4 צפייה בגלריה
אסף זמיר כחול לבן ב אולפן ynet
אסף זמיר כחול לבן ב אולפן ynet
תוכנית להחזרת התיירות. השר זמיר
(צילום: יריב כץ)
שר התיירות אסף זמיר גיבש תוכנית להחזרת התיירות לישראל. הראשונים שצפויים להגיע ארצה הם צעירים יהודים מפרויקטים כמו "תגלית" ו"מסע" ומתוכניות של הסוכנות היהודית. תיירות חינוכית זו תגיע ממדינות ירוקות ותתנהל על פי הנחיות התו הסגול במתווה של קפסולות לקבוצות מאורגנות.
התוכנית, שתסייע להניע את ענף התיירות ואת המשק בכלל, גובשה ביחד עם לשכת מארגני תיירות נכנסת וקואליציית הארגונים לקידום תיירות חינוכית. היא מבוססת על דיונים מקצועיים, ואתמול כבר הועברה לבחינה אצל שר הבריאות יולי אדלשטיין וראשי משרדו.
4 צפייה בגלריה
שיירת מפגינים בהפגנת ענף התיירות
שיירת מפגינים בהפגנת ענף התיירות
"התיירות ספגה מכה אנושה". הפגנת הענף
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
גרוטו בוועדה לביקורת המדינה: "משרד הבריאות יאשר בקרוב מתווה"
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
"תעשיית התיירות ספגה מכה אנושה עם תחילת משבר הקורונה והיא עתידה להיות האחרונה להתאושש", כתב זמיר. "ככל ששמי ישראל יישארו סגורים, תעשייה שלמה לא תוכל לחזור לעבוד, ובכלל זה מארגני תיירות נכנסת, מורי דרך, היסעים וסוכני התיירות היוצאת. בתי מלון ומסעדות, שרבים מהם התבססו על תיירות נכנסת, ימשיכו לעבוד בתפוסה חלקית וללא כדאיות כלכלית. על מנת לאפשר אופק לתעשייה זו מציע משרד התיירות לבחון את מתווה תנועת הנוסעים בין מדינות ולהגדירו מחדש כך שיותאם למצב המשברי הנוכחי".
התוכנית של זמיר מגיעה בהמשך להודעה של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת. גרוטו אמר כי משרד הבריאות יאשר בקרוב מתווה חדש לפתיחת השמיים שבמסגרתו הבאים ממדינות ירוקות לא יידרשו לבדיקת קורונה ולבידוד.
על פי התוכנית שגיבש זמיר, הצעד הראשון בפתיחת השמיים יהיה כאמור לתיירות חינוכית: קבוצות של יהודים מרחבי העולם שיגיעו לארץ לתקופות של שלושה שבועות עד שנה במטרה לייצר קשר בינם ובין המדינה. מדי שנה – עד הקורונה – הגיעו לישראל כ-70 אלף צעירים יהודים במסגרת התוכניות השונות.

4 צפייה בגלריה
הצעד הראשון: יוחזרו משלחות "תגלית" ו"מסע"
הצעד הראשון: יוחזרו משלחות "תגלית" ו"מסע"
הצעד הראשון: יוחזרו משלחות "תגלית" ו"מסע"
(צילום: מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט)
מספר תנאים יתקיימו כדי לאפשר כניסה לישראל: ביטוח רפואי שמכסה טיפול בקורונה; הצגת בדיקת קורונה שלילית 72 שעות לפני ההגעה לישראל; והתחייבות בכתב על כניסה לבידוד לפני הנסיעה.
עם הגעת המשתתפים בתוכניות לישראל הם ייכנסו לבידוד במתקן שיוגדר מראש. הגורם המארגן יתחייב לספק להם את כל התנאים הנדרשים לתקופת הבידוד, לרבות מגורים ומזון. לכל תוכנית ימונה אחראי קורונה מקרב אנשי הצוות הבכירים. מפעילי התוכניות יתחייבו לשמור על כללי מערכת הבריאות בכל הפעילויות.
התוכנית של משרד הבריאות מציעה בנוסף מתווה קפסולות לתיירות נכנסת מאורגנת. מדובר בקבוצות תיור ידועות מראש, המגיעות לישראל לתקופה של עשרה ימים עד שבועיים ומטיילות כקפסולה אחידה.
על פי הפיילוט שעשוי להיבחן, קבוצות שיגיעו ממדינות ירוקות לא יזדקקו לבידוד. קבוצות שיגיעו ממדינות שאינן ירוקות יזדקקו לבידוד, שיסופק ויטופל על ידי הקבוצה המארגנת.
בין התנאים המקדימים להגעה לישראל: אישור כניסת קבוצת תיור מאורגנת על פי נוהל של משרד התיירות. בנוסף, התיירים יידרשו לביטוח רפואי שמכסה את מחלת הקורונה והצגת בדיקה שלילית לנגיף שבוצעה 72 שעות לפני ההגעה. כל המסלולים בארץ ייקבעו ויאושרו מראש. בנמל התעופה יבצעו התיירים בדיקת קורונה מהירה. הם יעברו במסלול נפרד בתוך הנמל עד נקודת ההסעה.
זמיר ציין: "אבקש לבחון ולקדם מתווה זה של קפסולות תיירות, תוך איסוף נתונים ולמידה 'תוך כדי תנועה' על מנת להתאים את לקחי הפתיחה הראשונית למסגרת עבודה נרחבת. תעשיית התיירות היא מנוע כלכלי משמעותי למשק הישראלי ועלינו לנהל את הסיכונים בתבונה".