בישראל רוב התחבורה הציבורית מופעלת באמצעות מנועי דיזל מזהמים ויש נהגים שלא מכבים את המנוע כשהם בתחנה הסופית או הראשונה, גם אם מדובר במקום הסמוך לבתי מגורים. בין היתר התופעה קיימת בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב, שם התושבים לא סובלים רק מזיהום הנגרם מאוטובוסים, אלא גם ממוניות שירות - שעליהן החוק המחייב לדומם מנוע לא חל משום מה.
במכתב ששיגרו לשרת התחבורה, מירי רגב, דרשו במטה למאבק בתחנה המרכזית להחיל על מוניות השירות את תקנה 72א', שמחייבת אוטובוסים לדומם מנוע כשהם לא בנסיעה כדי לא להרבות בזיהום האוויר כשהם עומדים בתחנה הסמוכה לבתי מגורים. "אנו תושבי דרום תל אביב סובלים מזיהום אוויר כבד הנובע מ-6,000 אוטובוסים שנכנסים ויוצאים מהתחנה המרכזית הממוקמת בתוך שכונת מגורים צפופה", כתבו במכתב לרגב. "בנוסף לאותם אוטובוסים, מוניות שירות עומדות בדופן התחנה שעות ארוכות עם מנועים מונעים. המשרד להגנת הסביבה לא יכול לאכוף את התקנה שאוסרת על רכב לעמוד עם מנוע מונע מעל 10 דקות, כיוון שהיא לא חלה על מוניות שירות".


במכתבם, התושבים הדגישו כי מוניות השירות עומדות כל העת עם מנועים מונעים וזאת משום שהם עובדים במודל שלפיו הן יוצאות מהתחנה רק כאשר הן מלאות. "כל זאת תורם לעננת זיהום האוויר הכבד התמידי בשכונות, שפוגע בבריאות התושבים ובתוחלת החיים שלהם", כתבו התושבים והזכירו כי זיהום האוויר גורם לתחלואה קשה, לכך שבשכונות דרום תל אביב יש תחלואה כפולה בסרטן, במחלות לב, ו-55% יותר חולי אסתמה ביחס לשאר העיר. התושבים הציעו למשרד התחבורה להקצות אזור המתנה לנהגים, כדי שלא יתרצו שהם צריכים להשאיר את המנועים דולקים בשל החום הכבד במוניות, בעיקר בימי הקיץ.
גדי טונס, ראש אגף סביבה במטה למאבק בתחנה המרכזית, אמר כי "כל עוד שאין תיקון של התקנה המחייבת הדממת מנוע כך שתחול גם על מוניות שירות, הן ימשיכו לזהם את האוויר שנושמים תושבי שכונות שאנן ושפירא מדי יום ולגרום לעוד מקרי סרטן, מחלות לב ומחלות נשימה. במדינת ישראל, כאשר אין אכיפה איש הישר בעיניו יעשה, וללא תיקון התקנה, לא ניתן יהיה לבצע אכיפה וזיהום האוויר יימשך".
לדבריו, "אזור מוניות השירות הוא אחד המוזנחים, המזוהמים והרועשים בארץ. מדינת ישראל צריכה להחליט אם היא בירת ההייטק או מדינת עולם שלישי, ותל אביב צריכה להחליט אם היא עיר עולם או שלוחה של ניו דלהי. התקנה צריכה להשתנות לאלתר והתחנה המרכזית צריכה לצאת משכונות המגורים, ויפה שעה אחת קודם", כתבו.
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, אמרה כי "אחד הגורמים המרכזיים לזיהום אוויר הוא מתחבורה בכלל ומתחבורה ציבורית בפרט. כבר היום ישנן תקנות להדממת מנועי אוטובוסים במסופים ובעת העצירה, אולם אלו אינן מיושמות. אמנם אני תומכת בקביעת תקנות נוספות שיאכפו דמום מנוע גם על מוניות שירות, על אף שאני קטנת אמונה ביחס ליעילותן וזאת לאור שהתקנות שכבר קיימות להדממת מנועים של אוטובוסים אינן נאכפות. ולכן, אני חושבת שטרם שקובעים תקנות נוספות - יש ליישם את אלו הקיימות. ולאור ריבוי התלונות כנגד אוטובוסים ומסופים עירוניים שאינם מדוממים את מנועיהם וגורמים להגברת הזיהום - יפה שעה אחת קודם".
1 צפייה בגלריה
מוניות שירות ליד התחנה המרכזית בת"א
מוניות שירות ליד התחנה המרכזית בת"א
מוניות שירות ליד התחנה המרכזית בת"א
(צילום: ארז ביאלר)
לפי ניטור זיהום האוויר בסביבת התחנה המרכזית בתל אביב, עולה שמדובר באזור שמפיק זיהום אוויר חריג. בתחנת הניטור ברחוב לוינסקי, שסמוך לתחנה המרכזית, נמדדה חריגה שנתית של חנקן דו-חמצני בערך של 51.5, בעוד שהתקן לאוויר נקי הוא 40. כמו כן, נמדדו 27 חריגות של חלקיקים נשימתיים, לעומת התקן שמתיר 18 חריגות בשנה, אך במשרד התחבורה גוררים רגליים ולא מתכוונים לפנות את התחנה המרכזית בסיום החוזה עם החברה המפעילה אותה בשנת 2023, למרות הפצרותיו של המשרד להגנת הסביבה והשרה גילה גמליאל בראשו, לנוכח הנתונים הקשים.
ואולם, מדובר בתופעה רחבת היקף שגם יוצאת מגבולות התחנה המרכזית בתל אביב. גם בחיפה למשל, מוניות השירות ממתינות בשכונת הדר ובסמוך לבתי מגורים כשהמנועים מונעים. אלעד הוכמן מנכ"ל ארגון מגמה ירוקה, אמר כי "בכל רחבי הארץ משתמשי התחבורה הציבורית ותושבים סובלים מזיהום אוויר כבד מכיוון שתקנה זו לא חלה על מוניות רגילות, רכבים ציבוריים ומוניות שירות. אנו עדים לתופעה הזו בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב אבל גם בכל תחנה של מוניות שירות בערים הגדולות בין אם נתניה, חיפה, ירושלים או טבריה. משזיהינו את הנושא דרשנו לשנות את התקנות אך משרד התחבורה בראשות השרה רגב בחרו להתעלם. וזאת למרות שמדובר בשינוי קטן אך כזה שיכול לחסוך זיהום אוויר משמעותי ולמנוע את הפגיעה הבריאותית באזרחים רבים".
הוכמן ציין כי "סוגיה זו מדגישה את הצורך להשקיע בתשתיות לרכבים ציבוריים, אוטובוסים, מוניות שירות וכו' המונעים בהנעה חשמלית ועד אז להחיל את התקנות ולמנוע זיהום אוויר חריג".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "מוניות השירות פועלות מרחוב צמח דוד, שבו אין מקום המתנה נאות לנוסעים ולנהגים. מרבית הנסיעות יוצאות בשיטת 'מלא וסע', כך שהנוסעים נדרשים להמתין בתוך המונית, באקלים החם של תל אביב, כאשר המיזוג במונית עובד. משרד התחבורה מודע לבעיה ופועל מול עיריית תל אביב-יפו, לאיתור מקום המתנה חלופי, מוסדר וממוזג, לטובת הנוסעים והנהגים. במקביל, המשרד יחדד את הנהלים לחברות מוניות שירות בתל אביב, כך שרק מוניות בהן ממתינים נוסעים יוכלו להפעיל מנוע בעת החניה".