עוד צעד בדרך לסגר כללי: קבינט הקורונה דן בחלופות השונות שהעלה פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, על רקע הזינוק בתחלואת הקורונה, והממשלה תקבל תמונת מצב בהמשך הערב. המלצת גמזו היא להחיל "ריסון מהודק" על המשק, שמטרתו להוריד היקפי תחלואה באופן מהיר - והוא כולל אי קיום לימודים באותה תקופה.
● לעיון במתווה שהוצג בקבינט הקורונה - לחצו כאן
לפי אותה אופציה שעליה ממליץ גמזו, יוגבל המעבר בין ערים בימי החגים עצמם - מ-5:00 בבוקר בערב החג ועד 5:00 בבוקר יום לאחר מוצאי החג. יוגבלו התקהלויות לאורך כל התקופה על פי מגבלות הצבע האדום ברמזור. מסעדות, פנאי, בילויים, קניונים, תיירות פנים, מסחר ועסקים מקבלי קהל - ייסגרו. בנוסף תיסגר מערכת החינוך לאורך כל התקופה, מלבד למידה מרחוק.
3 צפייה בגלריה
עמדת בדיקת קורונה בבת ים
עמדת בדיקת קורונה בבת ים
עמדת בדיקת קורונה בבת ים
(צילום: עמית הובר)
לפי ההצעה, המגזר הציבורי יעבוד במתכונת חירום. במגזר הפרטי - עבודה בהיקף 30-50% במקומות ללא קבלת קהל (משרדים, מפעלים וכו') – עבודה מהבית לכל מי שיכול. בנוסף יופעל מתווה התפילות במתכונת "אדום" בלבד - עידוד תפילות בחוץ וצמצום משמעותי של תפילות בפנים.
על פי אותו מתווה שעליו ממליץ גמזו, שבועיים לאחר החגים תוגבל ההתקהלות על פי מגבלת הערים הכתומות, מערכת החינוך תיפתח עד כיתה ד' בלבד, ומסעדות ופנאי ייסגרו מהשעה 17:00.
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו בדליית אל כרמל
רוני גמזו בדליית אל כרמל
פרופ' גמזו
(צילום: מזאווי תקשורת, מערך ההסברה של משרד הבריאות)
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר בהתייחס לתוכנית הרמזור שהחלה רק ביום ראשון השבוע ובמסגרתה הוטל ביום שלישי סגר לילי על עשרות יישובים: "התוכנית הדיפרנציאלית תלך ותקיף עוד ועוד מאות אלפים עד שנגיע למשהו דומה מאוד לסגר כללי. אבד הכלח על התוכנית הדיפרנציאלית". שר החינוך יואב גלנט אמר: "מערכת החינוך בטוחה".
מנהל בית החולים רמב"ם בחיפה, ד"ר מיכאל הלברטל, אמר בדיון בקבינט הקורונה: "חייבים סגר, לעשות ריסטארט למערכת, הרופאים לא רואים שום אופק". פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן האשים בדיון בקבינט הקורונה: "התוכנית של גמזו נכשלה. בזבזנו זמן יקר ועכשיו אנחנו נאלצים להפעיל צעדים חמורים יותר לפרק זמן ארוך יותר. אין מנוס מסגר מעכשיו ועד לאחר החגים".
במקביל לדיון פרסם מזכיר הממשלה צחי ברוורמן הודעה על כינוס הממשלה שייערך הערב. בהודעה נאמר: "בקבינט הקורונה מתקיים כעת דיון בתוכנית הארצית ל'ריסון מהודק' בעקבות העדכון של פרופ' גמזו כי בתי החולים מתקרבים למצב של אי ספיקה. שרים המשתתפים בקבינט הקורונה יישארו במוקדי הדיון ושאר השרים ישובצו בזמן הקרוב על ידי מזכירות הממשלה".
השלב הראשון במתווה גמזו (תקופת החגים) אמור להימשך מ-15 בספטמבר עד 12 באוקטובר. מערב כל חג ועד צאת כל חג יוגבל המעבר בין ערים ובימים שביניהם יוטל "ריסון מהודק". השלב השני של המתווה (אחרי החגים) יחל ב-13 באוקטובר ויימשך שבועיים או יותר, בהתאם לצורך, ובמהלכו גם יוטל "ריסון מהודק".
