הוועדה לענייני ביקורת המדינה קיימה הבוקר (יום ב') דיון סוער ברקע דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת לפיו לבתי החולים נוספו 19 מיטות בלבד בתקופת משבר הקורונה, ו-154 לאורך השנה. בדיון עלו טענו קשות על חוסר בכוח אדם בבתי החולים וחלמאות באישורים והעברת תקציבים.
4 צפייה בגלריה
הוועדה לביקורת המדינה
הוועדה לביקורת המדינה
הוועדה לביקורת המדינה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת )
על פי נתוני הדו"ח, בחודש פברואר היו בבתי החולים בסך הכל 16,302 מיטות בתקן ובחודש יולי מספרן עמד על 16,321. משמעות הנתונים, כפי שאכן עולה בקנה אחד עם המציאות בשטח מאז התפרצות המשבר, היא כי ישנה הסבה של מיטות לטובת טיפול בחולי קורונה, ולא הוספה שלהן. התמונה שעלתה מצד מנכ"לי בתי החולים נראית עגומה במיוחד.
4 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בבית חולים שיבא תל השומר
(צילום: AFP)

משרד הבריאות מעביר את האשמה לאוצר, שמאשים את הממשלה

במהלך הדיון אמר מנכ"ל בית החולים שערי צדק עופר מרין: "המחלקות הפנימיות עמוסות, אין לנו צוותים. אתמול ביטלנו ניתוחים ושלחנו חולים הביתה כי הטיפול נמרץ מלא. זו בושה וחרפה. המחלקות מלאות לחלוטין. כולנו היינו חייבים לסגור חלק מהפנימיות כדי להביא מקום פיזי וצוותים לחולי הקורונה. זה כאוס מוחלט. אני מתבייש איך נראה חדר מיון של שערי צדק בחודש אוגוסט".
הוא הוסיף: "אני צריך לשלם משכורות, אין לי כסף. לא כי אנו לא מתנהלים נכון , אלא כי כל בתי החולים בגירעונות אדירים. הממשלה מעבירה כספים לבתי החולים שלה, אז הם יכולים לשלם משכורות, אבל לבתי החולים העצמאיים אין כסף. בתי חולים לא יכולים לשרוד. במקום לטפל בקורונה אנחנו עסוקים באיך לשלם משכורות וספקים".
מנכ"ל הדסה זאב רוטשטיין צייר תמונה עגומה גם הוא: "משרד הבריאות הקצה לנו תקנים שנתנו מענה לקצת פחות ממחלקה אחת. תקנים של מס' חד ספרתי של רופאים ועוד אחיות. הכל ביחד ימלא כחצי מהחסר הנוכחי. המסר הוא שחסר כוח אדם. אני מקווה מאוד שלא נגיע למצב קיצון, אבל אם אני נדרש להפעיל שתי מחלקות קורונה אני רוצה כוח אדם לאותן מחלקות. כרגע מדובר בהסתה של כוח אדם קיים. זה יוצר עומס על המחלקות הקיימות. יש לזה מחיר בבריאות השוטפת".
ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות ורד עזרא הודתה שאכן תוספת תקני כוח האדם אינה מספיקה והעבירה את האשמה למשרד האוצר: "בגל הראשון הועמדו לרשותנו 200 תקני רופאים ו-400 תקני אחיות. לפי מה שאנו יודעים 80 הגיעו לפנימיות. כשאתה מחלק 200 לכל בתי החולים, זה יוצא מס' נמוך. השמיכה קצרה וצריך לומר את זה. האוצר חושב הוא זה שמנהל את משרד הבריאות וקצת חבל".
ד"ר שושי גולדברג, האחות הראשית הארצית במשרד הבריאות, האשימה גם היא את האוצר: "אנחנו נמצאים במצב די הזוי. מצד אחד הכשרנו 1,500 אחיות ובעוד פחות מ-3 שבועות עוד 2,600 אחיות אבל אין לנו אישור תקציבי להתחיל הדרכה בקורס טיפול נמרץ, אז אנחנו לא יכולים לאייש את בתי החולים. זה ממש חלם".
4 צפייה בגלריה
חן קריספין אחות בבית אסף הרופא
חן קריספין אחות בבית אסף הרופא
אחות באסף הרופא. חוסר בתקנים
(צילום: תומי הרפז)
רפרנט הבריאות במשרד האוצר רועי רייכר טען: "אגף התקציבים לא מתיימר לבוא לבריאות ולהגיד לאן להקצות. אין לנו שום ידע בדבר הזה ולא שם המחלוקת. אתמול יצאה לנציבות המדינה הקצאה לכאלף אחיות. יש הבדל בין בתי חולים ממשלתיים לבין בעלויות אחרות".
על הקורס לטיפול נמרץ אמר: "יש מנגנונים חוקיים כל עוד אין תקציב מדינה מאושר, אחד מהם זה ועדת חריגים. מבחינה תקציבית אין שום מניעה לממן את הקורס. יש הליך בירוקרטי וחוקי. הליך טכני. מקווה שנפתור אותו ביום יומיים הקרובים".
יש לציין כי בעוד שמשרד האוצר אישר את התקנים רק של בתי החולים הממשלתיים בנציבות שירות המדינה, משרד הבריאות דורש הסדרה של חלוקת התקנים לכלל בתי החולים, כולל הציבוריים והפרטיים.
רייכר הדגיש: "מבחינת אישורים לוועדת החריגים אושרו 10.6 מיליארד שקלים. הזמנות שיצאו, חוזים חתומים של גופים , יצאו 7.5 מיליארד. פער בין אישורים להזמנות זה לא פער במנגנון התקצוב או האישור. לוקח זמן לבצע ולהתקשר על סכומים כל כך גדולים".
יו"ר הוועדה עפר שלח אמר בתגובה: "נדמה לי שהכאוס ברור. 60% מהמיטות הן של בתי חולים לא ממשלתיים, ואנחנו מקבלים תמונה מדאיגה מאוד. בעיקר מדאיגה מפני שאנחנו באוגוסט, בזמן מינימום של תפוסה. מחלקות פנימיות מגיעות היום ל150% תפוסה ויותר בחורפים רגילים. גם בזמן הזה אנו רואים בירוקרטיה ומאבקי כוח".

