חמישה ימים נותרו עד לפתיחת שנת הלימודים, אבל עדיין נותרו יותר שאלות מתשובות. משרד החינוך אמנם פרסם זה מכבר את המתווה, אבל הנהגת ההורים דורשת לשנותו ומאיימת בהשבתה, והעלייה האחרונה במספר הנדבקים עשויה אף היא להוביל לשינויים. אז מי ילמד בקפסולות, מי צריך לעטות מסכה ומי ייתכן שלא יחזור בינתיים לבתי הספר? השאלות והתשובות.
מתי חוזרים ללמוד? שר החינוך יואב גלנט חוזר שוב ושוב שהלימודים יחלו ב-1 בספטמבר, למרות שבשבועות האחרונים לא נרשמה ירידה בתחלואה ועל אף המרחק הגדול מהיעד שקבע המטה לביטחון לאומי – 400 נדבקים ביום. השבוע סיכמו גלנט, שר הבריאות יולי אדלשטיין, מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי ופרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו כי שנת הלימודים – מגן ועד כיתה י"ב – אכן תחל ב-1 בספטמבר. אבל הנתונים החדשים בימים האחרונים (כמעט 2,000 נדבקים מדי יום) אינם מבשרים טובות.
4 צפייה בגלריה
חזרה ללימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
חזרה ללימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
תלמידים בתל אביב. בגנים ובכיתות א'-ב' לא יהיה פיצול
(צילום: מוטי קמחי)

מי ייתכן שלא ישוב לבתי הספר? על פי אותו סיכום, בערים "אדומות" תיבחן בהתאם להערכת המצב האפשרות לדחות את פתיחת שנת הלימודים לתלמידי כיתות י' עד י"ב עד לאחר החגים. לפי ההודעה, החלטה בנושא זה תילקח בסמוך לתחילת שנת הלימודים, בסוף חודש אוגוסט. בכל מקרה, השנה תחל ב-1 בספטמבר, אם בבתי הספר או מרחוק.
מי ילמד בקפסולות? בגנים ובכיתות א'-ב' לא מתוכנן פיצול. אבל בכיתות ג' ובשכבות הגבוהות יותר הלמידה תתקיים בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים.
4 צפייה בגלריה
חידוש הלימודים במוסדות החינוך המיוחד
חידוש הלימודים במוסדות החינוך המיוחד
החינוך המיוחד יפעל כרגיל
כמה ימים התלמידים יהיו בבתי הספר? לגנים – לפחות לפי המתוכנן – הילדים יגיעו שישה ימים בשבוע. בכיתות א'-ד' הם ילמדו חמישה ימים במוסדות החינוך (לפחות 25 שעות שבועיות), אבל בכיתות ה'-ו' המספר המינימלי הוא כבר יומיים בשבוע בלבד (לפחות תשע שעות שבועיות במוסדות החינוך). במשרד החינוך אמרו כי ייעשה מאמץ מיוחד ללמד יותר מיומיים במוסדות החינוך. בכיתות ז' עד י"ב – לפחות יומיים בשבוע (10 שעות שבועיות) ויתר הימים בלמידה מרחוק, בזום.
מה לגבי החינוך המיוחד? הלמידה בחינוך המיוחד תתנהל כבשגרה, ללא פיצול, שישה ימים בשבוע במוסדות החינוך.
4 צפייה בגלריה
חזרה ללימודים
חזרה ללימודים
מסכות בכל היום מכיתה ד'. ארכיון
(צילום: AFP)
מי צריך לעטות מסכה? בגנים ובכיתות א'-ב' אין צורך לעטות מסכה. תלמידי כיתות ג' יתבקשו לעטות מסכות בהפסקות, מכיתה ד' יש לעטות מסכה הן בהפסקות והן בשיעורים.
מה בנוגע לצהרונים? לפי המתווה של משרד החינוך, צהרוני ''ניצנים'' יפעלו חמישה ימים בשבוע, במתווה של השנה שעברה. התוכנית תפעל במוסדות החינוך לגילי 8-3 בגני הילדים באשכולות למ"ס 5-1 ובכיתות א'-ב' בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד בכל האשכולות, בבתי הספר היסודיים המתוקצבים על ידי משרד החינוך. היום הובאה לאישור הממשלה במשאל טלפוני ההחלטה להקצות 300 מיליון שקל לסבסוד הצהרונים עד לסוף שנת הלימודים הנוכחית.
מסגרות הצהרונים יוכלו לאחד בין תלמידים משלוש שכבות גיל שונות לקבוצת צהרון אחת.
כמה ישלמו ההורים? על פי הפשרה שפורסמה השבוע, תשלומי ההורים יתבצעו בשתי פעימות – אחת בפתיחת שנת הלימודים והשנייה בדצמבר. הסכום המקסימלי לאישור ינוע בין 478 שקלים בכיתות א'-ב' לבין 1,068 שקלים בי"ב. לפרטים המלאים - לחצו כאן.
מי מאיים לשבות? הסתדרות המורים דורשת מענה למורים בסיכון שמחויבים להגיע ללמד. המזכ"לית יפה בן דויד, התייחסה בכנס החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות" החודש למחלוקות ואמרה כי "אם לא יימצא פתרון, שנת הלימודים לא תיפתח". בנוסף, גם הנהגת ההורים הארצית מתנגדת למתווה מאיימת בהשבתה. ההורים רוצים שכיתות ה'-ו' ילמדו באופן מלא בבתי הספר, ולא חלקי כפי שהוצג במתווה.
מה לגבי ילדים בבידוד? משרד החינוך פרסם במסגרת המתווה להפעלת שנת הלימודים כי חוק חינוך חובה יחול גם על תלמידים בבידוד. על התלמיד להשתתף באופן פיזי ומרחוק בשיעורים. בית הספר יערוך מעקב אחר נוכחות התלמידים. ככל שתלמיד חלה או נכנס לבידוד, הוא יעדכן את בית הספר בהתאם. אם לתלמיד לא יתאפשר להגיע אל בית הספר, הוא יקבל את החומר הלימודי של אותו יום.
האם יתקיימו טיולים?
על פי הסיכום אתמול, בתי הספר יוכלו לקיים טיולים ופעילויות חוץ בית ספריות בכל שכבות הגיל, לרבות לינה בשטח בהתאם לשכבת הגיל הרלוונטית.
איך ייערכו הבגרויות?
במהלך קיומן של בחינות הבגרות, התלמידים הנבחנים לא יחויבו לעטות מסכה. הם יידרשו לשמור על מרחק של שני מטרים לפחות האחד מהשני.
איך יתנהלו החוגים ומסגרות התל"ן? מדריכים במסגרת זו יוכלו לפגוש עד שש קבוצות שונות ביום. בכל יום עבודה ייעשה שימוש בציוד חיצוני נפרד בעבור כל גן, ובסיום יום העבודה יבוצע ניקוי וחיטוי של הציוד לקראת יום העבודה הבא. החוגים יתקיימו ללא מגע בין המדריך לילדים.