בעקבות הדליפה בתחנת הדלק י. פל ים אנרגיה, שבחניה התת קרקעית במתחם חלונות הסיטי בעיר התחתית בחיפה, נערך היום (ג') שימוע לבעלי החברה על ידי המשרד להגנת הסביבה. בעקבות הדליפה התברר כי התחנה פעלה ללא רישיון עסק, ולא עמדה בדרישות התקנות למניעת דליפות דלק. יתרה מכך, מבדיקת המשרד עלה, כי מנהלי התחנה ידעו על קיום הדליפה במשך שבועיים, ולא דיווחו על כך. כמו כן היו במקום דליפות קודמות עקב מילוי יתר של מיכלי התחנה.
4 צפייה בגלריה
כבאי מטפל בדליפת הדלק
כבאי מטפל בדליפת הדלק
כבאי מטפל בדליפת הדלק
(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז חוף)
הדליפה התגלתה על ידי עובר אורח ביום שני בשבוע שעבר, והוא הזעיק את אנשי איגוד ערים לאיכות סביבה במפרץ חיפה. בהמשך הוזעקו אנשי כיבוי האש והמשרד להגנת הסביבה, והמתחם נסגר מחשש לפיצוץ. בניטור אדי דלק במקום נמדדו ריכוזים חריגים מאוד, שהצביעו על אווירה נפיצה, ועלה חשד כי מדובר באירוע מתמשך של חומרים מסוכנים, כתוצאה מדליפת דלק מאחד ממכלי התחנה לחלל מבנה החניון.
אדי הדלק מילאו את חלל החניון, ובעיקר את קומה מינוס 4, שבה ניכרו סימני הדליפה על קירות המבנה. החניון, ובניין "אורן" במתחם חלונות הסיטי פונו. החניון שוכן מתחת לקומפלקס מורכב שכולל בנייני משרדים, את משרדי הביטוח הלאומי בחיפה וכן את היכל בתי המשפט
4 צפייה בגלריה
כוחות ההצלה מחוץ לחניון
כוחות ההצלה מחוץ לחניון
כוחות ההצלה מחוץ לחניון
(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז חוף)
.כדי להפחית את הסכנה לפיצוץ האדים וכדי לדחוק את הדלק, רוקנו כל מכלי הדלק בתחנה ומולאו במים. המשרד להגנת הסביבה דרש ממפעילי התחנה להפסיק את פעילותה לאלתר, עד לבירור נסיבות האירוע ותיקון הליקויים שהובילו לדליפה.
מבדיקת נסיבות האירוע, שביצע המשרד להגנת הסביבה, עלה כי מנהלי התחנה ידעו על קיום הדליפה במשך שבועיים, ולא דיווחו על כך. בנוסף נמצאו ליקויים רבים ונהלים שלא קוימו: התברר כי בתחנה אין מערכת בקרה למילוי יתר של מכלי הדלק, ובעקבות כך היו מספר אירועים של הצפות בזמן פריקת דלק, שלא דווחו למשרד להגנת הסביבה, בניגוד לתקנות המים.
במשרד להגנת הסביבה מצאו כי החברה לא נקטה באמצעים להפסקה המיידית של הדליפה ולניקוי הזיהום שנגרם ממנה. עוד עלה מהבדיקה, כי פרט לבדיקות אטימות, לא קיימים מסמכים נוספים המעידים על עמידה בתקנות, לרבות אמצעים לריקון במקרה של מילוי יתר, ודרישות ניטור חודשיות הנדרשות על מנת לוודא כי לא נגרמו דליפות.
4 צפייה בגלריה
סימני דליפת הדלק
סימני דליפת הדלק
סימני דליפת הדלק
(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז חוף)
עוד עלה חשד – עקב העובדה שהדלק דלף וחדר את קירות החניון - כי החברה אף הפרה תקנה המחייבת כי חומרי הבנייה של משטח התדלוק ושל אזור מילוי המכלים, ייבנו מחומר אטום לדלקים, שמנים ומים.
התחנה פעלה ללא רישיון עסק, בין היתר, בשל סירוב רשות הכבאות וההצלה ומשטרת ישראל להעניק לה רישיון כזה. המידע על הסירוב הועבר לעיריית חיפה, שהיא רשות הרישוי.
השימוע נערך אצל מנהל מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה, שלמה כץ. במשרד אמרו כי השימוע נערך בטרם נקיטת אמצעי אכיפה ובהם הוצאת צו הפסקה מנהלי לתחנה. בשימוע הובהר כי חל איסור על המשך פעילות התחנה, עד לעמידתה בכלל דרישות המשרד ונאסר על החברה למלא את המכלים בדלק טרם הושלם הבירור הסופי של כל נסיבות האירוע, וטופל והוסר מקור הדליפה. כן הובהר לתחנה האיסור לפעול, בטרם הסדירה את נושא רישיון עסק ובכלל זאת קבלת אישור המשרד הסביבה, שלא ניתן עד כה לרישיון זה, כנדרש בחוק.
בשימוע השתתפו גם נציגים של רשות הכבאות וההצלה, שהציגו את דרישותיהם לבעל התחנה.
4 צפייה בגלריה
גילה גמליאל
גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
(צילום: יובל חן)
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "האירוע הזה הסתיים ללא נפגעים וללא פגיעה בסביבה, בזכות הפעילות המהירה והיסודית של אנשי המשרד להגנת הסביבה. לא נאפשר מצב שבו פעילות של תחנת דלק ללא רישיון עסק, תסכן את הציבור והסביבה. לכן, דרשנו שהתחנה לא תשוב לפעילות עד לבירור נסיבות האירוע, ועד שנוודא כי היא עומדת בכל הדרישות".
מנהל התחנה אמר כי הם פועלים כרגע לאיתור הליקויים ולתקן אותם.