עברו שישים שנה מאז הכריז ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון שצריך לתת שם אחר לנצרת עילית. עכשיו העיר, שהייתה נתונה לא מעט שנים בקיפאון, מגשימה את החזון בגדול. לא רק בשמה החדש - נוף הגליל - חל שינוי דרמטי, גם בתחומים נוספים מתרחשת מהפכה של ממש, שמתחוללת בה בארבע וחצי השנים האחרונות וכעת קוצרת פירות ומניחה אותם בגאווה על מדף הסופרמרקט של הערים האטרקטיביות בישראל, שמציעות לתושביהן תעסוקה, חינוך, פנאי וביטחון ואיכות חיים בעיר על הגובה.
6 צפייה בגלריה
נוף משגע
נוף משגע
נוף משגע
(צילום: יח"צ)

בנוף הסטארטאפ

נוף הגליל עשתה אקזיט בקליטת מפעלי הייטק: מעיר נטולת תעשיית הייטק הפכה בתוך שנתיים לעיר שקלטה לא פחות מ־20 מפעלים עתירי ידע והייטק:"Solaredge", "סימס", "כנפית", "אלפא אומגה", "סימטל ציפויים", "ארד טכנולוגיות" "אפולק", "אקלימטיק", "חץ טכנולוגיות" ו"דתום מהנדסים". רשימה חלקית בלבד. "הגענו לנוף הגליל כי מצאנו כאן ראש עיר רציני שמדבר מעט אבל עושה הרבה", הסביר אייל שלום, מנכ"ל מפעל הייצור של חברת ההייטק Solaredge, מפעל שנחשב למוח שמאחורי המערכות הסולאריות המתקדמות בעולם. גם "סימס", שצוות עובדיו כולל פיזיקאים, מהנדסי תוכנה, אלגוריתמיקה ואפליקציה, זיהה את הפוטנציאל הגלום בעיר המתחדשת ובפעולת בזק שכר מבנה והחל את פעילותו בנוף הגליל. "כנפית", אחד המפעלים הגדולים שמספק חלקי מבנה למטוסים ללא טייס, הצטרף גם הוא. "נכון להיום יש בנוף הגליל היצע תעסוקה של מאות משרות פנויות וזמינות במקצועות ההנדסה והייטק, המפעלים משוועים לעובדים, וחלקם אפילו מוכנים לתת בונוס כספי לכל עובד שמצליח לגייס עובד בתחום", מסביר ראש העיר רונן פלוט. "פעם לא היה מענה לצעירים ילידי העיר, שהלכו ללמוד בטכניון, והם עזבו אותה לאזור המרכז. העוגן התעסוקתי הזה מאוד חשוב בשביל להשאיר אותם כאן ולהביא לכאן צעירים נוספים".
6 צפייה בגלריה
ראש העיר, רונן פלוט
ראש העיר, רונן פלוט
ראש העיר, רונן פלוט
(צילום: יח"צ)

על הגובה

כניסתה המטאורית של תעשיית ההייטק משלימה את מרכיבי איכות החיים שנבנו בעיר לבנה על לבנה, תוך שימת התושב במרכז והפיכתו ללקוח מועדף. "לא מספיק להגיד לאנשים, 'בואו תיישבו את הגליל', זה טוב בשביל הכותרת. אתה צריך לבוא אליהם עם מוצר איכותי. וזה מה שאנחנו עושים", אומרים בעירייה, ומציינים כי בהשבחת המוצר מושקעים משאבים גדולים בחינוך בהיותו קטליזטור למשיכת צעירים. "זוגות צעירים רוצים שילדיהם יקבלו חינוך איכותי, מגיל גן עד תיכון, שייהנו מיום לימודים ארוך, הזנה, העשרה וחוגים", אומרים בעירייה, "ואצלנו לא רק ההיצע מגוון, המחיר זול ב־35 אחוז לפחות ממקומות אחרים. כיתות הלימוד בעיר קטנות, לכן יכולנו לפתוח את כיתות א'־ו' בתקופת הקורונה, כשבמקומות אחרים הן היו סגורות. דבר נוסף שיש בנוף הגליל ואין במקומות אחרים, הוא בית קק"ל למצוינות, שנותן לכל תלמיד מכיתה י' עד י"ב קורסים במחשבים ושיעורים פרטיים על ידי המרצים הטובים בישראל - בחינם וכמה שרוצים, ללא הגבלה.

