מתקרבים לחיסון נגד קורונה? חברת התרופות האמריקנית מודרנה מדווחת לראשונה על תוצאות ביניים של הניסוי בחיסון לקורונה, ממנו עולה שהחיסון נמצא "בטוח לשימוש". לפי התוצאות, החיסון עורר אצל 45 המתנדבים הבריאים "תגובות חיסוניות".

2 צפייה בגלריה
 מתקרבים לחיסון? "תוצאות הניסוי הראו כי הוא בטוח לשימוש"
 מתקרבים לחיסון? "תוצאות הניסוי הראו כי הוא בטוח לשימוש"
מתקרבים לחיסון? "תוצאות הניסוי הראו כי הוא בטוח לשימוש"
(צילום: gettyimages)
רמת הנוגדנים בקרב המתנדבים, שקיבלו שתי מנות של החיסון, הייתה גבוהה מהממוצע בקרב חולי קורונה שהחלימו. כך דיווח The New England Journal of Medicine, כתב עת רפואי אמריקני. לפי הדיווח – אף אחד ממתנדבי המחקר לא חווה תופעות לוואי "רציניות", אולם יותר ממחציתם אמרו כי חשו עייפות, כאבי ראש, צמרמורות, כאבי שרירים וכאבים אחרים באזור הזריקה.
הצוות שעמל על הניסוי ציין כי הוא מניח שהתסמינים, שאותם הגדירו קלים ובינוניים, התרחשו לאחר מנת החיסון השנייה שקיבלו המתנדבים. מומחים מכל העולם אמרו כי כדי לשים קץ למגפה, שגרמה למותם של כ-575 אלף בני אדם, יש להגיע לחיסון יעיל ומוכח.
מודרנה הייתה החברה הראשונה שהתחילה בניסויים על בני אדם כחלק מהניסיון למצוא חיסון לקורונה, כבר ב-16 במרץ - ואת התוצאות מגדירים בחברה כ"מוצלחות". ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למחלות זיהומיות, כינה אף הוא את תוצאות השלב הראשון – "חדשות טובות". הוא ציין גם כן כי רמת הנוגדנים לנגיף בקרב המתנדבים "גבוהה למדי".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם ד"ר אנתוני פאוצ'י
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם ד"ר אנתוני פאוצ'י
קיבלו סיוע מממשל טראמפ. פאוצ'י: "חדשות טובות"
(צילום: ABACA)
"אם החיסון יגרום לתגובה דומה, זה יהיה ניצחון", אמר פאוצ'י בריאיון טלפוני לאחר פרסום תוצאות שלב א'. "זו הסיבה שאנחנו מאוד מרוצים מהתוצאות". מניות מודרנה זינקו ביותר מ-15% אתמול. החברה קיבלה סיוע של כחצי מיליארד דולר מממשל טראמפ שבחר בה כראשונה שתנסה את שלבי הניסוי השונים על בני אדם.
שלוש קבוצות של 15 מתנדבים בקבוצת גיל של 18-55 קיבלו את החיסונים, בשלושה מינונים שונים (50, 100 ו-250 מיקרוגרם). כל מתנדב התחסן פעמיים, בהפרש של 28 יום. בקבוצה שקיבלה את המינון הגבוה ביותר שלושה סבלו מתופעות הלוואי הקשות יותר כמו חום, צמרמורות ובחילה. אחד מהם אף סבל מחום של יותר מ-39 מעלות.
בחודש שעבר הודיעה מודרנה כי בחרה במינון של 100 מיקרוגרם לביצוע שלב המחקר המאוחר שלה, כדי למזער את תופעות הלוואי, על אף שלא היו חמורות. במינון זה, צפויה החברה לספק בין חצי מיליארד למיליארד מנות חיסון בשנה החל משנת 2021.
בחודש אפריל הרחיבה מודרנה את מאמצי גיוס המתנדבים של השלב הראשון, במטרה לכלול בו כ-120 מתנדבים שעברו את גיל 55, ונמצאים בסיכון גבוה יותר. את השלב השני של החיסון החלה כבר בחודש מאי ואת השלב השלישי והאחרון צפויה מודרנה להתחיל ב-27 ביולי.
בחברה הגדירו מטרות לכל שלב. בשלב הראשון לדוגמה קיוו בחברה להבטיח שהטיפול בטוח, ויסייע במציאת המינון המתאים. בשלב השני בוחנת החברה קבוצה גדולה יותר של מתנדבים. בשלב הסופי ישתתפו 30 אלף מתנדבים, כדי לאשש את יעילות החיסון ולזהות תופעות לוואי נדירות.