דונלד טראמפ אמר אתמול שהוא שוקל להעניק חנינה למדליף אדוארד סנואודן. "אני הולך להתחיל לבחון את זה", סיפר נשיא ארה"ב לכתבים במועדון הגולף שלו בבדמינסטר, ניו ג'רזי.
סנואודן, איש הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), זעזע את קהילת המודיעין בארה"ב ב-2013 כשהדליף מסמכים שחשפו את תוכניות הריגול של ה-NSA בארה"ב ובעולם. הוא ברח מארה"ב וקיבל מקלט מדיני מרוסיה, שם הוא חי כיום. קמפיין שקרא לממשל של ברק אובמה להעניק לסנואודן חנינה נכשל.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ אדוארד סנואודן
דונלד טראמפ אדוארד סנואודן
טראמפ וסנואודן. המדליף יקבל חנינה?
(צילום: AFP, gettyimages)
"אני הולך להתחיל לבחון את זה", אמר טראמפ לכתבים על האפשרות לחון את המדליף. הוא הוסיף שהאמריקנים, מימין ומשמאל, חצויים בשאלת סנואודן. "נראה שזו החלטה מפלגת. הרבה אנשים חושבים שצריך להתייחס אליו אחרת, ואחרים חושבים שהוא עשה דברים רעים מאוד", אמר הנשיא.
דבריו של טראמפ מגיעים אחרי ראיון שהעניק ל"ניו יורק פוסט", שבו אמר שרבים חושבים שהיחס של רשויות אכיפת החוק לסנואודן "לא היה הוגן". בעבר נשמע טראמפ אחרת לגמרי. זמן קצר אחרי שסנואודן הדליף את המסמכים הסודיים כינה טראמפ את סנואודן "מרגל שצריך להוציא להורג". בקמפיין הבחירות של 2016 אמר טראמפ שסנואודן הוא "בוגד מוחלט" וציין שהוא היה "מטפל בו בחומרה".
3 צפייה בגלריה
קמפיין החנינה בתקופת אובמה נכשל
קמפיין החנינה בתקופת אובמה נכשל
קמפיין החנינה בתקופת אובמה נכשל
(צילום: AFP PHOTO / CHANNEL 4)
הרשויות בארה"ב רוצות שסנואודן יחזור למולדתו כדי לשפוט אותו על עבירות ריגול. האפשרות של חנינה מדאיגה רבים בקהילת המודיעין בארה"ב, שסנואודן חשף את חלק מהסודות החשובים ביותר שלה. במהלך כהונתו תקף טראמפ את ראשי קהילת המודיעין וה-FBI. בחמישי מתח ביקורת על התנהלותו של כריסטופר ריי, ראש ה-FBI שטראמפ מינה לתפקיד.
משרד המשפטים האמריקני הגיש בספטמבר שעבר תביעה נגד סנואודן וטען שספר הזיכרונות שהוא פרסם מפר את הסכם הסודיות עמו. המשרד ציין שסנואודן פרסם את הספר מבלי שהחומר עבר בדיקה של סוכנויות המודיעין, והוסיף שגם נאומיו של סנואודן מפרים את הסכם הסודיות.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ. כינה בעבר את סנואודן "מרגל שצריך להוציא להורג"
(צילום: gettyimages)
טראמפ משתמש לעיתים בסמכויות החנינה שלו כדי לסייע לבעלי ברית ולאישים בעלי השפעה בפוליטיקה האמריקנית. בחודש שעבר העניק טראמפ חנינה לרוג'ר סטון, חברו הוותיק ויועצו לשעבר. הוא ביטל את עונש המאסר של סטון, שהורשע ששיקר בשבועה למחוקקים בחקירת ההתערבות הרוסית בבחירות ב-2016.
לפנות בוקר הודיע הנשיא שרוברט טראמפ, אחיו הצעיר, הלך לעולמו בגיל 71 אחרי שאושפז בבית חולים בניו יורק. "הוא לא היה רק אחי, אלא החבר הכי טוב שלי. אתגעגע אליו מאוד, אבל אנחנו ניפגש שוב. הזיכרון שלו יישאר בליבי לעד. רוברט, אני אוהב אותך, נוח על משכבך בשלום", אמר הנשיא האמריקני.