אביעד באשרי, בן 33 מפרדס חנה, נהרג בחודש שעבר בנפילה מגובה. באפריל מת אברהם יוסף, בן 69, לטענת משפחתו לאחר שנפל מסולם. לפני כשלוש שנים התחשמל למוות דניאל אהרון, בן 26 מברקת. שלושתם עבדו במיזמים של "אורמש אחזקות בע"מ", היוזמת פרויקטים של התקנת פאנלים סולאריים. יוסף ואהרון עבדו בחברה, ובאשרי אצל קבלן בפרויקט בו הייתה היזמית.
דניאל אהרון עבד כחשמלאי באורמש כחצי שנה. באוקטובר 2017 עבד בפרויקט של החברה בראש צורים, והתחשמל בחדר חשמל. הוא נפצע קשה ולאחר ארבעה ימים מת מפצעיו. "הוא היה ילד לבבי שאני מאחלת לכל אמא", מספרת אימו אביגיל. הפרקליטות סגרה את תיק החקירה, אך למשפחה ביקורת כלפי ראשי החברה: "לא מבינה איך הם מתנהלים עם הבטיחות. איך הם ישנים בלילה?".
4 צפייה בגלריה
אביעד דניאל ז"ל שנהרג בתאונת עבודה
אביעד דניאל ז"ל שנהרג בתאונת עבודה
דניאל אהרון.נפצע קשה ומת אחרי ארבעה ימים
(באדיבות המשפחה)
בסיום החקירה הועבר התיק לפרקליטות מחוז ירושלים. בפרקליטות אומרים כי התיק נסגר ב-31.1.2018, שלושה חודשים וחצי אחרי התאונה, ומסרבים לומר איך הוגדרה הסיבה לסגירת התיק. עו"ד כרמי בוסתנאי, המייצג את המשפחה, פנה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתוח את התיק, ובמכתבו טען כי הפרקליטות לא פנתה למשפחה והודיעה לה על סגירת התיק.
המשפחה הגישה תביעה אזרחית לבית משפט השלום בת"א, כשבימים אלו הוגש תחשיב נזק מעודכן ובקשה להעביר את התיק למחוזי. התביעה הוגשה נגד חברת אורמש, המנכ"ל רן ליפציגר, ונגד קיבוץ ראש צורים, המזכיר אלקנה בן יצחק, מרכז המשק חיים ראש וחברת החשמל. בתביעה נטען שהתאונה לא נחקרה ע"י אגף הפיקוח על העבודה בטענה שקרתה מעבר לקו הירוק.
בתביעה נטען שהתאונה לא נחקרה על ידי אגף הפיקוח על העבודה, בטענה שקרתה מעבר לקו הירוק
עוד נטען כי אורמש והמנכ"ל שלחו את אהרון לבצע עבודות חשמל בארון חשמל במתח גבוה, למרות שאינו מוסמך לכך. אהרון פנה לאחראי עליו בחברת אורמש ושלח תמונות של לוח החשמל בטלפון וביקש הוראות מה עליו לעשות. "הנתבעים אורמש והמנכ"ל, בחוסר אחריות משווע, הורו למנוח להמשיך בעבודות, למרות שידעו שלמנוח אין את ההכשרה או ההסמכה המתאימה".
באותה העבודה, נטען ע"י התובעים בתביעתם, אהרון התחשמל. עוד נטען כי אם יתר הנתבעים היו מתחזקים את לוח החשמל כראוי, המוות היה נמנע. עוד נטען בתביעה כי בהעדר שיתוף פעולה מצד הנתבעים נאלצו התובעים לשכור מומחה בהנדסת חשמל על מנת לבדוק את נסיבות התאונה – שגם איתו סירבו הנתבעים לשתף פעולה.
4 צפייה בגלריה
חברת אורמש במושב עין ורד
חברת אורמש במושב עין ורד
משרדי החברה בעין ורד
(צילום: רענן בן צור)
בכתב ההגנה שהגישה אורמש היא מכחישה את טענות הרשלנות, ומבקשת למחוק את התביעה נגד המנכ"ל, שהוא מבעלי המניות ומנהלי החברה. אורמש טוענת בכתב ההגנה כי אהרון לא נשלח לבצע עבודות בלוח החשמל והתבקש רק לבדוק ערכים בלוח הראשי.
