שלושת שופטי בג"ץ נעם סולברג, מני מזוז ויעל וילנר דנו היום (ב') בעתירת המוקד להגנת הפרט נגד הריסת ביתו של חליל דויכאת, המואשם ברצח הרב שי אוחיון ז"ל בצומת סגולה בפתח תקווה באוגוסט האחרון. דויכאת בן ה-46, תושב כפר רוגיב, מואשם כי דקר למוות את אוחיון "למען פלסטין, העם הפלסטיני, מסגד אל-אקצה ואללה", כפי שנכתב באישום. לפני הדיון אמרה אלמנתו, סיון: "תקוותי היא שאנו האחרונים שסובלים סבל מחריד שכזה, אך יש לייצר הרתעה".
בתחילת הדיון הפגינו משפחות שכולות מפורום "בוחרים בחיים" נגד הדיון בבג"ץ, ונשאו שלטים עליהן נכתב כי: "בג"ץ מפקיר אותנו", "דם ילדינו זועק מן האדמה" ו"אסתר חיות - או צדק או הביתה". בהפגנה נכחו גם דבורה גונן, אמו של דני גונן ז"ל, הרצל ומירב חג'אג' - הוריה של סגן שיר ז"ל, סא"ל (במיל') בועז קוקיא, אביו של לוחם הנח"ל רון ז"ל והדס מזרחי, אלמנתו של נצ"מ ברוך ז"ל.
3 צפייה בגלריה
סיון אוחיון אלמנתו של שי אוחיות ז"ל
סיון אוחיון אלמנתו של שי אוחיות ז"ל
סיוון אוחיון, אלמנתו של שי ז"ל
(צילום: יריב כץ)
אלמנתו של הרב אוחיון הוסיפה: "אני לא רוצה לשמוע חס ושלום על עוד מקרה נורא כמו שאנו עברנו ועוברים. זה קשה. זה איום ונורא. אנו חייבים להשתדל למנוע את המחבל הבא. זוהי חובה מוסרית וערכית כלפי כל מי שחי פה בארץ ישראל. מי שמונע את הריסת בית המחבל יכול להרים את ידיו ולומר 'ידינו לא שפכו את הדם הזה'? יש לי ספק גדול מאוד בלב, ולא רק לי".

3 צפייה בגלריה
הרב שי אוחיון
הרב שי אוחיון
הרב שי אוחיון וזירת הפיגוע
(צילום: באדיבות המשפחה, AP)
בפתח הדיון טענה עו"ד נדיה דקה מהמוקד להגנת הפרט, המייצגת את משפחת דויכאת, כי הוא מטופל בתרופות פסיכיאטריות מ-2017. היא ביקשה משופטי בג"ץ להמתין עם החלטתם עד לקבלת חוות דעת מטעם הפסיכיאטר המחוזי ב-26 באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
 ח'ליל עבד אלחאלק מחמד דויכאת
 ח'ליל עבד אלחאלק מחמד דויכאת
הנאשם, ח'ליל דויכאת
(צילום: יריב כץ)
היא הדגישה כי הבית משמש את אשתו של דויכאת להפעלת פעוטון, והריסתו תותיר אותה ללא פרנסה. "ההריסה צפויה להותיר אם וחמש בנות מושפלות וברחוב. לא פעם קבע בית המשפט שכאשר אין אינדיקציה למעורבות בני המשפחה - יש לנקוט בסנקציה מצומצמת".
השופט מני מזוז אמר: "למה לא לחכות עד לחוות הדעת הפסיכיאטרית? עלול להימצא מצב מביך שבו הפסיכיאטר המחוזי יקבע שהוא לא אחראי למעשיו".
מני מזוזהשופט מני מזוזצילום: אוהד צויגנברג

עו"ד רועי שוויקה ממחלקת הבג"צים, המייצג את המדינה, השיב: "ההחלטה התקבלה על סמך ראיות מנהליות שכוללות תחקור בני משפחה וחקירות המחבל, מהן לא עלה שיש מקרה מובהק של הפרעה נפשית. רואים באופן מאוד ברור שהוא הסתובב דקות ארוכות וחיפש קורבן יהודי. המפקד הצבאי מסתכל על המכלול והגיע למסקנה שאפשר לקבוע כבר בשלב זה שלא היה כאן מקרה של סכיזופרניה או הפרעת נפש מוחלטת. אפשר להגיד שהתכלית ההרתעתית לא מתקיימת, ולכן המפקד הצבאי לא ראה מקום להמתין".