העבודות על ארבעה "כבישים אדומים" שנועדו להפחית את הסכנה בהם כבר מוכנות לביצוע, אבל בגלל מחסור בתקציב הן לא יוצאות לפועל. כך עולה ממסמך פנימי של משרד התחבורה שהגיע לידי ynet.
כך למשל כדי לתקן את ליקויי הבטיחות בכביש 65 בקטע שבין צומת גולני לדברת דרושים 810 מיליון שקל. התוכנית לכביש זה כוללת הרחבה של הכביש והפרדה בין הנתיבים. עד כה הושקעו כבר יותר מ-200 מיליון שקל בפינוי הקרקע. לפי נתוני הלמ"ס שעיבדה עמותת אור ירוק עולה כי בשנת 2019 התרחשו בקטע זה 35 תאונות דרכים, שבהן נהרג אדם אחד, שישה נפצעו באורח קשה, ו-97 נפצעו באורח קל.
3 צפייה בגלריה
דרושים 810 מיליון שקל. תאונה קטלנית בכביש 65
דרושים 810 מיליון שקל. תאונה קטלנית בכביש 65
דרושים 810 מיליון שקל. תאונה קטלנית בכביש 65
(צילום: כבאות צפון)
ברשימה מופיע גם כביש 85 בקטע שבין כרמיאל לחנניה. בשמונת הקילומטרים הלו מבקש משרד התחבורה בין היתר להקים מעקות בטיחות, להסדיר את הצמתים ולשפר את התאורה. בשנה שעברה התרחשו במקטע הזה 21 תאונות, שבהן נהרגו שני בני אדם, עשרה נפצעו באורח קשה ו-64 באורח קל.
במסמך נכתב כי "מדובר באחד הכבישים המסוכנים ביותר, עם כניסות לא מוסדרות, אין מרחק ראות עקב גיאומטריה מסוכנת וחוסר בתאורה". התקציב הדרוש להמשך העבודות בו הוא 272 מיליון שקלים, לאחר שכבר הושקעו 100 מיליון שקלים על הפקעות שטחים, תכנון והכנת הקרקע לביצוע.
עוד ברשימה מופיע מקטע בכביש 264 באורך 14.5 קילומטרים בין צומת אשל הנשיא לצומת בית קמה. עלות העבודות בו היא 322 מיליון שקלים הנדרשים להרחבתו לשני נתיבים וכדי להסדיר את הצמתים בו. ב-2019 נהרגו בו ארבעה בני אדם, חמישה נפצעו באורח קשה ו-20 נפצעו באורח קל ב-11 תאונות.
3 צפייה בגלריה
הכסף הועבר לקניית קרונות לרכבת. תאונה בכביש 85
הכסף הועבר לקניית קרונות לרכבת. תאונה בכביש 85
הכסף הועבר לקניית קרונות לרכבת. תאונה בכביש 85
(צילום: אביהו שפירא)
הכביש הרביעי הוא כביש 71 בין יששכר לבית שאן. בקטע זה שאורכו 12 קילומטרים נדרשה הפיכת הצמתים למחלפים ולצורך כך נדרשים 422 מיליוני שקלים. במקטע הזה בשנת 2019 נרשמו 8 תאונות דרכים, אדם אחד נפצע קשה ו-24 נפצעו קל.
אז איפה הכסף תקוע? במשרד התחבורה טוענים שמשרד האוצר הקפיא את התקציב למיזמים הללו. ואולם מבדיקה שערכנו עולה כי המיזמים האלה אכן היו בתכניות העבודה של חברת נתיבי ישראל ואמורים היו להתחיל להתבצע השנה, אלא שלדברי גורם המעורה בפרטים התקציב נגרע מהם ובהסכמה בין האוצר למשרד התחבורה הוא הועבר לצורך רכישת קרונות חדשים לרכבת.
לדברי הגורם התקבלה החלטה שלפיה תינתן עדיפות לכבישים המובילים למיזמי דיור, ולכאלה המשרתים תחבורה ציבורית, או לתשתיות תחבורה ציבורית. זאת במטרה להפחית עומס מהכבישים ובכך להגביר בטווח הארוך את הבטיחות בדרכים.
3 צפייה בגלריה
קארז בן קיטה מנכ"ל אור ירוק
קארז בן קיטה מנכ"ל אור ירוק
"חוסר התקצוב עולה בחיי אדם". מנכ"ל אור ירוק ארז קיטה
(צילום: מוטי קמחי)
מנכ"ל עמותת אור ירוק ארז קיטה אמר ל-ynet כי "מדובר בקטעי כבישים ישנים שלא מסוגלים להכיל את כמות כלי הרכב שנוסעים בהם בכל יום, ובצירוף התשתית הרעועה שלא סלחנית לטעויות הנהג מהווים מלכודת מוות לנהגים".
לדבריו, "חוסר התקצוב של קטעי הכבישים האדומים עולה בחיי אדם, והכעס הגדול הוא שיודעים שעוד ועוד אנשים ייהרגו בכבישים המדממים הללו - אז מדוע לחכות לעוד הרוגים ורק אז לשפר את התשתית? מדינת ישראל חייבת לשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים ולהפנות כסף לטובת חיסול הכבישים האדומים, כדי למנוע מעוד משפחות שכולות מלהצטרף למשפחת השכול ההולכת וגדלה".
מסמך משרד התחבורה מעלה כי לטיפול בכבישים האדומים יש גם תועלת כלכלית. עורכיו השתמשו בנוהל פר"ת שמחשב מהי התועלת הכלכלית למיזמי תשתית, ובוחן מה יהיה הרווח על כל שקל שהושקע. לפי חישוב זה, על כל שקל שיושקע בשיפור כביש 65 ירוויח המשק 4.37 שקלים. בכביש 264 4.5 שקלים, ובכביש 85 הקטלני - לא פחות מ-7.9 שקלים.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר בכבישים המוכנים לביצוע, אולם משרד האוצר החליט להקפיא את התקציב של פרויקטים אלה".
ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.