מוקדם יותר כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון הכנה לפני קבינט הקורונה, שבו דן עם השרים באפשרות להטיל סגר כללי כבר מערב ראש השנה - בשבוע הבא. שרים שהשתתפו בדיון הביעו תמיכה ברעיון ולדבריהם, נתניהו לא התנגד.
שר הבריאות יולי אדלשטיין נוטה לחלופת הסגר המלא מבין ארבע האפשרויות שהעלה גמזו. הפרויקטור עצמו אמר היום כי "הסגר הוא צעד הכרחי. יש זעקה מצד מערכת הבריאות". הכיוון המסתמן בדיון הוא הטלת סגר מוחלט. גמזו הוסיף כי "מנהלי בתי החולים מציגים תמונה קשה. הם מניפים דגל. מתקרבים למצב אי ספיקה".

"סגר היה הפתרון הקל בתחילת הדרך", אמר מוקדם יותר אדלשטיין ל-ynet, "לכן עשיתי הכול כדי להימנע ממנו. לצערי, מדינת ישראל שועטת למספרים בלתי אפשריים במאומתים, בחולים הקשים ובמונשמים. מערכת הבריאות לא ערוכה למצב הזה לאחר שהורעבה עשרות שנים. אנחנו חייבים לעצור את התחלואה, אין ברירה אלא לשקול סגר שילווה מצד אחד באכיפה הדוקה וקפדנית, ומן הצד השני בהיענות ציבורית לכל ההנחיות וההגבלות".
בסגר מלא יוטל עוצר בכל תקופת החגים ולא רק בימי החג. מערכת החינוך תושבת. מסעדות, מקומות בילוי, בתי מלון ויתר אתרי תיירות הפנים ייסגרו לחלוטין. מקומות העבודה ייסגרו. המגזר הציבורי יעבוד במתכונת חירום. תפילות יתקיימו רק בחוץ. תפילות בתוך מבנים יתקיימו לפי מגבלות הצבע האדום.
בחלופת "ריסון מהודק" יהיה עוצר בימי החג בלבד, מסעדות ומקומות בילוי ייסגרו לחלוטין. גם בתי המלון ותיירות הפנים ייסגרו. מערכת החינוך תפעל בכיתות א'-ד'. מקומות עבודה שאינם מקבלים קהל יישארו פתוחים אך המגזר הציבורי יעבור למתכונת חירום. תפילות יתקיימו רק בחוץ. תפילות בתוך מבנים יתקיימו לפי מגבלות הצבע האדום.
בחלופת "ריסון מדוד" יהיה עוצר בימי החג בלבד. מסעדות ומקומות בילוי ייסגרו בשעה 17:00. בתי מלון ותיירות הפנים יישארו פתוחים וכך גם מקומות העבודה שאינם מקבלים קהל. המגזר הציבורי יעבור למתכונת חירום. מערכת החינוך תפעל בכיתות א'-ד'. תפילות יתקיימו לפי מגבלות צבע אדום ברמזור.
לפי חלופת "רמזור מהודק", יהיה עוצר בימי החג בלבד. מערכת החינוך תפעל בכיתות א'-ד'. מסעדות ומקומות בילוי ייפתחו ביישובים בצבעי ירוק וצהוב בלבד. תיירות הפנים תפעל וגם מקומות העבודה שאינם מקבלים קהל יפעלו כרגיל. המגזר הציבורי יעבור למתכונת חירום. תפילות ימשיכו להתקיים לפי המתווה הנוכחי לפי מגבלות שני צבעים.
בסקירה שפרסם בצהריים מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אגף המודיעין, נקבע כי רק צעד ממושך כמו סגר למשך כחודש המלווה בהגבלות מותאמות מביא לתוצאה של ירידה בתחלואה. כמו כן, במשרד הבריאות מעריכים כי בקצב התחלואה הנוכחי יידרשו יותר מ-90 יום להגעה ליעד של 400 חולים חדשים ביום.