נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי אותת היום (ה') כי קהיר עשויה להצטרף באופן פעיל ללחימה בלוב השכנה. בפגישה עם משלחת של פוליטיקאים מלוב הנמנים עם תומכיו של הגנרל חליפה חפתר, שכוחותיו שולטים במזרח לוב, אמר סיסי כי מצרים לא תשב בחיבוק ידיים מול איום ישיר על ביטחונה שלה או על ביטחון לוב.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
4 צפייה בגלריה
נשיא מצרים א-סיסי ביקור בבסיס צבאי בגבול לוב
נשיא מצרים א-סיסי ביקור בבסיס צבאי בגבול לוב
סיסי מבקר בבסיס של צבא מצרים ליד הגבול עם לוב
המשלחת שהגיעה למצרים מהעיר הלובית בנגזי, מעוזו של הגנרל חפתר, הודיעה לסיסי בפגישתה איתו בקהיר כי היא נותנת לו ולצבא מצרים אישור להתערב בלחימה במדינתה כדי להדוף את מה שאותו תיארה כ"פלישה והטרור הטורקיים".
הפגישה בין סיסי לבין המשלחת מלוב היא עדות לסכנה ההולכת וגוברת הנשקפת מהמלחמה בלוב. מאז הדחתו של הרודן מועמר קדאפי ב-2011 נמצאת המדינה בטלטלה מתמדת, וכבר שנים שהיא מפולגת בין מזרח למערב: בכל צד יש ארגונים חמושים אחרים הנתמכים על ידי ממשלות זרות שונות.
במזרח לוב פועל כיום "הצבא הלאומי הלובי" של הגנרל חליפה חפתר, הזוכה לתמיכת רוסיה, מצרים ואיחוד האמירויות. במערב המדינה פועלים כוחותיה של "ממשלת ההסכמה הלאומית", שיושבת בעיר טריפולי ונהנית מהכרה של הקהילה הבינלאומית והאו"ם. היא נתמכת גם על-ידי איטליה וקטאר, ומקבלת סיוע צבאי מטורקיה.
כוחותיו של חפתר פתחו באפריל 2019 במתקפה לכיבוש טריפולי מידי "ממשלת ההסכמה", אבל טורקיה נחלצה לעזרת ממשלת טריפולי והיא מספקת לה תמיכה אווירית שכוללת מל"טים חמושים ושכירי חרב סורים. בחודש שעבר כבשו כוחותיה של ממשלת טריפולי מחדש את שדה התעופה בבירה, את כל הדרכים שמובילות לעיר וכמה עיירות אסטרטגיות באזור.
4 צפייה בגלריה
מצרים עבד אל פתח א סיסי מפגש עם משלחת מ לוב תומכי גנרל חליפה חפתר
מצרים עבד אל פתח א סיסי מפגש עם משלחת מ לוב תומכי גנרל חליפה חפתר
הפגישה עם המשלחת הלובית, היום
(צילום: AFP)
מצרים, שכאמור תומכת בגנרל חפתר, רוצה מצדה להגן על הגבול המערבי שלה עם לוב, העשירה בנפט. קהיר חוששת שהכוחות הנתמכים על-ידי טורקיה ייצאו למתקפה בחזית סירת-ג'ופרה, הנחשבת ל"שער הכניסה" אל אתרי נפט לוביים חשובים, והזהירה שמתקפה על העיר סירת תהיה חציית קו אדום. באזור הרגיש שולטים כעת כוחותיו של חפתר.
4 צפייה בגלריה
מצרים עבד אל פתח א סיסי מפגש עם משלחת מ לוב תומכי גנרל חליפה חפתר
מצרים עבד אל פתח א סיסי מפגש עם משלחת מ לוב תומכי גנרל חליפה חפתר
"לא נשב בחיבוק ידיים". סיסי עם המשלחת הלובית
(צילום: AFP)
הפרלמנט של ממשל חפתר קרא השבוע למצרים לעזור לכוחותיו של הגנרל להתמודד עם הסיוע שמקבלת הממשלה בטריפולי מטורקיה, ובפגישה עם המשלחת הלובית היום אמר סיסי: "הקווים האדומים שעליהם הכרזנו בעבר היו בבסיסם קריאה להשכין שלום ולשים קץ לסכסוך בלוב, אבל לא נשב בחיבוק ידיים מול צעדים כלשהם שיאיימו באופן ישיר על הביטחון האסטרטגי הלאומי שלנו בגבולנו המערבי, במיוחד לאור עיבוי הכוחות באזור העיר סירת".
סיסי הודיע כי יבקש אישור מהפרלמנט לכל פעולה צבאית שתידרש, אבל הפרלמנט המצרי נשלט על-ידי תומכיו, ולפיכך לא צפויה לו בעיה להשיג אישור שכזה. "מצרים מסוגלת לשנות את המצב הצבאי באופן מהיר ונחרץ אם היא רוצה", טען, אבל קרא לכל הצדדים לחדול מהלחימה.