שני בני הזוג. לאחר הנישואין יש גם לקבל את אישור בית המשפט או בית הדין הרבני. כמו כן, צוואה מתייחסת לחלוקת הרכוש לאחר מותו של המצווה, ואילו הסכם ממון עוסק בחלוקה רכושית בין בני הזוג בעודם בחיים. לכן, אם נקבעת בהסכם ממון חלוקת רכוש עקב פטירה של אחד מבני הזוג, אין לכך תוקף משפטי ולא ניתן לאכוף זאת. לסיכום, הסכם ממון קובע מה, צוואה קובעת איך.
בשורה תחתונה מוטב לערוך גם הסכם ממון וגם צוואה שבשניהם הוראות מקבילות המעגנות אחד את השניה.


*המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פורסם לראשונה: 11:55, 16.12.20