השמחה על בחירתו של ג'ו ביידן בקמלה האריס כמועמדת המפלגה הדמוקרטית לתפקיד סגנית נשיא ארה"ב, נשמעה היום (ה') לא רק בקרב שחורים באמריקה, אלא גם בעיר צ'נאי שבהודו הרחוקה. אם ביידן ינצח בבחירות לנשיאות בנובמבר, האריס תהיה לא רק האישה הראשונה והאדם השחור הראשון לכהן בתפקיד השני בחשיבותו בפוליטיקה האמריקנית, אלא גם האדם הראשון ממוצא אסייתי שעושה זאת. בהודו יש מי שמרגישים שהיא אחת משלהם.

6 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות קמאלה האריס מועמדת לתפקיד סגנית הנשיא
ארה"ב בחירות קמאלה האריס מועמדת לתפקיד סגנית הנשיא
קמלה האריס. זה התחיל בחוף בצ'נאי
(צילום: MCT)
האריס היא בת לאב מג'מייקה ולאם מהודו. הוריה היגרו בצעירותם לארה"ב לצורכי לימודים, והתקרבו בין השאר בשל פעילותם המשותפת בתנועה לזכויות האזרח. את השם "קמלה" נתנה לה אמה כביטוי לשורשיה ההודיים: "קמלה" פירושו "לוטוס", וזהו גם שמה הנוסף של האלה ההינדית לקשמי, אלת ההעצמה הנשית. הוריה של קמלה התגרשו כשהייתה בת 7.
בשנות ילדותה נהגה קמלה האריס לבקר עם אמה בהודו, ובמהלך השנים סיפרה כי היא זוכרת היטב את היציאה עם סבה וחבריו לטיולים בחופיה הלחים של צ'נאי, טיולים שבהם נהגה להאזין לסב ולחברים מדברים על דמוקרטיה ועל הצורך לתת לכל אדם יחס שווה. בנאום שנשאה בניו יורק ב-2018 סיפרה האריס, סנאטורית מקליפורניה, על הביקור בשכונה האמידה שבה גרו הורי אמה: "באותה העת לא ידעתי זאת, אבל ההליכות הללו על החוף עם סבא שלי הן שהותירו בי חותם עמוק ועיצבו את מי שאני היום".
6 צפייה בגלריה
הודו גופלאן בלצ'נדראן דוד של קמאלה האריס מועמדת ל סגנית נשיא ארה"ב
הודו גופלאן בלצ'נדראן דוד של קמאלה האריס מועמדת ל סגנית נשיא ארה"ב
הדוד גופלאן בלצ'נדראן, היום בניו דלהי. אוכל הודי ואמריקני
(צילום: רויטרס)
סבה של האריס היה מאנשי תנועת העצמאות ההודית, ולימים הפך לבכיר בממשל ההודי. סבתה הייתה פעילה קהילתית. "אמא שלי גדלה בבית שבו פעילות פוליטית והנהגה אזרחית היו דבר טבעי", כתבה האריס בספרה, שבו הסבירה כיצד השפיעו אבותיה ההודיים על עולם הערכים שלה. "בזכות סבי וסבתי, אמי פיתחה מודעות פוליטית אמיתית. היא הייתה מודעת להיסטוריה ולמאבקים. היא נולדה עם חוש צדק טבועה בנשמתה". אמה של האריס הלכה לעולמה ב-2009, והסנאטורית סיפרה שהיא הייתה מהאנשים המשפיעים ביותר בחייה.

הדודה: "אם אקרא, היא תבוא מחר"

