4 צפייה בגלריה
מתקן לשריפת פסולת
מתקן לשריפת פסולת
מתקן לשריפת פסולת
(צילום: shuttersotck)
המשרד להגנת הסביבה יפסיק לקדם את כלל התוכניות העוסקות בהשבת אנרגיה מפסולת. כך עולה ממכתב שכתב מנכ"ל המשרד דוד יהלומי, והגיע לידי ynet.
במכתב פונה המנכ"ל ליו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות מרדכי כהן, ולמתכננת הוועדה לתשתיות לאומיות נאוה אלינסקי: "אני מבקש להפסיק לאלתר את קידומן של כלל התכניות העוסקות בהשבת אנרגיה מפסולת (מתקנים לטיפול תרמי)".
יהלומי ציין כי החלטה זו מגיעה בהתאם למדיניות השרה להגיע ליעד של 20% הטמנה עד 2030. לדבריו "המשרד פועל בימים אלו לעדכן את מדיניות הפסולת ומקדם אסטרטגיה ארוכת טווח לטיפול בכלל זרמי הפסולת".
4 צפייה בגלריה
פסולת בעפולה
פסולת בעפולה
פסולת בעפולה
(צילום: אופק גל)
רק בחודש מאי האחרון, המשרד להגנת הסביבה, אז בראשות השר זאב אלקין, הודיע כי תקודם תוכנית להקמת שלושה מתקני השבת אנרגיה מפסולת בשלושה מיקומים: בצומת מורשה, בחירייה, ובאזור התעשייה הצפוני באשדוד. היקף ההשקעה בפרויקט זה היה אמור להגיע לארבעה מיליארד שקלים עד לשנת 2030. הסיבה לקידום התוכנית הייתה שמתקני השבת האנרגיה מנצלים את הערך האנרגטי שבפסולת לצורך יצירת חשמל, ומהווים את החלופה הסביבתית, לצד המיחזור, להטמנת פסולת.
4 צפייה בגלריה
המנכ"ל סמט והשר אלקין בטקס הנחת אבן פינה באתר השבת אנרגיה במישור אדומים
המנכ"ל סמט והשר אלקין בטקס הנחת אבן פינה באתר השבת אנרגיה במישור אדומים
המנכ"ל לשעבר גיא סמט והשר הקודם אלקין בטקס הנחת אבן פינה באתר השבת אנרגיה במישור אדומים
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
לאחר שהשרה גילה גמליאל נכנסה לתפקיד בחודש יוני, היא ביקשה להקפיא את התוכנית ולבחון אותה מחדש.
יש לציין כי התוכנית זכתה לביקורת בקרב מועצות רשויות מקומיות ואף ארגונים סביבתיים. במכתב ששלחו המתנגדים למשרד להגנת הסביבה נכתב בין היתר כי הם "מתנגדים למדיניות המשרד להגנת הסביבה למקד את מרב המשאבים לטיפול בפסולת –בהקמת משרפות, שיהפכו את הפסולת הביתית לזיהום אוויר וגזי חממה. דרוש שינוי כיוון ושינוי סדר העדיפויות – במקום סבסוד מסיבי של מתקני שריפת פסולת, יש להכין תוכנית כוללנית ארצית לטיפול בפסולת, לתמרץ ולעודד הפחתה במקור, כלכלה מעגלית, מחזור וקומפוסטציה, שיקטינו את כמות הפסולת שמגיעה להשבת אנרגיה (שריפה/גזיפקציה) ו/או הטמנה. לשם כך יש להתחיל בתכנית כוללנית ארצית לטיפול בפסולת".
4 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
עוד נכתב כי "במקום לטפל בבעיית זיהום האשפה באמצעים מקיימים, פועלת הממשלה להקמת משרפות, תוך הטעיית הציבור לחשוב שמדובר במתקני יצירת אנרגיה, כשלמעשה כל מתקן מייצר בסך הכל כ 50 מגה-ואט, ולעומת זאת שריפת האשפה עלולה לגרום לבעיות בריאות ארוכות טווח. הכימיקלים הרעילים שמשתחררים במהלך שריפת הפסולת כוללים תחמוצות חנקן, דו תחמוצת הגופרית, כימיקלים אורגניים נדיפים (VOCs) וחומר אורגני רב-מחזורי (POMs). שריפת פלסטיק, עץ ועץ מטופל משחררת גם מתכות כבדות וכימיקלים רעילים, כמו דיוקסינים, עופרת וכספית".
ממשרד להגנת הסביבה נמסר כי "בהנחיית השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה דוד יהלומי, פנה למנכ״לית מנהל התכנון דלית זילבר, וציין בפניה כי בהתאם למדיניות השרה, להגיע ליעד של 20% הטמנה בישראל עד שנת 2030, המשרד מעדכן בימים אלו את מדיניותו ומקדם אסטרטגיה ארוכת טווח לטיפול בכלל זרמי הפסולת. מתוך כוונה שלא לייצר עובדה מוגמרת אשר עלולה לקבע את מדיניות הפסולת לשנים הבאות, המנכ"ל ביקש להפסיק לאלתר את קידומן של כלל התוכניות העוסקות בהשבת אנרגיה מפסולת, ובפרט התוכניות שהמשרד מקדם בתקופה האחרונה במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות, ובהן בחירייה (תת"ל 106), בצומת מורשה (תת"ל 113) ובאזור התעשייה של אשדוד (תת"ל 114). עם השלמת השלב הראשון של התוכנית האסטרטגית, התמונה תתבהר באופן שישמש בסיס לקבלת החלטות בנושא".
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "היעד האסטרטגי הוא מעבר ל-20% הטמנה בתוך עשור, ואפס הטמנה בטווח הרחוק. בימים אלו אני מובילה את גיבוש המדיניות הפסולת אשר תקבע כיצד ישראל תפעל בנושא בשנים הבאות. על-מנת ללמוד את הנושא ולהתאים את המצב בשטח למדיניות שתגובש, הנחיתי להשהות הקמת מספר מתקני השבת אנרגיה בשלב זה".