כשדוניה סקוניקובה סיימה את התואר בשיווק באוניברסיטה בפראג היא מצאה במהרה עבודה ראשונה, וחלומית, בחברת סטארט-אפ בבירה הצ'כית. באותה תקופה החברות שפעלו בעיר נלחמו כדי לחטוף את בוגרי האוניברסיטאות, ששולטים בכמה שפות. חודשים לאחר מכן דוניה מצאה את עצמה מחפשת שוב עבודה. היא פוטרה בגלל מגפת הקורונה, שפגעה גם בכלכלה הצ'כית. החיפוש הפעם קשה הרבה יותר.
הקורונה הפכה צעירים רבים באירופה למובטלים. הכלכלנים מזהירים שהמצב הנוכחי יפגע בסיכויי ההעסקה של הצעירים ביבשת ובפרנסתם גם לטווח הארוך. כשמספר העבודות הפנויות מצטמצם חיפוש העבודה הופך לתחרותי ולמאבק של ממש.
7 צפייה בגלריה
ה דור ה אבוד אירופה אבטלה צעירים קורונה 2020 ג'וזף פרטילה
ה דור ה אבוד אירופה אבטלה צעירים קורונה 2020 ג'וזף פרטילה
ג'וזף פטרילה, צעיר מפראג שמחפש עבודה
(צילום: רויטרס)
"בחודשיים האחרונים הגעתי לחמישה או שישה ראיונות עבודה. זה הרגיש כמו אודישן, היו כל כך הרבה אנשים", מספרת דוניה, בת 24. היא דוברת צ'כית, אנגלית וצרפתית ומחפשת עבודה כמנהלת שיווק. "הזמינו כמה אנשים באותה שעה. ישבתי שם עד שקראו לי". דוניה מוסיפה שבנוסף היו לה ראיונות עבודה "מרחוק", דרך הרשת. בינתיים היא עדיין מובטלת.
אבטלת הצעירים באירופה היא תופעה שנמשכת כבר שנים, מאז המשבר הכלכלי העולמי ב-2008 ו-2009. אותו משבר פגע קשות במדינות בדרום היבשת, כמו ספרד ויוון, והמוני צעירים נותרו ללא עבודה. לאור מגפת הקורונה יש סימנים שמראים שהמצב הולך להחמיר.
7 צפייה בגלריה
ה דור ה אבוד אירופה אבטלה צעירים קורונה 2020 ג'וזף פרטילה
ה דור ה אבוד אירופה אבטלה צעירים קורונה 2020 ג'וזף פרטילה
(צילום: רויטרס)
שיעור האבטלה הכללי באיחוד האירופי עלה בחודש מאי ב-0.1% בלבד ל-6.7% - בין השאר בזכות הוצאה לחל"ת ויוזמות לקיצוץ שעות העבודה. שיעור האבטלה בקרב צעירים מתחת לגיל 25 עלה ב-0.3%, והגיע ל-15.7%. אבטלת הצעירים תלויה בצמיחה הכלכלית: ככל שהכלכלה תיפגע, כך יחמיר מצבם של העובדים הצעירים.
לפני התפרצות המגפה, שיעור אבטלת הצעירים בצ'כיה היה הנמוך באירופה (בקושי 5%), בזכות צמיחה כלכלית ממושכת. עד חודש מאי שיעור האבטלה של בני 15 עד 24 זינק ביותר מחצי והגיע ל-34,000 איש. דניס טמסברגר, מומחה מארגון "לשכת העבודה" בלינץ באוסטריה, מעריך ששיעור האבטלה של צעירי צ'כיה יגיע השנה ל-16%.
7 צפייה בגלריה
ה דור ה אבוד אירופה אבטלה צעירים קורונה 2020 דוניה סקוניקובה
ה דור ה אבוד אירופה אבטלה צעירים קורונה 2020 דוניה סקוניקובה
דוניה, אחת ממובטלות הקורונה בצ'כיה
(צילום: רויטרס)
טמסברגר, שעוקב אחר אבטלת הצעירים באיחוד האירופי, אומר שבגיל צעיר גם פרק זמן קצר ללא עבודה עלול לפגוע בסיכויי ההעסקה לטווח הארוך. הוא מזהיר שלעלייה באבטלת הצעירים עלולות להיות השפעות בדור הקרוב. הוא מצטט את מסקנות מרכז המחקר למדיניות כלכלית מלונדון, לפיהן חודש אחד של אבטלה בגיל 18 עד 20 גורם לאובדן הכנסה של 2% במשך החיים.
לפי המומחה האוסטרי, תקופות ארוכות של אבטלה בגיל צעיר מגדילות את הסיכוי להיות מובטלים בעתיד - מכיוון שהצעירים מפספסים את ההזדמנויות לרכוש כישורים וניסיון שהכרחיים להישארות בשוק העבודה. "לתקופות של אבטלה בגיל צעיר עלולות להיות השפעות שליליות על המשך החיים, מה שמצדיק את המונח 'דור אבוד".
7 צפייה בגלריה
ה דור ה אבוד אירופה אבטלה צעירים קורונה 2020 דוניה סקוניקובה
ה דור ה אבוד אירופה אבטלה צעירים קורונה 2020 דוניה סקוניקובה
(צילום: רויטרס)
מכון המחקר הבריטי Resolution Foundation בחן נתונים כלכליים משלושה עשורים בבריטניה, והגיע למסקנות דומות. הוא גילה שצעירים בריטים שסיימו את הלימודים בשיא המשבר הכלכלי העולמי המשיכו לסבול משיעורי אבטלה גבוהים לעומת מי שעזבו ארבע שנים לאחר מכן, למרות העלייה במספר מקומות בתקופת ההתאוששות.
