3 צפייה בגלריה
חיטוי בתי ספר בנוף הגליל
חיטוי בתי ספר בנוף הגליל
חיטוי בבית ספר בנוף הגליל (ארכיון)
(צילום: דוברות עיריית נוף הגליל)
התוכנית המקורית הייתה לסגור את מוסדות החינוך כבר ביום רביעי, הממשלה התקפלה והחליטה להמשיך את הלימודים עד כניסת הסגר הכללי ביום שישי, ועכשיו עולה שוב הדרישה המקורית: פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו פנה הבוקר (יום ג') לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולשר החינוך יואב גלנט בבקשה לסגור את בתי הספר כבר מחר.
במכתב לשרי הבריאות והחינוך, הביע הפרויקטור גמזו חשש מפני התפשטות הנגיף בבתי הספר ופוטנציאל ההדבקה בקרב התלמידים. גמזו תקף: "הממשלה קיבלה החלטה לא נכונה בניגוד להמלצה המקצועית שלנו".
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו בדליית אל כרמל
רוני גמזו בדליית אל כרמל
פרופ' גמזו. מכתב תקיף
(צילום: מזאווי תקשורת, מערך ההסברה של משרד הבריאות)
הוא הוסיף: "אנו משוכנעים שהעלייה בתחלואה בכלל ובאוכלוסייה הכללית בפרט, נובעת מהדבקת יתר והפצה בגילאי מערכת החינוך ובמיוחד בני 10 ומעלה. אני מבקש לעמוד בהמלצה המקצועית שלנו ולא לאפשר מחר את פתיחת מערכת החינוך עם כל המורכבות".
לסיכום מכתבו ציין פרופ' גמזו כי ייתכן שניתן לצמצם את הבקשה לסגור כבר ממחר את בתי הספר לתלמידי כיתות ה' ומעלה בלבד. "מאחורי המלצה זו עומדים כל גורמי המקצוע". גמזו אף העביר לשרים גרף שבו ניתן לראות את שיעור גילי החולים החדשים לפני ואחרי פתיחת שנת הלימודים.
3 צפייה בגלריה
שיעור גילאים חולים חדשים לפני ואחרי פתיחת שנת הלימודים
שיעור גילאים חולים חדשים לפני ואחרי פתיחת שנת הלימודים
הגרף שהציג פרופ' גמזו לשרים

בתחילה הובאה לאישור השרים הצעה להתחיל את הסגר הכללי כבר ביום רביעי, אולם אז החליטה הממשלה להתחיל אותו ביום שישי הקרוב בשעה 14:00. עניין סגירת מוסדות החינוך נותר עמום, עד שביום ראשון השבוע החליטה הממשלה להשאיר אותם פתוחים למשך יומיים נוספים.
שר החינוך יואב גלנט, שדחף לשינוי בישיבת הממשלה, אמר לפני קבלת ההחלטה כי "מערכת החינוך ותלמידי ישראל הם העתיד והיתרון שלנו, הם לא גורם התחלואה. הבעיות נמצאות במקומות אחרים והגיעה השעה לטפל בהם".

"תלמיד צריך את המגע"

בתקופת הסגר שיימשך לפחות שלושה שבועות, ילמדו תלמידי כיתות א' עד י"ב מרחוק באמצעות "זום" ואמצעים דיגיטליים שונים. מורים רבים מתריעים כי לדעתם זה בלתי אפשרי ללמד מרחוק. אותם מורים טוענים כי לא הוכשרו לכך, שהלמידה אינה יעילה ושהתנאים בבתים אינם מתאימים לכך.
כמה מורים אף ציינו כי הם שוקלים לבקש אישורי מחלה, אחרים אף אמרו כי אם היו מאפשרים להם זאת - הם היו יוצאים לחופשה ללא תשלום (חל"ת).
מורה מעמק חפר, בעלת 11 שנות ותק, סיפרה על החששות וחוסר האונים שהיא מרגישה לקראת ההוראה מרחוק בימי הסגר. "לא הוכשרנו ללמד מרחוק, ועם כל הרצון הטוב והמאמצים - הדבר בלתי אפשרי", היא אמרה, "גם אנחנו הורים לילדים שצריכים ללמוד. אמנם יש 'זום' ומערכת משוכללת, אבל זה לא מספיק. תלמיד צריך את המגע ואת היכולת להיות בקשב זמן רב. הם זקוקים ליד מכוונת בכיתה".