7 צפייה בגלריה
מפגינה עם שלט "לך"
מפגינה עם שלט "לך"
מפגינה בתל אביב עם סיסמת המחאה
(צילום: רויטרס)
הסלוגן לֵך. צבר תאוצה בהפגנות נגד הממשלה וברשתות החברתיות בסוף השבוע האחרון, והפך לוויראלי. מדובר בסלוגן קצר וקליט במסגרת המחאה שקוראת להתפטרותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשל כתבי האישום נגדו והכישלון בטיפול במשבר הקורונה. עיצב את הסיסמה הסופר רוני דונביץ', ובה הוא משתמש ב-ל' מלוגו הליכוד המפורסם. הוא הזמין את הציבור להעתיק ולהפיץ את התמונה.
רבים שינו את תמונת הפרופיל שלהם בפייסבוק כך שהסלוגן מופיע בתחתיתה, ובהפגנות חולקו מדבקות והונפו שלטים עם המילה. במקביל החלה תגובת נגד של משתמשים תומכי נתניהו ששינו את תמונת הפרופיל ל"לֵכו אתם".

7 צפייה בגלריה
ד"ר אסף דוד מחזיק בשלט "ארחל" בהפגנות נגד נתניהו
ד"ר אסף דוד מחזיק בשלט "ארחל" בהפגנות נגד נתניהו
ד"ר אסף דוד מחזיק בשלט "ארחל" בהפגנות נגד נתניהו
( צילום: אהוד עוזיאל)
7 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לסיור של אדלשטיין, אוחנה ומוטי כהן
הפגנה מחוץ לסיור של אדלשטיין, אוחנה ומוטי כהן
מפגינה עם השלט "לך" בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
ההפגנות במצרים בימי האביב הערבי עם הסלוגן "לך"
ההפגנות במצרים בימי האביב הערבי עם הסלוגן "לך"
"ארחל": הקמפיין נגד מובראק במצרים
הסיסמה הזו מזכירה קמפיין פרסום עממי מוצלח מהשכנה מדרום - מצרים. הקמפיין המצרי הגיע לשיאו בימי הזוהר של האביב הערבי, במהלך המחאות נגד שלטונו של חוסני מובארק בכיכר תחריר שבקהיר.
הסלוגן המרכזי בהפגנות האביב הערבי במצרים הסתכם במילה אחת והיא אִרְחַל (ارحل), שמשמעותה: לך, או צא החוצה. המילה הזאת אומצה על-ידי ההמונים במצרים והפכה לשלט הנפוץ ביותר באותם ימים. אפילו שירים עממיים נכתבו והולחנו על בסיס אותה מילה. עם או בלי קשר למסר הקליט, המחאה הצליחה: אחרי ימים אחדים של הפגנות ענק והשבתה כמעט מוחלטת של מצרים, הודיע מובארק שהוא פורש מתפקידו.
אגב, מאז המצאתו בכיכר תחריר נגד מובארק, אומץ הסלוגן גם נגד מחליפו של מובארק, מוחמד מורסי, שהופל גם הוא בהפיכה. כיום, הקריאה הזו נשמעת לעיתים גם במחאות הלא משמעותית נגד נשיא מצרים הנוכחי, עבד אל-פתאח א-סיסי.
נראה כי כעת פעילי וארגוני המחאה נגד נתניהו מנסים לאמץ את הסיסמה הקליטה ממצרים, ועשו לה אדפטציה ישראלית, שהפכה את "ארחל" לסלוגן "לך".
אחד הראשונים להשתמש בסלוגן הזה בתחילת גל המחאה בקיץ האחרון היה ד"ר אסף דוד, המנהל האקדמי של הפורום לחשיבה אזורית וראש תחום ישראל במזרח התיכון במכון ון ליר. דוד צולם באחת ההפגנות נגד נתניהו לפני למעלה מחודשיים כשהוא מחזיק שלט שעליו נכתבה בשפה הערבית המילה ''ארחל'' (לך). התמונה הפכה לוויראלית בעיקר ברשתות החברתיות בעולם הערבי.
כיום, דוד מביט בסיפוק באופן שבו תפס הסלוגן גם במחאה נגד נתניהו. "ישראל היא מדינה מזרח תיכונית אם נרצה או לא" אמר ל-ynet. "הקריאה 'ארחל' שהפכה למטבע לשון במחאת כיכר תחריר נגד מובארק, מייצגת היטב גם את מה שמרגישים רבים מאזרחיות ואזרחי ישראל, והיה לי ברור שאשתמש בה למחאה. אני מסתובב עם השלט הזה בהפגנות ושומע קריאות צהלה ועידוד".
דוד ציין כי בתו אורי אחראית לציור על השלט, שבה מופיעה דמותו של אבו מחג'וב, פרי עטו של הקריקטוריסט הערבי המפורסם עימאד חג'אג', כשהוא בועט וקורא ''ארחל!''.