במחקר חדש, שבחן את השפעת האור המלאכותי על שוניות האלמוגים, התברר כי זיהום אור פוגע במחזור הרבייה של האלמוגים. המחקר - שאותו הובילו חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן, המכון הבינ-אוניברסיטאי באילת, יחד עם שותפים מאוניברסיטת תל אביב, וחוקרים מגרמניה והפיליפינים, התפרסם בכתב העת Current Biology.

במחקר, שנערך בפיליפינים, ביצעו החוקרים ניסויים על מושבות אלמוגים וחשפו אותם לאור מלאכותי. הניסויי הראה כיצד זיהום אור משפיע לרעה על מחזור הרבייה של שני מיני אלמוגים שאותם חקרו. "אור מלאכותי בלילה יכול להוביל להשפעה שלילית על בריאותם של בני אדם ומערכות אקולוגיות", כתבו החוקרים. "בהתחשב באורבניזציה לאורך החופים, זיהום אור יכול לאיים על אוכלוסיית האלמוגים, שכבר סובלים מהידלדלות משמעותית".
החוקרים מיפו את כל שוניות האלמוגים שנמצאות תחת זיהום אור ברחבי העולם, דבר שיכול לעזור לפתח תוכניות שימור כדי להגן על השוניות. בשל קצב ההתפתחות העירונית הגבוה באזורי החוף הימיים ברחבי העולם, זיהום האור עלול לאיים על אוכלוסיות יישובי האלמוגים. בין האזורים הסובלים במיוחד מזיהום אור היה אזור עקבה. החוקרים עקבו אחר שני מיני אלמוגים, אקרופורה מילפורה ואקרופורה דיגיטיפרה, מהאוקיינוס ההודי-פסיפי.  90 מושבות הועברו למעבדה הימית בולינו, הממוקמת באזור בפיליפינים ללא זיהום אור.
2 צפייה בגלריה
אלמוגים שנחקרו
אלמוגים שנחקרו
אלמוגים שנחקרו
(צילום: Charlon Ligson)
חלק מהמושבות הונחו במיכלים חיצוניים, חשופים לאור שמש טבעי, לאור ירח ומי ים, וחלקן נחשפו לזיהום אור מלאכותי. אור השמש והירח ומחזורי האור שלהם חשובים לתהליכים הביולוגיים עבור אורגניזמים ימיים, במיוחד שוניות אלמוגים. אלה מסתמכים על מחזורי אור טבעיים של אור שמש ואור ירח כדי לווסת תהליכים פיזיולוגיים, ביולוגיים והתנהגותיים שונים.
המחקר נמשך שלושה חודשים, במהלכו עקבו אחר תהליכי ההבשלה של הביצה והזרע של האלמוגים. "בניגוד למחקרים קודמים, גילינו כי זיהום אור פוגע בתהליכי הבשלת תאי הביצה והזרע", הסביר פרופ' אורן לוי מהפקולטה למדעי החיים בבר אילן. "אלמוגים שנחשפים לזיהום אור אינם משחררים את צברי תאי הביצה והזרע בסנכרון וכך למעשה נפגעת ההפריה".
2 צפייה בגלריה
האור המלאכותי השפיע לרעה
האור המלאכותי השפיע לרעה
האור המלאכותי השפיע לרעה
(צילום: Charlon Ligson)
המחקר של פרופ' לוי יכול לסייע לשימור שוניות האלמוגים בעולם, בהם גם במפרץ אילת. במחקר אחר של חוקרים מאוניברסיטת תל אביב שפורסם ב- Science הראו כי חל שיבוש באירועי הרבייה של האלמוגים. בנוסף, נמצא כי חלק מהמינים כמעט שאינם מעמידים צאצאים. החוקרים סברו כי ייתכן שהשיבוש נגרם על ידי שינויים בגורמים סביבתיים כמו שינויי האקלים או זיהומים שונים במים.