השלטון בבלארוס ממשיך לעצור את אנשי האופוזיציה כדי לדכא את מחאת הענק נגד אלכסנדר לוקשנקו, "הרודן האחרון באירופה". מקורביו של עו"ד מקסים זנאק, איש אופוזיציה ומראשי המחאה, דיווחו שגברים רעולי פנים עצרו אותו היום ברחוב.
עורך דינו של זנאק מסר שבנוסף הגיעו חוקרים לערוך חיפושים בדירתו ושנפתח הליך משפטי נגדו. עדי ראייה במינסק סיפרו שחיפושים נערכים גם במשרדו של איש האופוזיציה ויקטור בבריקו, שנמצא במעצר.

3 צפייה בגלריה
בלארוס עצרה את איש האופוזיציה מקסים זנאק
בלארוס עצרה את איש האופוזיציה מקסים זנאק
מקסים זנאק, איש האופוזיציה שנעצר
(צילום: AFP)
זנאק חבר במועצת שיתוף הפעולה שהקימה האופוזיציה הבלארוסית, גוף שנועד לקדם דיאלוג עם לוקשנקו ואת החלפת השלטון. כמעט כל חברי המועצה נעצרו, נמלטו מבלארוס או גורשו. אחרי מעצרו של זנאק החברה היחידה במועצה שעדיין חופשייה היא הסופרת וכלת פרס נובל סבטלנה אלכסייביץ'.
אתמול דיווחו כלי תקשורת בבלארוס ובאוקראינה שמריה קולסניקובה, חברת מועצת שיתוף הפעולה וממנהיגות המחאה, נעצרה באזור הגבול בין המדינות. לפי הדיווחים קולסניקובה הובאה לגבול במטרה לאלץ אותה לעזוב לאוקראינה, אך היא סירבה וקרעה את דרכונה. לאחר מכן נעצרה.
3 צפייה בגלריה
בלארוס איש האופוזיציה שנעצר מקסים זנאק עם  מריה קולסניקובה
בלארוס איש האופוזיציה שנעצר מקסים זנאק עם  מריה קולסניקובה
זנאק עם מריה קולסניקובה, שקרעה את דרכונה ונעצרה
(צילום: MCT)
מקורביה של קולסניקובה סיפרו שרעולי פנים חטפו במרכז מינסק והסיעו אותה בטנדר לגבול אוקראינה. הטלוויזיה הממלכתית הכחישה זאת ודיווחה כי מנהיגת האופוזיציה הוצאה ממכונית שניסתה לחצות את הגבול בשעת בוקר מוקדמת.
האופוזיציה הבלארוסית טוענת שלוקשנקו, ששולט בבלארוס מאז 1994, זייף את תוצאות הבחירות ב-9 באוגוסט. ועדת הבחירות מסרה שהוא קיבל 80% מהקולות. יריבתו העיקרית הייתה סבטלנה טיחנובסקאיה, שטענה שהיא ניצחה בבחירות. אחרי הבחירות ותחילת המחאה טיחנובסקאיה ברחה מבלארוס לליטא מחשש לביטחונה.
טיחנובסקאיה הגיבה למעצרו של זנאק ומסרה: "אני דורשת את שחרורו המיידי של מקסים זנאק שנעצר היום, או יותר נכון נחטף. השיטות שבהן משתמשות 'הרשויות' מזעזעות. זה ברור שלוקשנקו מפחד ממו"מ ומנסה לשתף את פעילות מועצת שיתוף הפעולה ולהפחיד את חבריה. אבל אין אלטרנטיבה למו"מ, ולוקשנקו יצטרך לקבל את זה".
גל המחאה בבלארוס הוא האיום הגדול ביותר על שלטונו של לוקשנקו מאז שהחל לכהן כנשיא. מתחילת המחאה עצרו כוחות הביטחון אלפי מפגינים שמחו נגד לוקשנקו ודרשו ממנו להתפטר. משרד הפנים הבלארוסי מסר ש-121 מפגינים נעצרו היום ברחבי המדינה.
לוקשנקו מכחיש את הטענות לזיוף התוצאות ומסרב לקיים בחירות חוזרות או להתפטר. הוא כינה את המפגינים נגדו "עכברושים", טען שמאחורי המחאה עומדים כוחות זרים והבטיח לפעול לדיכוי המחאה. בריאיון לכמה כלי תקשורת רוסיים, לקראת פגישתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר לוקשנקו כי ייתכן שהיה בשלטון יותר מדי זמן, אך הוסיף כי הוא האדם היחיד שמסוגל להגן כעת על המדינה.