האולמות, המסעדות, חדרי הכושר וענפים נוספים עדיין מנסים להתאושש מסגר הקורונה הראשון, אך בימים האחרונים נחתה עליהם גזרה כלכלית נוספת - סגר כללי בחגים. רבים מבעלי העסקים נמצאים בחוסר ודאות, חלקם טוענים שלא יצייתו להנחיות - וכולם דורשים פיצוי על ההפסדים הכלכליים שצפויים להם. "כ-2,000 מסעדות לא הצליחו לשרוד את הסגר הראשון", אמר מנכ"ל איגוד המסעדות והברים שי ברמן. "בסגר נוסף ייפלטו יותר מ-25 אלף עובדים מהתעשייה".
6 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאים
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
"אני עדיין לא יודעת מה אעשה בשבוע הבא", אומרת סתיו רביבו, בעלת המסעדה הטבעונית מיכלאנג'לו ביפו. "להבדיל מהמרד שעשינו בפעם שעברה, עכשיו המצב יותר ברור ואנחנו לא לגמרי יכולים למרוד. כך זה מרגיש. יש לנו את האחריות האישית מול הלקוח, ובכל מקרה מה הטעם לפתוח אם לא יבואו לקוחות".
עם זאת, היא הוסיפה: "אני מרגישה שחברים וקולגות שלי עלולים שלא לציית הפעם. אנחנו בדילמה. גם לא ברור אם מדובר על סגר מלא או לא בשלב זה. באופן אישי אני מרגישה שזו פשוט התאבדות. חודש ספטמבר הוא גם ככה חודש חלש, ורק עכשיו סיימנו לשלם את מה שהיינו צריכים לשלם בתקופת הסגר הקודם. ברור לנו שהמצב הבריאותי הוא קשה, אבל מה עם העסקים? מה מצפים שנעשה? שנוציא עוד פעם את העובדים שלנו לחל"ת?".
לדבריה, "חלק מהעסקים שהצליחו לעבור איכשהו את הסגר הראשון עלולים שלא לשרוד את הסגר השני. לסגר הזה אנחנו נכנסים מבחינה תזרימית עם שאריות מהסגר הקודם, ועכשיו המצב הזה שוב חוזר. אנחנו במצוקה איומה".
מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, שי ברמן, אמר כי "כרגע אנחנו מרכזים את המאמץ בישיבת הממשלה שתקיים ביום ראשון. הוצאנו היום מכתב נגד הסגר, בהמשך לישיבה שקיימו עם שר האוצר ישראל כץ. אם ההחלטה הזו תתקבל, אנחנו בהחלט מתכוונים לנקוט בצעדי מחאה נגד הממשלה שכשלה לא רק בהיבט הבריאותי, אלא גם בהיבט הכלכלי".
6 צפייה בגלריה
שי ברמן חיים פרנקל
שי ברמן חיים פרנקל
שי ברמן וחיים פרנקל
(צילום: מוטי קמחי, עידו ארז, שחר גולדשטיין)
"סגר מצריך תכנית כלכלית חדשה, שתיתן איזשהו סוג של ודאות לבעלי העסקים שנכון להיום מפוצים בצורה חלקית ובאיחור ניכר - אם בכלל", הוסיף. "החלטה על סגר גורף תקשה עלינו לפתוח עסקים מחדש".
לדבריו, "נכנסנו לסגר הראשון עם 14 אלף עסקים בתעשיית המסעדנות, ו-203 אלף עובדים. עם פתיחת המסעדות לאחר הסגר נותרו 12 אלף עסקים. סגר של חודש יוריד עוד כאלפיים עסקים שלא יצליחו לשרוד, ויותר מ-25 אלף עובדים ייפלטו מהתעשייה. אם יהיה סגר כללי על המשק אני חושב שזה יקשה עלינו מאוד לתפעל עסקים, ולכן אני חושב שהמחאה צריכה להיות שונה. אנחנו לא רוצים לנהל מחאה אלימה".

