הסכם השלום המתגבש עם איחוד האמירויות ובצדו בלימת מהלך הסיפוח ביהודה ושומרון מחוללים זעם גדול בימין האידיאולוגי שבו נשמעות אמירות שטרם נשמעו בשנים האחרונות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ׳ פרסם היום (ו') פוסט בחשבון הפייסבוק שלו שבו כינה את נתניהו: "מאחז עיניים" וקרא לראשונה "להציב חלופה מנהיגותית לנתניהו עכשיו".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ' הפגנה מפגינים ימין
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ' הפגנה מפגינים ימין
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' על רקע הפגנת אנשי ימין הבוקר
(צילום: AFP , אבי מועלם , סמדי לירן מלמד)
בטור ארוך שפרסם, כתב: "נתניהו קוסם. נקודה. אבל אסור לשכוח שקוסמות מבוססת על אחיזת עיניים ולכן היא אולי טובה כדי לשעשע ילדים בחופשת הקיץ, אבל כשהיא מכהנת בראשות הממשלה היא מסוכנת. נתניהו מאחז את עיני מצביעי הימין כבר שנים רבות בהצלחה רבה. הוא המותג הימני החזק ביותר למרות שבפועל הוא רחוק שנות אור מליישם מדיניות ימנית, כמעט בכל תחום. הוא אחז את עינינו כשהבטיח במשך חודשים רבים החלת ריבונות על ההתיישבות, ואז, כשחשבנו שהוא הולך לקיים את ההבטחה, הביא אותה כחלק מעסקת חבילה מסוכנת שכוללת הכרה ישראלית במדינה פלסטינית".
הוא המשיך וכתב: "חלק גדול מתומכיו, בהם גם אנשי ימין והתיישבות מובהקים, התנהגו וממשיכים להתנהג כמו ילדים שנהנים ממופע קסמים ומתעלמים מכך שמדובר באחיזת עיניים. קראו לנו חמוצים ומשביתי שמחות כשהתרענו - אחרי שנתניהו הפר את הבטחתו להחיל את הריבונות מיד עם שובו ארצה מוושינגטון - שמה שיישאר מתוכנית טראמפ היא הכרה של הימין הישראלי במדינה פלסטינית, ללא ריבונות, ואחרי שבמשך שנים רבות ומאמצים כבירים הורדנו אותה מהשולחן של הימין הישראלי. אשר יגורנו בא לנו. גם עכשיו יש מי שמתעקשים להמשיך וליהנות מהמופע ולמחוא כפיים לקוסם המדהים שהביא הישג היסטורי בדמות חותמת רשמית של נורמליזציה לשיתוף הפעולה שיש לנו כבר שנים רבות עם איחוד האמירויות".


סמוטריץ׳ ביקר את הפרשנות שניתנה על ידי חלקים בימין למהלך של נתניהו: "הקהל מריע למה שנראה כשבירת האקסיומה של 'שטחים תמורת שלום' וכינון 'שלום תמורת שלום' תוך ניתוק הקשר הגורדי שבין הסוגיה הפלסטינית לנורמליזציה עם מדינות ערב. הישג שנראה אולי מרשים אבל הפוך מהמציאות. אחיזת עיניים. ההסכם שיחתם כנראה עם איחוד האמירויות לא רק שאינו מנותק מהסוגיה הפלסטינית, הוא מבוסס על החזרתה אל מרכז השיח ואשרור ההתחייבות הישראלית לפתרון שתי המדינות. זה התשלום שנדרשנו לשלם בתמורתו, ודוברי הבית הלבן ואיחוד האמירויות היו הכי ברורים בעניין אתמול".

"טבעת החנק המשפטית מתהדקת"

הוא ציין כי שוב ושוב מצליח נתניהו לשווק את כישלונותיו כהצלחה מסחררת. "הסכנה הזו מתעצמת עכשיו עשרת מונים. המציאות הולכת וסוגרת על נתניהו מכל הכיוונים - איבוד השליטה על משבר הקורונה בריאותית וכלכלית, גל המחאה וההידרדרות בסקרים, ומעל הכל טבעת החנק המשפטית שהולכת ומתהדקת סביב צווארו".
לראשונה מאז נכנס לחיים הפוליטיים קרא סמורטיץ' להציב כבר בבחירות הקרובות אלטרנטיבה ימנית לנתניהו. "הנטייה הטבעית בימין לראייה אופטימית של המציאות וממילא לאימוץ פרשנות חיובית למהלכים מדיניים של מנהיגיו עלולה להתברר כעיוורון מסוכן. כדי לקדם את הסכנה הזו, הימין חייב להציב כאן ועכשיו חלופה מנהיגותית לנתניהו. כל עוד האלטרנטיבה לנתניהו היא ממשלת שמאל, הימין ימשיך להיות בן ערובה של נתניהו, ובכדי לפתור את הדיסוננס הקוגנטיבי הכרוך בכך ימשיך להיות שבוי בקסמיו ולשכנע את עצמו שיהיה בסדר. ועל זה בדיוק הוא בונה. אנחנו לא יכולים הרי להישאר בלי מנהיג. הצבת חלופה ימנית לנתניהו תפתור את התלות של הימין בנתניהו, תאפשר לו לפקוח עיניים אובייקטיביות ולעצור רגע לפני התהום. איך שזה נראה כרגע החלופה הזו לא תבוא מהליכוד, שבכיריו ממשיכים ללכת אחריו כעיוורים ושבויים בקסמיו".

מחאה בשטח - בינתיים על אש קטנה

הבוקר יצאו קומץ אנשי ימין להפגין סכמה צמתים ברחבי הארץ נגד ראש הממשלה נתניהו וממשלתו. "גם הימין דורש ממשלה בראש אחר", קראו המפגינים בצומת מחולה, צומת נחושה ועל גשר ליד מצפה הושעיה.
2 צפייה בגלריה
מחאה של אנשי ימין נגד בנימין נתניהו
מחאה של אנשי ימין נגד בנימין נתניהו
אחת ההפגנות הבוקר נגד נתניהו
(צילום: סמדי לירן מלמד)
הם תכננו במקור להצטרף למחאה נגד נתניהו עוד לפני ההכרזה אתמול על נרמול היחסים עם איחוד האמירויות. ראובן גפני, ממובילי המחאה, אמר ל-ynet: ״חייבים ממשלה בראש אחר. לא כסרח עודף, אלא כמי שאומרים את האמת שלהם בקול. גם אנחנו כאנשים ימניים, ראויים וזקוקים לממשלה אחרת. הסיבה היחידה שמישהו מעלה על דעתו לגרור את כולנו למערכת בחירות רביעית, היא בגלל שהוא חושב שאני ואתם - אנשי ימין מובהקים - נמצאים בכיס הפוליטי שלו. לא עוד".