לקראת יום כדור הארץ שיחול ביום חמישי הקרוב, התגבש מיזם לאומי רחב היקף שמטרתו לנקות את השטחים הפתוחים ברחבי ישראל. המיזם נוצר בהתארגנות משותפת של גופים רבים ביניהם: רשות הטבע והגנים, מפעל הפיס, קרן קימת לישראל, הרשויות המקומיות, המועצות האזוריות והחברה להגנת הטבע.
מובילי המיזם הסבירו כי החזון המרכזי של המיזם הוא לייצר לראשונה תהליך ארוך טווח ומתפתח, שיהווה "גלגל תנופה" לאומי שיתפרס על פני כחמש שנים - במטרה להעמיק את המודעות הציבורית, להניע לפעולה ולעודד את הקהילה והחברה הישראלית להיות שותפים מלאים בשמירה על ניקיון היערות והטבע וטיפוח של סביבה נקייה.
3 צפייה בגלריה
נחל תבור
נחל תבור
נחל תבור
(צילום: עומרי גולמן, רשות הטבע והגנים)
יריית הפתיחה לתחילתו של המיזם, תחל בפעילויות ניקיון ושמירה על הסביבה ביום כדור הארץ. ביום חמישי ייצאו קבוצות רבות מכל ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום, מרשויות, חברות ומגזרים מגוונים, כולם יחד, לפעילות ניקיון בשטחים הפתוחים, על פי שיבוץ שיקבע מראש. בנוסף, לאורך השנה יתקיימו "ימי שיא" לניקיון והסברה, בחודשים יוני ואוקטובר, על מנת לתחום את תחילת וסיום תקופה אל מול קבוצות הפעילות.
מובילי המיזם הוסיפו כי בשאר ימות השנה, תתקיים פעילות כלל ארצית, חוצת מגזרים, בתוך הקהילה, במטרה לרתום את הרשויות המקומיות ואת הקהילה למחויבות לניקיון בשטחים שבקרבת הרשויות. במקביל, יוקמו קבוצות ניקיון ייעודיות לאימוץ שטחים במקומות מרוחקים יותר, זאת במטרה להוביל להנחלת תרבות לשמירה על ארץ נקייה ומניעת השלכת פסולת, תוך רתימת התושבים, שיהיו מודעים לחשיבות הניקיון ויגלו אכפתיות אמיתית ודוגמה אישית לשמירה על הטבע בקרבתם, ובכלל. בנוסף, לאורך השנה ובתקופת המיזם כולו, תבוצענה פעילויות הדרכה והכשרה לנציגים ומובילים בקהילה.

ברשות הטבע והגנים אמרו כי עד כה נרשמו לפעילות עשרות אלפי ישראלים, כאשר בשיאו של המבצע הצפי הוא להגיע לכמיליון אזרחים היוצאים יחד לפינוי פסולת המוני.
מנכ״ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, אמר: "נושא הניקיון של הארץ מעסיק את רשות הטבע והגנים ימים ולילות. לפני שנתיים הבנו שאם לא יהיה שינוי בתודעה, הארץ תמשיך להיות מלוכלכת. יזמתי פנייה אל השותפים על מנת לחולל שינוי בנושא הניקיון. שיתופי הפעולה עם כלל הגורמים הוא הדרך היחידה שנוכל להתחיל לשנות את המצב. אני קורא לציבור הרחב להצטרף למיזם לטובת כולנו".
יו"ר קרן קימת לישראל, אברהם דובדבני, הוסיף: "אנו שמחים וגאים להשתתף במיזם המבורך של "ניקיון המיליון" ולעודד נושאים שקק"ל חרטה על דגלה כמו קיימות ושמירה על הסביבה. נושאים אלו מבטאים את מהותה של קק"ל, על פי האמנה שיש לה עם ממשלת ישראל מהקמת המדינה. אנו מזמינים את עם ישראל כולו לבוא ולהירתם לפרויקט וביחד נהפוך את ישראל לנקייה יותר".
3 צפייה בגלריה
חורשת הצנחנים
חורשת הצנחנים
חורשת הצנחנים
(צילום: אמיר חן, רשות הטבע והגנים)
3 צפייה בגלריה
אזור נחל כזיב
אזור נחל כזיב
אזור נחל כזיב
(צילום: איימן מזעל, רשות הטבע והגנים)


יו״ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, אמר: "השלטון המקומי גאה להיות שותף ולקחת חלק משמעותי במיזם "ניקיון המיליון" כנדבך נוסף בפעילות הנרחבת למען איכות הסביבה והשמירה על סביבה נקייה ומטופחת. ראשי הרשויות בכל רחבי הארץ מקדמים חינוך לניקיון ושמירה על הסביבה כחלק משינוי תפיסה תרבותי למען איכות החיים שלנו ושל הדורות הבאים. אני בטוח שהחיבור למיזם המבורך הזה יהווה מכפיל כוח ביכולת לרתום את הציבור למטרה חשובה זו".
יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, אמר: "מפעל הפיס גאה להוביל יחד עם הרשויות המקומיות, קק"ל ורט"ג את המיזם המקסים שבו נתחבר כולנו יחדיו למען מטרה אחת נעלה - שמירה על מרחבי ארצנו היפה ועל הכדור שעליו אנחנו חיים. אנו קוראים לציבור לצאת לטבע, להצטרף אלינו ולקחת חלק במשימה חינוכית, ערכית, התנדבותית וחברתית ובכך להפוך לשותפים מלאים בשימור יופייה של ארץ ישראל ונופיה. מפעל הפיס ימשיך לפעול ולהשקיע משאבים רבים לטיפוח המרחבים הפתוחים למען רווחתם של תושבי הרשויות המקומיות וכל אזרחי ישראל".
יו״ר מרכז השלטון האזורי, שי חג׳ג׳, סיכם: "המועצות האזוריות מחזיקות את רוב השטחים הפתוחים במדינת ישראל ועושות ככל יכולתן לשמור על השטחים הללו לצורך רווחת הציבור בישראל כולו. השלכת הפסולת ולכלוך השטחים הפתוחים הוא אחד האתגרים המשמעותיים ביותר עימם אנחנו מתמודדים מידי יום. אנו שמחים מאוד על השותפות הרחבה של כל הגורמים וקוראים לציבור לגלות אחריות ולהירתם למשימה הלאומית לניקיון המדינה".
להרשמה ופרטים נוספים:
מוקד "ניקיון המיליון"
Info@nikyonhamilion.org.il
שעות פעילות: א-'ה,' 09:00-17:00