לטענת אורמש, אהרון בחר למדוד את המתחים בחיבור רב מודד, והפעולה הושלמה בהצלחה ובסיומה שלח הודעה למנכ"ל החברה עם ערכי המתח כפי שנמדדו על ידו. "מה שקרה לאחר מכן הינו תעלומה", טענו, "ואינו בידיעת הנתבעים. עוד יובהר כי למיטב ידיעת הנתבעים המנוח לא התחשמל, אלה נשרף מלהבות שפרצו עקב היוצרות קשת חשמלית מסיבה שאינה ברורה". בנוסף, שלחה החברה תביעה נגד צדדים שלישיים, בטענה כי אם מישהו אשם, זה הם.

הנתבעים טענו: "המנוח לא נקט אמצעי זהירות"

בכתב ההגנה שהגישו קיבוץ ראש צורים, קבוצת בני עקיבא להתיישבות, אלקנה בן יצחק וחיים ראש הוכחשו כל הטענות. בנוסף נטען כי מי שהעסיק את המנוח היו אורמש והמנכ"ל של אורמש. "המפסק היה מוגן, וההגנה הוסרה ע"י המנוח, כנראה לשם ביצוע עבודתו. הלוח היה תקין ומתוחזק. המנוח לא נקט אמצעי זהירות, ביצע עבודה שאינו מורשה וללא אמצעי בטיחות", נטען.
גם חברת חשמל הכחישה את המיוחס לה, וטענה כי מדובר במתקן חשמל פרטי , חדר גנרטורים, שבו ביצע המנוח עבודה ונפגע, וכי לחברת החשמל אין קשר שליטה או זיקה למתקן הפרטי. בחברת חשמל טוענים עוד כי מבלי לפגוע בכלליות ההכחשה כי למנוח או למי מבין יתר הנתבעים אשם תורם ניכר עד כדי מכריע לנזקים הנטענים, בין היתר כי לא תיאמו את ביצוע העבודות איתם, לא ניתקו את המתח טרם ביצוע עבודות בלוח החשמל ועוד.
4 צפייה בגלריה
יוסי אברהם ז"ל
יוסי אברהם ז"ל
יוסף אברהם. מת לאחר שנפל מסולם
(באדיבות בת זוגתו יפה גלאם)
יוסף אברהם נהרג לאחר שנפל מסולם בעבודה בקריית ים. הוא נפצע קשה וכעבור שלושה ימים מת. בני משפחתו תרמו איברים מגופו, ומציגים מסמך של המכון הפתולוגי, בו כתוב כי "לפי מה שנמסר", מת מחבלה קשה בראשו מנפילה מסולם. "יוסי היה אדם חזק, יום לפני כן הוא רץ עשרה קילומטרים. הוא אהב לטייל ולצחוק, אהב את החיים הטובים", סיפרה זוגתו יפה גלאם.
"חמש דקות לפני הנפילה דיברתי איתו והכל היה בסדר. אני לא מעכלת – הוא הלך לעבודה ולא חזר", היא נזכרת. המכון הפתולוגי קובע כי אברהם נפטר מהמכה שקיבל. אנשי חברת אורמוש שהיו במקום ליד אברהם, טוענים כי חש ברע, נפל לאחור וקיבל מכה, ללא קשר לעבודתו.

אביעד מת בנפילה מגובה: "ילד שכולו אור"

בחודש שעבר התרחשה עוד תאונה קטלנית בפרויקט שבו חברת אורמש היא היזמית, ובו פועל קבלן משנה עצמאי, אותו סירבה החברה לחשוף. אביעד באשרי, שעבד מטעם הקבלן, מת בנפילה מגובה בזמן עבודה במושב בצרה. חברו מתן בארי סיפר: "הוא היה ילד שכל כולו אור ואהבה. הוא לא ויתר על עבודה קשה ותמיד עשה הכל כדי שכולם סביבו יהיו מאושרים". חקירת מותו המתקיימת בימים אלה, היא נגד הקבלן המבצע של הפרויקט, ולא נגד אורמש.
