2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגש עם השליח האמריקני המיוחד לענייני איראן בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגש עם השליח האמריקני המיוחד לענייני איראן בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתנגד לטיוטת הסדר ניגוד העניינים שגיבש היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ודורש כי היועמ"ש כלל לא יעסוק בהסדר ניגוד העניינים.
לפני כשבועיים עדכן היועמ"ש את בג"ץ כי הסדר ניגוד העניינים המתגבש יכלול הגבלות על נתניהו במינויים הנוגעים במערכת אכיפת החוק. בפנייתו של נתניהו ליועמ"ש, כפי שדווח הערב (יום ד') בחדשות רשת, נכתב: "אין זה ראוי ואין זה הולם כי היועץ המשפטי לממשלה או מי מהפרקליטים הכפופים לו יהא מעורב בגיבוש הסדר ניגוד עניינים שיחול על ראש הממשלה וכי יש להעביר את ההכרעה בעניין זה למבקר המדינה או לשופט בדימוס כדוגמת השופט טירקל".
בהסדר ניגוד העניינים שייחתם עם נתניהו יצוין כי לא רק שהוא לא יוכל לעסוק במינויי בכירים במערכות אכיפת החוק, אלא גם ייאסר עליו לעסוק בה בעקיפין. פירוש הדבר הוא שנתניהו ימנה באופן לא-רשמי מקורב שיעסוק במינויים מאחורי הקלעים - כך לפי הערכות של בכירים במערכת אכיפת החוק.
בסוף השבוע אמרו גורמים משפטיים כי למרות שטרם נחתם עמו עדיין הסדר ניגוד עניינים, מוטב שנתניהו יימנע מההצבעה שתיערך השבוע בנוגע לבחירת שני נציגי הכנסת בוועדה לבחירות שופטים. שני המינויים הראשונים והמשמעותיים ביותר שאמורים לצאת לדרך הם פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה.
השניים אמורים להיבחר בהסכמה בין הליכוד לכחול לבן. לצורך מינוי פרקליט המדינה יש להקים ועדת איתור בראשות היועמ"ש, שממליץ על המועמד לשר המשפטים ולאחר מכן יובא המינוי לאישור הממשלה; אולם בפועל - הנוהג הוא שפרקליט המדינה מקבל את הסכמת ראש הממשלה עוד טרם אישור המינוי.
2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
(צילום: דנה קופל)
יצוין כי הפעם, המינויים הללו רגישים במיוחד, לנוכח העובדה שראש הממשלה עומד לדין פלילי ומי שיעסוק בהתנהלות התיק הוא פרקליט המדינה. במערכות המשפטית והפוליטית מעריכים גורמים כי נתניהו ימנה שר, או ח"כ, ממקורביו - ש"יסמן" את מועמדו או יטיל וטו על מועמד מסוים, לפי רצונו.
טיוטת הסדר ניגוד העניינים שהועברה לפרקליטי נתניהו היא הסדר שגרתי עם כניסתו של ראש ממשלה לתפקיד. גם שופטי בג"ץ, שדנו ואישרו את כשירות נתניהו להתמנות לתפקיד למרות האישומים נגדו, הדגישו שעליו לערוך הסכם שכזה - בדגש על כך שהוא עומד לדין על עבירות שחיתות חמורות. עתה נדרשים הפרקליטים להעיר את הערותיהם לטיוטת ההסדר כדי שתהפוך סופית.
כמו כן, ל-ynet נודע כי פרקליטי נתניהו טרם העבירו ליועץ המשפטי לממשלה את כל המידע על אודות עיסוקיו, כגון יחסיו האישיים והמשפטיים עם עורכי דינו הפרטיים בעבר - דוד שמרון ויצחק מלכו - ששמם נזכר בתיק הצוללות.
טיוטת חוות הדעת מתייחסת לניגוד העניינים המתעורר בהיבטים הנוגעים למינויים במשטרת ישראל ובתפקידי מערכת אכיפת החוק במשרד המשפטים ובהיבטים הנוגעים למעמדם, למילוי תפקידם ולתקציבם של היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה, ואגף החקירות והמודיעין במשטרה, וכן גורמים אחרים במשרד המשפטים בהקשר של מניעת שחיתות וטוהר המידות.
עוד מתייחסת הטיוטה לעניינים הנוגעים לוועדה לבחירת שופטים. בהחלטות הנוגעות לעדים ונאשמים במשפט. בחקיקה הנוגעת לעבירות טוהר המידות או למשפט; ובהחלטות בתחום התקשורת שיש להן זיקה למשפט.