המשרד הבריטי לאחריות תקציבית העריך באפריל ששיעור האבטלה בבריטניה יגיע ברבעון השני של 2020 ל-10%. להערכת Resolution Foundation הסיכוי של בוגרים עם כישורים ברמה נמוכה להשיג עבודה בפרק זמן של שלוש שנים ירד בשליש. "'מחזור הקורונה של 2020' עלול להתמודד עם שנים של שכר נמוך ואפשרויות עבודה מוגבלות, הרבה אחרי שהסופה הכלכלית תחלוף - אלא אם יספקו להם תמיכה נוספת במהרה", אמרה, קתלין הנהאן, מחברת המחקר של Resolution Foundation.
7 צפייה בגלריה
מסעדה ב לונדון בריטניה נפתחו בתחילת יולי אחרי הגבלות ה קורונה
מסעדה ב לונדון בריטניה נפתחו בתחילת יולי אחרי הגבלות ה קורונה
במסעדה בלונדון אחרי הסרת הגבלות הקורונה
(צילום: רויטרס)
לאירופה לקח שנים להתאושש מהמשבר הכלכלי ולהוריד את שיעור אבטלת הצעירים. בספרד וביוון הוא נשאר על בסביבות 30% - נתון שטמסברגר ואחרים חוששים שיעלה כעת ל-45%. חלק מהבעיה היא ששוק העבודה באירופה כבר מוטה נגד העובדים החדשים, שאין להם את חוזי ההעסקה היציבים של העובדים הוותיקים.
נגיף הקורונה מציב אתגרים קשים למגזרים שבדרך כלל מכניסים את הצעירים לשוק העבודה - קמעונאות ואירוח למשל - ונפגעו קשות בגלל הגבלות שמירת המרחק, שיישארו בתוקף עוד חודשים. זה המצב בספרד, שתלויה בענף התיירות.
אמליה ברגדו, בת 25 שסיימה תואר בהוראה, התקבלה לעבודה כמפקחת במחנה קיץ בעיירה סנבריה באזור קסטיליה ולאון בצפון מערב ספרד. היא עבדה שם בקיץ שעבר, אך השנה מחנה הקיץ בוטל. "לא יהיו לנו מחנות - או לפחות לא בדרך הרגילה. אנחנו עדיין לא יודעים מה יקרה", היא אמרה. לאמליה ולעוד צעירים רבים מחכה תקופה ארוכה של אי ודאות ואובדן הכנסה. הם מקווים שמקבלי ההחלטות יצליחו שהמשבר יהיה פחות חמור מזה שהיה ב-2008/9.
7 צפייה בגלריה
נגיף קורונה חסרי בית הומלסים ספרד מדריד
נגיף קורונה חסרי בית הומלסים ספרד מדריד
ברחובות מדריד בזמן הסגר
(צילום: AP)
ואלדיס דומברובסקיס, הנציב האירופי שמפקח על כלכלת האיחוד, אומר שגם בזמנים "הכי טובים" לא פשוט להיכנס לשוק העבודה. "ועכשיו הזמנים לא הכי טובים", הוא מוסיף. האיחוד האירופי קורא לממשלות להשתמש במימון של האיחוד כדי ליצור מקומות עבודה לצעירים ולהכשיר אותם. הוא מעריך שדרושה השקעה של לפחות 22 מיליארד אירו כדי להתחיל לטפל בפערי מיומנויות במקומות כמו ספרד.
"יש מעט מאוד אנשים צעירים שעברו הכשרה בתכניות מקצועיות עם הזדמנויות עבודה אמיתיות. יש הרבה אנשים מוכשרים עם תארים שלא נדרשים בשוק", אמר איגנסיו קונדה-רויס ממכון המחקר הספרדי "פדאה".
7 צפייה בגלריה
(צילום: gettyimages)
בבריטניה הציג אתמול שר האוצר חבילת התאוששות שכוללת 2 מיליארד פאונד ליצירת תוכניות להשבת מקומות עבודה למובטלים בני 16 עד 24 ולהכשרה במימון ממשלתי. בינתיים הצעירים המובטלים שנלחמים על משרות בודדות אומרים שמדובר במשימה קשה במיוחד. הם מתארים מציאות שבה החברות לא טורחות להשיב לפניות שלהם. אם הן חוזרות הן אומרות לצעירים לא לפתח ציפיות בנוגע לשכר ולתנאים.
"יש בקשות או משרות שפתוחות למשך שלושה או ארבעה חודשים, ואתה יכול לראות שמאות אנשים מגישים בקשות", אומר ג'וזף פטרילה, אמריקאי בן 23 שלאחרונה סיים ללמוד באוניברסיטה בפראג, ומחפש עבודה בחקר הכלכלה. בשעה שעובדים צעירים כמוהו מתקשים למצוא עבודה החברות בצ'כיה נהנות מזינוק בבקשות - שיאפשר להן לקצץ במשכורות וכך לצמצם את נזקי המגפה. המשמעות עבור בוגרי האוניברסיטאות היא שהעבודה הראשונה שלהם תדרוש מהם רמה אחרת של נחישות ומוכנות.
בלייק וויטמן, מנהל בחברת גיוס העובדים GoodCall, אמר שחברה אחת בפראג סיפרה לו שהבקשות למשרות הפנויות זינקו מ-5-10 לפני המגפה ל-50-100 מועמדים למשרה אחת. "כל משרה פנויה היא 'זהב' ואנשים מתנהלים בהתאם".