האולמות: "אין סגר בלי פיצוי"

התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים קראה לכל בעלי האולמות והספקים "לעלות יחד איתנו לבלפור במוצאי שבת הקרובה". לפי ההתאחדות, ההחלטה התקבלה במסגרת שיחת חירום שנערכה עם ארגון להב וראשי הארגונים העצמאיים. "נפגין נגד מדיניות ממשלת ישראל שפגעה בענף אירועי השמחות ורמסה אותו", נמסר. "אין סגר בלי פיצוי. ניפגש בשעה 19:00 ברחבת הסוכנות היהודית".
בתוך כך, ראשי ענף המסעדות, הכושר, התעשיינים וגם החקלאים שיגרו מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו כתבו: "חוסר הוודאות העסקי לנוכח איומי הסגר, ואף שינויים במתווה העסקים החיוניים, מסכנים את יכולתו של המשק לחזור למסלול של צמיחה, לחדש מלאים, לקחת סיכון ולבצע השקעות. דבר זה יביא לפגיעה אקוטית בצמיחת המשק והתעסוקה עשור קדימה".
6 צפייה בגלריה
מיצג החופות השחורות של ענף האירועים בכיכר רבין בצל משבר הקורונה
מיצג החופות השחורות של ענף האירועים בכיכר רבין בצל משבר הקורונה
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
מחאת החופות השחורות של בעלי האולמות מול הכנסת
מחאת החופות השחורות של בעלי האולמות מול הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הם הוסיפו: "הצעדים העתידיים המונחים על שולחנך קיצוניים בהשפעתם על חוסר הוודאות העסקית, וכל זאת בשעה שבה העסקים, העובדים והציבור לומדים איך לחיות לצד הקורונה וב'שגרת קורונה'. אנו מודעים לגידול בתחלואה, ויש לבחון צעדים קשים לריסון הנגיף שיהוו חלופה לסגר מלא או ריסון מהודק. העסקים בישראל לא יוכלו לשאת על גבם "סגר כללי" נוסף. צעדי הממשלה הצפויים יהוו מכה אנושה שלא לצורך, שכן ניתן לבצע צעדים אגרסיביים לקטיעת שרשראות ההדבקה ללא פגיעה בכלכלה, המשק, העסקים והמועסקים בישראל".
במכתב אחר שנשלח לשרי הממשלה, שעליו חתומים בכירי המשק הישראלי - ובהם יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ואחרים, נכתב כי "העובדה שעל שולחנכם מונחת הצעה לסגור שוב את העסקים בישראל מנותקת לחלוטין מהבנת ההשפעות הכלכליות חסרות התקדים שיצר הסגר הראשון".
לדבריהם, "נהיה שותפים מלאים להחלת מגבלות שייסעו להורדת התחלואה - אך תנו לנו לעבוד, ואל תבלמו את היכולת להתאושש מהסגר הראשון. העסקים על סף תהום וללא רזרבות".

חדרי הכושר: "נאבקים על קיומנו"

חיים פרנקל, מנכ"ל ובעלי רשת Space ונציג פורום ענף הכושר בישראל, אמר כי "מבחינת בעלי העסקים והעובדים של הענף שלנו, הישרדות זה לא רק שם של תכנית טלוויזיה, אלא מציאות חיינו. אנחנו נאבקים על הקיום שלנו ועל הפרנסה, ולא יכולים להיכנע לאלימות הכלכלית שמופגנת כלפינו בלי שום חשיבה ותכנון מוסדר".
לדבריו, "עד עכשיו לא קיבלנו מתווה פיצויים הולם ומתחשב, וללא שיתוף פעולה של הממשלה לא נוכל להתקיים. נשתמש בכל מה שנוכל כדי למחות ולנסות להתפרנס".
6 צפייה בגלריה
חדר כושר "אייקון פיטנס" בבאר שבע
חדר כושר "אייקון פיטנס" בבאר שבע
חדר הכושר "אייקון פיטנס" בבאר שבע
(צילום: בראל אפרים)
פורום ענף הכושר הודיע כי ימשיך לפעול בסגר בדומה למצב היום, לטענתם "מאחר שלא נוכל לשרוד סגר נוסף ללא שיתוף פעולה מצד הממשלה. הענף חטף מכה אנושה".
משרד האוצר, נזכיר, העריך כי סגר כללי בתקופת החגים יגרום למשק נזק ועלות גבוהים, וכי הפגיעה הכלכלית בתוצר מחלופת "ריסון מהודק" תעמוד על כ-11 מיליארד שקל. תוספת של כל שבוע לאחר תום החגים משמעותה פגיעה נוספת בהיקף של כארבעה מיליארד שקל. האוצר התריע גם כי הגבלות אלה צפויות להגדיל משמעותית את רמת האבטלה הנוכחית.