7 צפייה בגלריה
צומת עזריאלי בתל אביב ומחסום משטרה בירושלים
צומת עזריאלי בתל אביב ומחסום משטרה בירושלים
צומת עזריאלי בתל אביב ומחסום משטרה בירושלים
(צילום: AFP)
ערב יום כיפור תשפ"א יצוין היום (ראשון) כשהסגר הכללי נמשך, ובצל קריאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להימנע מתפילות המוניות בבתי כנסת. "אני מבקש מכם כראש ממשלת ישראל שמתפלל כל יום כיפור בבית הכנסת: אל תלכו השנה לבתי הכנסת. תתפללו בחוץ - ונשמרתם לנפשותיכם", אמר בסרטון שפרסם.
7 צפייה בגלריה
מחסומים
מחסומים
מחסום משטרתי בירושלים
(צילום: AFP)

בינתיים, על רקע הזינוק בנתוני התחלואה בקורונה - עולה מנתוני משרד הבריאות כי 8,315 אובחנו אתמול כחיוביים לנגיף. שיא מדאיג נרשם במספר המונשמים העומד על 200 מאושפזים. כמעט אחד מכל שישה נבדקים - חיובי לקורונה (17%). שיעור החיוביים אתמול עמד על 13.8%. כמו כן, אחוז הבדיקות החיוביות ביישובים החרדיים גבוה בהרבה מהממוצע הארצי.

1,436 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים - שיא חדש. 728 מהם במצב קשה. 1,441 נפטרו מפרוץ המגפה - 29 מהם נרשמו מאז כניסת השבת. 227,100 ישראלים אובחנו עד כה עם קורונה. 68,122 מהם מוגדרים חולים פעילים. השבוע אובחנו בישראל 41,253 נדבקים חדשים. מדובר במספר דומה למספר הנדבקים מפברואר ועד אמצע יולי.
7 צפייה בגלריה
מחסומים
מחסומים
מחסומים בסגר הכללי
(צילום: AFP)

מתווה התפילות ביום כיפור

לפי הנחיות משרד הבריאות, אסור לערוך תפילות בתוך בתי הכנסת במהלך הסגר הכללי. מנייני תפילה יתקיימו רק בשטח הפתוח ובהשתתפות של עד 20 איש. ניתן יהיה להגיע להתפלל רק במניינים שנמצאים במסגרת הגבלת המרחק של קילומטר ממקום המגורים. במהלך יום כיפור ניתן יהיה לערוך תפילות גדולות יותר, וחלקן אף בתוך בתי הכנסת, בהתאם למתווה המיוחד.
גם במהלך יום כיפור ניתן יהיה להגיע רק לתפילות שנערכות בתוך מגבלת המרחק של קילומטר אחד ממקום המגורים. תפילות בשטח פתוח ייערכו בקבוצות קבועות של עד 20 איש, עם מרחק פיזי בין הקבוצות. יש להשאיר מושב ריק בין אנשים שלא גרים יחד.
7 צפייה בגלריה
חרדים מתפללים במאה שערים בין יריעות פלסטיק
חרדים מתפללים במאה שערים בין יריעות פלסטיק
מתפללים במאה שערים בין יריעות פלסטיק
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
בית כנסת ברחובות
בית כנסת ברחובות
בית כנסת ברחובות
(צילום: AFP)
בתוך בתי הכנסת או במבנים אחרים תותר הושבה במתחמים בקבוצות קבועות של עד 25 או 10 אנשים, בהתאם לצבע האזור במודל הרמזור. בין המתחמים יישמר מרחק ויוצבו מחיצות. בכניסה למבנה יוצב שלט עם מספר המתפללים המותר, גודל המקום וכללי ההפעלה.

הלוויות ואזכרות

משרד הבריאות הודיע שניתן לצאת מהבית לשם השתתפות בהלוויה או ברית, אך לא אושרה יציאה מהגבלת המרחק לצורך אזכרה. עם זאת, קרובי משפחה מדרגה ראשונה שיקיריהם נפלו במהלך מלחמת יום כיפור יכולים לקיים אזכרה לעילוי נשמתם בבית העלמין.
7 צפייה בגלריה
מחסומים
מחסומים
מחסומים בטיילת של תל אביב
(צילום: EPA)