כבר אמש התאספו כתבים וצלמים מקומיים ברחוב השקט בצ'נאי שבו נהגה האריס לבלות בחופשות עם משפחתה. תיבת דואר שעליה מתנוסס עדיין שם דודתה של האריס נותרה הזכר האחרון למשפחתה בעיר, אחרי שהדודה מכרה את דירת הקרקע ועברה לגור במקום אחר.
6 צפייה בגלריה
קמאלה האריס מועמדת ל סגנית נשיא כילדה
קמאלה האריס מועמדת ל סגנית נשיא כילדה
האריס בילדותה. "אם אקרא לה, היא תבוא"
(צילום: AP)
דודתה של האריס, הגינקולוגית סרלה גופלאן, סיפרה לערוץ CNN-News18 ההודי שהיא ערה כבר משעה ארבע לפנות בוקר, נרגשת מהבחירה של ביידן באחייניתה. "המשפחה שמחה מאוד. קמלה היא אישה אדיבה ואכפתית מאוד כלפי אנשים, וזה הדבר שאני אוהבת בה יותר מכול", אמרה גופלאן. "אם אשלח לה עכשיו הודעה ואומר בה 'קמלה אני צריכה אותך', למחרת היא תהיה כאן".
דודה של האריס, גופלאן בלצ'נדראן, סיפר על מגוון הסגנונות המשתקפים באורחות חייה של האריס, למשל באהבתה הן לאוכל הודי והן לאוכל אמריקני. כשנשאל איזה מסר היה רוצה להעביר לקמלה, הזכיר דבר שאחותו, אמה של קמלה, נהגה לומר: "אחותי שיאמאלה תמיד אמרה 'לעולם אל תשב בחיבוק ידיים. אם אתה יכול לעשות משהו, תעשה'. תעשי את שיאמאלה גאה".
6 צפייה בגלריה
קמאלה האריס מועמדת ל סגנית נשיא עם אמה בשנת 2007
קמאלה האריס מועמדת ל סגנית נשיא עם אמה בשנת 2007
עם אמה ב-2007. "מהאנשים המשפיעים בחיי"
(צילום: AP)
היום, אחרי ההודעה של ביידן על הבחירה בה, הפכה האריס לאחד הנושאים המדוברים בטוויטר בהודו. פוליטיקאים ובכירים בקהילת העסקים ההודית שיבחו אותה. "האישה ההודית והאסייתית הראשונה שמועמדת להיות סגנית נשיא ארה"ב. כל הכבוד", כתב ראם מדהב, בכיר במפלגת השלטון ההודית.
ברשתות החברתיות היו הודים שהתבדחו כי מעתה ואילך יהיו ההורים ההודים בארה"ב תחרותיים-במיוחד וידחפו את ילדיהם להגיע רחוק אפילו יותר מכפי שהם דוחפים כיום. "הרף עלה פתאום!", כתב חבר הפרלמנט מהאופוזיציה שאשי תארור. "תגיד, בן, מה אתה עושה בימים אלה? אה, רק פרופסור בהרווארד?אפילו לא ראש עיר עדיין".

פיילין: "אל תבטחי באיש"

בינתיים מקבלת קמלה האריס טיפים ממי שמצאה עצמה לפני 12 שנה באותו המעמד בדיוק: שרה פיילין. פיילין היא אחת משתי הנשים היחידות שהיו מועמדות לתפקיד סגנית הנשיא בארה"ב לפני האריס. היא עשתה זאת ב-2008 כשותפתו למרוץ של ג'ון מקיין הרפובליקני, וקדמה לה ג'רלדין פררו, שרצה ב-1984 כשותפתו של המועמד הדמוקרטי וולטר מונדייל.
6 צפייה בגלריה
פיילין עם טראמפ. "זכרי, את זו שנבחרה"
פיילין עם טראמפ. "זכרי, את זו שנבחרה"
פיילין עם טראמפ. "זכרי, את זו שנבחרה"
(צילום: רויטרס)
בפוסט שפרסמה באינסטגרם שעות אחדות אחרי ההכרזה על האריס כמועמדת לסגנית הנשיא יעצה לה פיילין "אל תבטחי באיש". "מזל טוב למועמדת הדמוקרטית לתפקיד סגנית הנשיא!", כתבה. "טפסי על הכתפיים שלי ושל ג'רלדין פררו, ומהנוף המדהים ביותר שתראי בחייך נצלי את הלקחים שלמדנו". ברמיזה, כנראה, לעימותים שהיו לה עם אנשים בקמפיין של מקיין ב-2008, כתבה על מנהלי קמפיינים: "זכרי שאת זו שנבחרה, ושנבחרת בגלל מי שאת".
בארה"ב נזכרו היום גם בפליטת פה של אובמה ב-2013, אז כינה את האריס "התובעת הכללית שנראית הכי טוב בארה"ב". "היא מבריקה, מסורה, קשוחה ובדיוק כל מה שאתה מצפה ממנהל חוק", אמר אז אובמה על האריס, שהייתה באותה העת התובעת הכללית של קליפורניה. "היא התובעת הכללית שנראית הכי טוב במדינה, ובפער גדול". הערתו של אובמה על האריס, שישבה אז בקהל ושמעה אותו, נתפסה בעיני רבים כסקסיסטית.
6 צפייה בגלריה
ברק אובמה
ברק אובמה
אובמה. התקשר להתנצל
(צילום: רויטרס)
דוברו של אובמה מסר ימים אחדים אחרי פליטת הפה כי בהמשך התקשר הנשיא הדמוקרטי להאריס, שאיתה יש לו ידידות ממושכת שכנראה גרמה לו להרגיש בנוח לנקוט לשון משוחררת כל כך, והתנצל על "הסחת הדעת" שגרמה ההערה שלו. "הנשיא מכיר באתגר שנשים נתקלות בו במקומות העבודה שלהן ומסכים לחלוטין שאסור לשפוט אותן על סמך הופעתן החיצונית", אמר הדובר. הוא הדגיש כי אובמה לא רצה להמעיט בצורה כלשהי מהמקצועיות, ההישגים והיכולות של האריס.
פורסם לראשונה: 19:17, 12.08.20