"לקורונה אין מספיק מיטות בתקן"

כיום פתיחת מחלקת קורונה באה כאמור על חשבון מחלקה פנימית ומביאה לכך שכמות החולים במחלקות הפנימיות מתחלקת בין פחות מחלקות. בנוסף, לאחר שביקש ח"כ שלח מידע ממשרד הבריאות באמצעות מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדבר כמות מיטות הקורונה, הובהר לו כי מיטות הקורונה אינן מיטות בתקן.
"התפוסה בכל מחלקה בבית החולים מחושבת על בסיס מספר מיטות האשפוז שנקבעו למחלקה זו ברישיון בית החולים (מיטות בתקן)", נכתב בדו"ח. "למחלקות הקורונה אין מיטות בתקן, מחלקות ומיטות קורונה נפתחות על פי הצורך ובהתאם לשיקולים שונים (תמהיל חולים קשים ובינוניים במחלקה, עומס או מחסור בצוות רפואי ועוד). חלק ממיטות הקורונה הן מיטות חדשות (תוספתיות) וחלקן מיטות שהוסבו ממחלקות אחרות.
"כל פתיחה של מחלקת קורונה נעשית בתיאום משרד הבריאות והמשרד אף יוזם פנייה בנושא לבתי החולים. עם זאת, כאמור, לקורונה אין מספר מיטות בתקן. לדברי המשרד, יש בידיו מידע על מספר מאושפזי הקורונה בכל נקודת זמן, אך לא על מספר המיטות המוגדרות מיטות קורונה בבתי החולים ולכן אין נתונים על תפוסת מיטות אלה".
4 צפייה בגלריה
הוועדה לביקורת המדינה
הוועדה לביקורת המדינה
עפר שלח
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת )
ח"כ עפר שלח אמר לפני הדיון: "כרגע הדבר העיקרי שברור זה שלמשרד הבריאות אין מושג. במשך חמישה חודשים הם לא תקננו את מחלקת הקורונה. אם תקן רגיל של מיטה, כולל מכשור ומרחב, אז הם מאלתרים. זה לא רק עניין של כמות המיטות, אלא גם של קבלת החלטות. את כל העניינים הללו נצטרך לברר בדיון. זה הדבר העיקרי, תקנון כבסיס לקבלת החלטות כדי שנדע איפה אנחנו עומדים. אנחנו צריכים להחליט אם אנחנו הולכים לסגר וכשאין תקנים ופרמטרים, אז אי אפשר לקבל החלטות כמו שצריך".
פורסם לראשונה: 08:54, 03.08.20