הגבלת התנועה

אין הגבלה על רכיבת אופניים יחידנית, וניתן לרכוב גם למרחק גדול מקילומטר מהבית.
במסגרת הסגר הכללי אסורה יציאה מהבית למרחק של יותר מקילומטר, למעט במקרים מיוחדים שהותרו. ניתן לצאת לצרכים המותרים הללו רק בתחום ביישוב שבו מצוי מקום המגורים של האדם (למשל קנייה במרכולים או מוצרי פארם). זאת למעט לגבי פעולות או מטרות שלא ניתן לבצע ללא יציאה מיישוב מגוריו של אדם.
יציאה לצורך עבודה מותרת רק לעובדים במקומות עבודה חיוניים. כמו כן, חל איסור על שהייה בבית מגורים של אדם אחר. אסורה התקהלות של יותר מ-20 איש בשטח פתוח, ובתוך מבנה מותרת התכנסות של עד עשרה אנשים. אם מדובר בבית מגורים מותרת נוכחות של המשפחה הגרעינית בלבד.

מה נשאר פתוח?

במסגרת החמרת הסגר, חל איסור על פתיחת עסקים ומקומות נוספים שפתוחים לציבור כמו חנויות, בריכות שחייה, מכוני כושר, מספרות, מכוני יופי ומקומות בילוי ופנאי. כמו כן, אסורה קבלת קהל במקומות עבודה. ההחמרה כוללת סגירה של שווקים וירידים והפעלת דוכנים.
עם זאת, יש חנויות שנותרו פתוחות (עד כניסת יום כיפור) וניתן להגיע אליהן גם מעבר למגבלת המרחק של קילומטר מהבית. החנויות החיוניות הן חנויות מזון, אופטיקה, בית מרקחת, חנויות למוצרי היגיינה, חנויות למוצרי תחזוקת הבית, מכבסות, חנות לממכר מוצרי תקשורת ומעבדות לתיקון מוצרי תקשורת ומחשבים.

מתי מותר לצאת למרחק של יותר מקילומטר?

לפי משרד הבריאות, ניתן לעבור את מגבלת המרחק במקרה של הצטיידות בתרופות או במזון, לצורך קבלת שירותים חיוניים, כדי לסייע לאדם בעל קושי או מצוקה ולקבל טיפול רפואי ופסיכולוגי. כמו כן, ניתן גם לצאת למסגרות רווחה, לטיפול סוציאלי חיוני או לטיפול חיוני בבעלי חיים.
ניתן לעבור את מגבלת המרחק גם לשם העברת קטין בין הורים שלא חיים יחד או העברת קטין שההורה שלו צריך לצאת לצורך חיוני. כמו כן, תותר הגעה למסגרת יום חינוכית שפעילותה מותרת, כמו החינוך המיוחד וילדי עובדים חיוניים.
בנוסף, מותר יציאה של דיירים במסגרות רווחה ובעלי מוגבלויות לביקורים אצל קרובי משפחה מדרגה ראשונה, וכן ביקורים של בני המשפחה במסגרות. מותר לעבור דירה במהלך הסגר הכללי ומותר לאישה לצאת לצורך טבילה במקווה.

התחזית ליום כיפור: הכבדה בעומסי החום

מזג האוויר הנוח ששרר בסוף השבוע מפנה את דרכו להתחממות. מ"מטאו טק" נמסר כי היום, ערב יום כיפור, תחול עלייה בטמפרטורות וירידה בלחות. ייעשה חם מהרגיל לעונה ולח בחוף. אחר הצהריים ינשבו רוחות צפוניות ערות לאורך מישור החוף. בערב ובלילה ישרור מזג אוויר חמים ויבש בהרים, וחמים ולח בחוף.
הטמפרטורות החזויות הלילה ומחר: קריית שמונה 20-36, קצרין 19-34, צפת 18-31, טבריה 22-39, נצרת 19-33, חיפה 22-31, תל אביב 22-31, ירושלים 18-32, אשקלון 22-30, עין גדי 28-37, באר שבע 18-36, ערד 18-33, מצפה רמון 17-32 ואילת 26-38.
ביום שני - יום הכיפורים - יהיה בהיר. תחול עלייה נוספת בטמפרטורות ותורגש הכבדה בעומסי החום. כמו כן, ייעשה חם מהרגיל לעונה עד שרבי בהרים ובפנים הארץ והביל במישור החוף. ישררו עומסי חום כבדים ברוב אזורי הארץ. ביום שלישי תחול ירידה קלה בטמפרטורות, אך עדיין יוסיף להיות חם מהרגיל לעונה בהרים ובפנים הארץ והביל במישור החוף. ביום רביעי יהיה מעונן חלקית עד בהיר עם ירידה קלה נוספת בטמפרטורות.
פורסם לראשונה: 23:57, 26.09.20