כמו במלון חמישה כוכבים

בעירייה הבינו כי תעסוקה איכותית וחינוך גבוה לא מספיקים. על מנת למשוך צעירים להגיע לעיר ולהעניק לתושביה סיבות טובות להישאר בה ולהיות שגריריה, צריך לספק להם גם שירותי נופש, בילוי, ספורט ובריאות ברמה גבוהה - ממש כמו מלון חמישה כוכבים שמציע למתאכסנים בו תוכנית ספא ומופעי בידור בנוסף לחדר הנקי, האוכל והריהוט. בתוך כך הקימה העירייה לפני כשלוש שנים את "המתחם" - מרכז נופש, בריאות וספורט עירוני שכולל בריכה מחוממת, רחבת אירועים, סאונה יבשה ורטובה, אולם ספורט ובריכת שחייה לפעוטות. המתחם פעל עד לתקופת הקורונה בכל ימות השבוע וניתנו בו גם חוגי ספורט, עיצוב גוף, ריקודים והתעמלות אומנותית. כל התענוג הזה, כולל החוגים, עולה לתושב סכום סמלי של 133 שקלים בחודש.

6 צפייה בגלריה
בריכה מחוממת במרכז נופש וספא עירוני
בריכה מחוממת במרכז נופש וספא עירוני
בריכה מחוממת במרכז נופש וספא עירוני
(צילום: יח"צ)
בנוף הגליל מתגאים גם בקולנוע עירוני ובהיותה הרשות היחידה בישראל שמפעילה שני בתי קולנוע עירוניים (אולם קטן ואולם גדול), והקרינה בהם עד לימי הקורונה, סרטי קולנוע חדשים בעלות סמלית, באמצעות רשת המרכזים הקהילתיים.
גולת הכותרת במרכיב איכות החיים הוא הקמת פארק עירוני ענק, אחד הגדולים והמושקעים בישראל, שנמצא בשלבי הקמה אחרונים וכולל בתוכו מתחם ענק של מרחבי פנאי אטרקטיביים לכל המשפחה. בפארק החלומות של נוף הגליל תוכלו למצוא מסלולי הליכה, רכיבה על אופניים, מתחמי אקסטרים, מגרשי משחקים, מדשאות רחבות ידיים, מתקני ספורט, פינת חי, פלנטריום, מצפה כוכבים, גן בוטני, אומגה אקסטרים ואגם נוי, לידו ספסלים מהם ניתן לשבת ולהביט בברווזים השטים במים, וגם מסעדה ואמפיתיאטרון עם במה ענקית צופה לנופי התבור והעמק הנהדרים. "איכות חיים ניכרת גם בפרטים הקטנים" אומרים בעירייה, ומציגים בגאווה את גינות המשחקים המוצלות בכל פינה בעיר, פארקים שכונתיים, טיילות נוף, מועדוני נוער, מרכזים קהילתיים, כיכרות מעוצבים, תאורת לד מאירה, פחים טמוני קרקע, והשקעה אדירה במערך שיטור עירוני שפועל במשך 24 שעות ביממה. "בסוף אתה קם בבוקר ורוצה לראות חיים תוססים ויפים", הם אומרים.
6 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה "נופית" )הדמיה(
הרכבת הקלה "נופית" )הדמיה(
הרכבת הקלה "נופית" (הדמיה)
(צילום: יח"צ)