עו"ד ישראל אסל, שמייצג את המשפחה, אמר כי "אביעד ז"ל הינו העובד השלישי שנהרג בפרויקטים שיזמה אורמש אחזקות, התאונות הקטלניות באתרי החברה עשויות ללמד על כך שהחברה והמנהל הכללי בה אינם מקצים די משאבים למניעת תאונות עבודה. אי הקצאת משאבים למניעת תאונות יכולה להיחשב לרשלנות החושפת את מנכ"ל החברה לתביעה נזיקין אישית. כשמנהלי החברות יתחילו לשלם מכיסם פיצויים למשפחות רק אז ידאגו לביטחון העובדים".
4 צפייה בגלריה
אביעד באשרי ז"ל
אביעד באשרי ז"ל
אביעד באשרי ז"ל
(באדיבות המשפחה )
ממשרד העבודה והרווחה נמסר: "אנחנו רואים בחומרה רבה את המעורבות הסדרתית של החברה בתאונות עבודה. אסרנו פעילות באתר שבו נהרג העובד (באשרי) עד שהחברה לא תנקוט בצעדים שאנו מנחים אותה לבצע כגון הדרכה חוזרת לעובדים, הפקת לקחים מהאירוע ומינוי ממונה בטיחות. בתיאום עם המשטרה נשקול כתבי אישום בנושא. אנו רואים חשיבות בהרתעה מול קבלנים שמועלים בתפיסת הבטיחות באתרי העבודה".
מהמשטרה נמסר: "התיקים נחקרים ביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת. חקירות שתי תאונות העבודה שאירעו השנה מתנהלות בימים אלו ומטבע הדברים לא נפרט אודותיהם בשלב זה. חקירת התאונה שהתרחשה בראש צורים הושלמה והתיק הועבר בשעתו להחלטת הפרקליטות".
מחברת אורמש נמסר: "השאילתא קושרת במלאכותיות בין מקרים שונים בניסיון חוזר לייצר מציאות מדומה, כוזבת ונעדרת תשתית עובדתית אמיתית, פעולות שתוצאתן עלולות להוות פגיעה חמורה בשמה הטוב של החברה ומנהליה ולשווא".
אורמש: החברה פועלת במקצועיות ובמסירות, תוך הקפדה מלאה וקפדנית על הסטנדרטים הגבוהים בענף ועל הוראות הבטיחות
"החברה מובילה בתחומה, ופועלת כ-12 שנים במקצועיות ובמסירות, תוך הקפדה מלאה וקפדנית על הסטנדרטים הגבוהים בענף ועל הוראות הבטיחות ולכן החברה לא תשקוט עד למיצוי הדין עם כל גורם המנסה לפגוע בשמה הטוב".
בשני מקרים מתוך השלושה, עולה חשש כבד לכאורה שהמידע המועבר באמצעות גורם מסחרי ובעל עניין, הינו מידע שקרי שמטרתו להסתיר ולהסוות נתונים מהותיים ביותר אודות נסיבות האירוע. אותו גורם מסחרי אף מתהדר בהפעלת מערכת האתר לצרכיו העסקיים והאישיים".
"המידע המצוי בידינו ומתייחס לאחד המקרים, מעלה חשד כבד לפיו נסיבות האירוע קשורות לעניין אישי המצוי תחת חיסיון. היות וחובתכם להוכיח כי טענתכם נכונה, הרי שאזהרתנו מחייבת אתכם לוודא זאת מול תיעוד המצוי בידי הגורמים החוקרים את נסיבות המוות. מקרה השני הובהר כי המנוח אינו נמנה על עובדי החברה ועל כן ייחוס המקרה לחברה עלול להוביל לנקיטת צעדים משפטיים כנגד המפיצים מידע זה".