בכיר לשעבר במודיעין הסעודי שחי בגלות בקנדה, טוען בתביעה שהוגשה אתמול (יום ה') לבית משפט בארה"ב כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן שלח צוות לחסל אותו ב-2018, אך הניסיון סוכל על ידי הרשויות בקנדה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן ועידת השקעות ב ריאד
יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן ועידת השקעות ב ריאד
עוד ניסיון חיסול? בן סלמאן
(צילום: EPA)
סעד אל-ג'ברי היה עוזרו של יורש העצר לשעבר מוחמד בן נאיף. בן סלמאן מונה ליורש העצר במקום בן נאיף ב-2017 והפך לשליט בפועל של סעודיה. גורמים המעורים בפרטים אמרו השנה כי לאל-ג'ברי יש גישה למסמכים המכילים מידע רגיש וכי יורש העצר חושש שישתמש בהם.
בתביעה בת 107 עמודים נגד בן סלמאן ו-24 גורמים סעודים אחרים שהוגשה לבית המשפט הפדרלי במחוז קולומביה, טען אל-ג'ברי כי יורש העצר "שלח חוליית חיסול" לקנדה באוקטובר 2018. בתביעה הוא מבקש פיצויים עונשיים בסכום שייקבע במשפט.
אל-ג'ברי אמר שיורש העצר מעוניין במותו בגלל שהוא קרוב לנסיך היריב וראש שירותי הביטחון הסעודיים לשעבר, בן נאיף, ובגלל שיש לו מידע על פעילותו של בן סלמאן שיכול לגרום למשבר ביחסים ההדוקים בין וושינגטון לריאד.
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן נאיף ומוחמד בן סלמאן
מוחמד בן נאיף ומוחמד בן סלמאן
מוחמד בן נאיף ומוחמד בן סלמאן
(צילום: AFP)
עוד נכתב כי צוות החיסול, המורכב מאזרחים סעודים, יצא לקנדה דרך האוקיינוס האטלנטי בכוונה להרוג את אל-ג'ברי. הצוות הורכב מחברים בקבוצה שנקראה "חוליית הטיגריס" המקורבת לבן סלמאן. הם נשאו שני שקים עם כלים המשמשים לזיהוי פלילי והצוות כלל אדם שיודע לנקות זירות פשע.
הגברים "ניסו להיכנס לקנדה בסתר עם אשרות תיירים" והעמידו פנים שאינם מכירים זה את זה. "סוכני מעבר הגבול הקנדי מצאו תמונה המציגה כמה מהגברים יחד, חשפו את השקר שלהם וסיכלו את משימתם", נכתב.
לפי התביעה, החוליה נשלחה פחות משבועיים אחרי חיסול העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. בן סלמאן ספג ביקורת בינלאומית חריפה על חיסול חשוקג'י.
3 צפייה בגלריה
חשוקג'י. המחסלים נשלחו כשבועיים אחרי רצח העיתונאי בטוריקה
חשוקג'י. המחסלים נשלחו כשבועיים אחרי רצח העיתונאי בטוריקה
חשוקג'י. המחסלים נשלחו כשבועיים אחרי רצח העיתונאי בטוריקה
(צילום: EPA)
גורמים בממשל האמריקני אמרו כי סוכנות הביון המרכזית (CIA) מאמינה שיורש העצר אישר לחסל את העיתונאי שביקר אותו וייתכן שאף היה זה שהורה לחסלו. יורש העצר הכחיש כי הורה להרוג את חשוקג'י, אך אמר כי בסופו של דבר הוא נושא "באחריות מלאה" כשליט הממלכה בפועל.
משפחתו של אל-ג'ברי אמרה שבן סלמאן עצר שניים מילדיו הבוגרים ואת אחיו כדי לנסות להכריח אותו לחזור לסעודיה. אל-ג'ברי, שתיאר את עצמו כבן ברית של שירותי מודיעין אמריקניים, אמר כי הגיש את התביעה בארה"ב, בין השאר מכיוון שחלק משמעותי מהמזימה נגדו נעשה בתוך ארה"ב.
השר לביטחון הפנים בקנדה ביל בלייר אמר כי אינו יכול להתייחס להאשמות שהוצגו בפני בית המשפט בארה"ב. "אנו מודעים לתקריות שבהן גורמים זרים ניסו להפחיד או לאיים על קנדים ועל אלה החיים בקנדה. זה לחלוטין לא מקובל", אמר בלייר. היחסים בין קנדה לסעודיה התקררו מאז אוגוסט 2018, אז אוטווה מתחה ביקורת על ריאד בשל פגיעה בזכויות האדם.