רוסיה פרסמה לאחרונה קטעים מסווגים מהפיצוץ הגרעיני הגדול ביותר בעולם, שאירע לפני 60 שנה בארכיפלג נוביה זמליה שבאוקיינוס הקרח הצפוני. הפיצוץ אירע בשנת 1961, אז ברית המועצות הטילה בשדה הניסויים שבאזור הארקטי את פצצת המימן "איוון", שכונתה פצצת הצאר ("צאר בומבה"), והכילה מטען השקול ל-50 מיליון טונות של חומר נפץ קונבנציונלי.
בקטעים שפרסמה רוסיה נראה המטוס מטיל את הפצצה, שהתפוצצה בגובה של כ-4,000 מטרים, מעל נוביה זמליה. לאחר מכן נראה כדור אש ענקי בעקבות הפיצוץ, ופטריית עשן בגובה של 60 קילומטרים מכסה את השמיים. ברית המועצות תיעדה את הפיצוץ מכמה זוויות, באמצעות מצלמות שהתקינה על האדמה ועל המטוסים הסובייטיים.
4 צפייה בגלריה
 הפצצה באוויר
 הפצצה באוויר
הפצצה באוויר
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
בסרטון נשמע גם קריין שאומר: "הניסוי בפצצת מימן חזקה מגדר הרגיל מאשר שברית המועצות מחזיקה בכלי נשק תרמו-גרעיני בעוצמה של 50 מגהטון, 100 מגהטון ויותר".
הסרט התיעודי פורסם לראשונה על-ידי התאגיד הרוסי הממלכתי לאנרגיה אטומית, רוסאטום, במסגרת אירועים לציון 75 שנה לתעשיית האטום של רוסיה.
פצצת הצאר פותחה בברית המועצות בין השנים 1961-1956, בזמן מירוץ החימוש הגרעיני עם ארצות הברית, והייתה פצצת המימן הגדולה ביותר אי פעם. הפיצוץ שיצרה היה בעוצמה של כ-50 מגהטון TNT, בערך פי 3,300 מעוצמת הפצצה "ילד קטן" שהוטלה על הירושימה במלחמת העולם השנייה.