חמישה שוטרי מג"ב הואשמו היום (ה') בהתעללות קשה ובשוד מזוין של שוהים בלתי חוקיים. לפי כתב האישום נגדם, החמישה ניצלו את מעמדם וסמכויותיהם ושדדו כספים מפלסטינים שנכנסו לישראל דרך פרצה בגדר הגבול.
את כתב האישום הגישה הבוקר לבית המשפט המחוזי בבאר שבע המחלקה לחקירות שוטרים. הם מואשמים בעבירות של שוד מזוין, הפרת אמונים, תקיפה בנסיבות מחמירות, התעללות בחסר ישע ועבירות נוספות, כל אחד לפי חלקו. שמות הנאשמים הותרו לפרסום: עמית אדרי (21) משדרות, טל מזרחי (20) מאשדוד, אורי מדינה (20) מנתיבות, רפאל חזן (20) ממושב נווה מיכאל ולידור צפרירי (19) ממושב פטיש.

3 צפייה בגלריה
אחד השוטרים החשודים מגיע לבית המשפט בבאר שבע
אחד השוטרים החשודים מגיע לבית המשפט בבאר שבע
אחד הנאשמים בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, הבוקר
(צילום: חיים הורנשטיין )
"הנאשמים ניצלו את חולשתם של הפלסטינים, לעתים תוך שהם מאיימים עליהם בנשק ואף מכים אותם, ומתוך הנחה שמכיוון שמדובר בשוהים בלתי חוקיים הם לא יפנו לרשויות אכיפת החוק להתלונן", נכתב בכתב האישום. "בחלק מהמקרים עטו רעלות ומסכות כדי למנוע את זיהויים".
כתב האישום מתאר התעללות קשה בפלסטינים. בנוגע לנאשם טל מזרחי, נטען כי הוא הכה באמצעות מקל עץ פלסטיני שישב על הקרקע. לבקשת חברו עמית אדרי תיעד אחד הנאשמים האחרים את ההתעללות. מזרחי עמד מאחורי הפלסטיני והכה אותו 20 פעמים במקל, בכתפיו ובגבו, תוך ששר לעצמו את פזמון הילדים: "אן-דן-דינו סוף על הקטינו".

רדף אחרי הקורבן: "אנחנו מג'נונים"

במקרה אחר שמתואר באישום ניסה אחד הקורבנות שלהם להימלט, אך אחד הנאשמים רדף אחריו עם אקדח בידו, תפס אותו, סטר לו ואמר: "אתה בורח יא בן זונה, אתה לא יודע שאנחנו מג'נונים". במקרה אחר ניגשו הנאשמים בעודם רעולי פנים וחמושים באקדח ורובה M-16 לקורבנות בעודם עוברים דרך פרצה בגדר – ושדדו אותם. הנאשמים, כך נטען, תקפו אותם באמצעות ידית האחיזה של הרובה, הכו אותם וגנבו מהם כסף.
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע סמוך לבאבו דיס
זירת הפיגוע סמוך לבאבו דיס
רכב מג"ב. ארכיון
(צילום: TPS)
לפי האישום נגדם, שוטרי המג"ב תיעדו את האלימות נגד הפלסטינים באמצעות תמונות וסרטונים בטלפונים הניידים שלהם. לעתים, כך נראה, הם עשו זאת רק לשם הפגיעה בפועלים.
באישום המיוחס לאדרי ולמזרחי בגין התעללות בחסר ישע, בעט מזרחי בפניו של פלסטיני. בעודו שוכב מדמם מפניו, בעט אדרי בגבו, ומיד לאחר מכן מזרחי בעט בו בפניו המדממות שוב. את האירוע הזה תיעד מזרחי בטלפון הנייד. הוא הורה לפלסטיני להתפשט, ובעודו מדמם ועירום הורה לו לרוץ ולברוח לגדר, תוך שהוא אומר "יש לך דקה להיות במחסום".
במקרה נוסף, הנאשמים הבחינו במספר פלסטינים והורו להם לשבת על ברכיהם והכו אותם בבעיטות ובאגרופים. לאחר מכן לקחו את הארנקים שלהם וגנבו מהם כסף.
עם מעצרם ביקש אחד הסנגורים לאסור לפרסם את שמו של הלקוח שלו, אך בית המשפט דחה את הבקשה. שופט בית משפט השלום יריב בן דוד קבע כי "הכלל הוא כלל של פומביות דיון ופרסום שמות חשודים זולת אם עלול הדבר לגרום נזק חמור לחשוד ואם ביהמ"ש סבר כי יש להעדיף את מניעת הנזק על פני העניין הציבורי שבפרסום". השופט הוסיף ש"מדובר בתיק בעל עניין ציבורי רב".
נציגת מח"ש, החוקרת אירית בן ארי, אמרה בדיון הארכת מעצר בבית המשפט כי "מדובר בפרשה קשה וחמורה, ואף אם יורשה לי מזעזעת, שבה שוטרים במשטרת ישראל לקחו את החוק לידם, וביצעו מעשי אלימות קשים כלפי שב"חים, פועלים פלסטינים, ובנוסף שדדו אותם באיומים בנשק".
מח"ש הציגה בפני בית המשפט תמונות וסרטונים מתוך אירועי השוד. "אין לי אלא להזדעזע ממה שהוצג בפניי", קבע השופט חיים פס. "כאשר הזעזוע והחומרה מקבלים משנה תוקף כאשר מדובר בלובשי מדים ובאוכפי חוק אשר מבצעים לכאורה את המעשים הקשים האלו".
3 צפייה בגלריה
עו"ד שי רודה
עו"ד שי רודה
"תקף להגנה עצמית". עו"ד שי רודה, פרקליטו של אחד הנאשמים
(באדיבות שי רודה )
ממשמר הגבול נמסר: "אנו רואים בחומרה את המעשים הפסולים והחריגים שבגינם הואשמו הלוחמים המשרתים בחיל בשירות סדיר. ללוחמים המבצעים מעשים מעין אלו שעומדים בסתירה מוחלטת לערכי החיל אין מקום בשורותיו. בהתאם החל הליך לסיום שירותם במג"ב לאלתר, במקביל להליך המשפטי הפלילי שיתנהל נגדם".
עו"ד עידו פורת, המייצג את הנאשם המרכזי, אמר בתגובה: "נראה שכתב האישום נופח בצורה משמעותית מעבר למה שאכן התרחש. מרשי טוען כי לא ביצע אף עבירת שוד. נקווה שהדבר יוכח בביהמ"ש לאחר שנקבל את חומר הראיות".
עו"ד שי רודה, שמייצג גם הוא את אחד הנאשמים בתיק, אמר: "מרשי כופר באישומים המיוחסים לו, וטוען כי לא לקח חלק בתכנון השודים. לעניין עבירות ההתעללות בחסר ישע, מרשי טוען כי הפלסטינים תקפו אותו, והוא תקף אותם בחזרה לצורך הגנה עצמית".
אלישע בן קימון השתתף בהכנת הכתבה