השוקולד באוויר

בעיר מתגאים גם ביתרון מתת האלוהים שהוענק לה בהיותה גבוהה ומוקפת בשני שליש משטחה ברצועות נוף ושמורות טבע. "בגלל הגובה ובגלל היותה של העיר מוקפת מכל עבריה בצבע הירוק, התושבים נהנים מאוויר נקי ובריא כל ימות השנה", אומרים תושבי העיר. "גם באוגוסט המהביל והלח אתה יכול להסתדר בלי מזגן כשבמקומות יישוב אחרים דביק ולח".
וכמו בכל מוצר איכותי יש תו תקן לספורט: בעיר הוקם בשנה האחרונה מחדש האיצטדיון העירוני והותאם לליגת העל ולמשחקים בינלאומיים, נפתח מרכז קהילתי מפואר לספורט ופנאי, הוקמו מתחמי כושר במרחב הציבור ושביל אופנים באורך של 2 ק"מ.
6 צפייה בגלריה
פארק התעשייה וקריית ההייטק "ציפורית"
פארק התעשייה וקריית ההייטק "ציפורית"
פארק התעשייה וקריית ההייטק "ציפורית"
(צילום: יח"צ)

יחד מנצחים

בעידן הקורונה מקדישה העירייה תשומת לב מיוחדת לתושבים ולצרכים שלהם. בחודשים האחרונים חולקו יותר מ־100 אלף חבילות מזון לתושבים נצרכים ולמשפחות מעוטות יכולת, שודרג סל המצרכים שסופק על ידי משרד הרווחה, ונוספו לו מוצרים חיוניים כמו מארזי עוגיות, חבילות נייר טואלט, בקבוקי שמן, מוצרי ניקוי ועוד.
ילדי העיר זכו במשחקים ובפעילויות יזומות בזום וברשתות החברתיות, וכן חגיגות בר/בת מצווה וחבילות שי לחוגגים. בית העירייה הועמד לקיום חתונות בתקופות הסגר (בהתאם כמובן לכללי הבריאות). כאילו שלא די במשבר הקורונה, לפני כשלושה חודשים פרצה שריפה גדולה בנוף הגליל, שכילתה כ־4,700 דונם של יער וחורש וכבר ליחכה את שולי העיר. אבל גם את האש העיר ניצחה בגדול, ובעוד העשן הסמיך באוויר, יצאה העירייה במבצע שיקום רחב היקף בשטחים שניזוקו והעניקה מעטפת תמיכה רחבה למשפחות שנותרו ללא קורת גג. "העירייה הקימה מנהלת שאחראית לכל הטיפול בנזקי השריפה, ובתוך כך הוענק טיפול מקיף למשפחות - החל מאספקת ציוד חיוני וריהוט באמצעות תרומות, ועד גיוס גופים ציבוריים ותורמים למתן סיוע כספי. אחד מהישגיו החשובים של ראש העיר רונן פלוט הוא הנעת ממשלת ישראל לאישור ההחלטה להעניק לעיר 25 מיליון שקלים לשיקום נזקי השריפה.


6 צפייה בגלריה
בית קק"ל למצוינות הראשון בישראל
בית קק"ל למצוינות הראשון בישראל
בית קק"ל למצוינות הראשון בישראל
(צילום: יח"צ)

עם הפנים לעתיד

ראש העיר רונן פלוט גאה במהפך שעברה העיר. "שנת 2020 הייתה שונה ואחרת מכל השנים שהכרנו", הוא מסכם. "כמעט כל מרכיבי המציאות בשגרת חיינו שינו את פניהם בשנה זו עקב התפרצות מגפת הקורונה - נוף הגליל לא רק שעמדה בכל האתגרים הללו, אלא גם חשפה את הפנים היפות של תושביה. גילויי הערבות ההדדית, הנתינה והרצון להושיט יד ולסייע, היו ועודם בבסיס חוסנה של העיר".
פלוט רואה בתקופת הקורונה חלון הזדמנויות להחזיר לעיר את הצעירים שעזבו למרכז ומתקשים להתמודד עם יוקר המחייה, לגרום לצעירים לקבוע את ביתם בעיר, ולא פחות חשוב - למשוך אליה זוגות ומשפחות איכותיות "שירכשו" את המוצר המשובח, ואחרי שייהנו ממנו יספרו לחבריהם וימליצו גם להם להיות חלק מהנוף. 