עבודת מודלים שביצע המשרד להגנת הסביבה על בסיס מיפוי לווייני, בשילוב טיסה של כלי טיס מאוישים מרחוק (כטמ"ם) של חיל האוויר שבוצעה היום (שבת), מראים על סימנים לכתם אפשרי בים מול חופי ישראל במרחק של כ-150-130 קילומטר מערבית לישראל - הרחק מהמים הטריטוריאליים של ישראל ומחוץ למים הכלכליים של ישראל. במקביל, נמשכו בסוף השבוע עבודות ניקוי החופים מהזפת הרבה שהגיעה בשבוע וחצי האחרונים. מי שדיווח על הכתם הם גורמים אזרחיים. במקביל, הודיע המשרד כי במסגרת החקירה לאיתור הגורם המזהם, נשלח צוות חוקרים ישראלים ליוון, על-מנת לבצע ביקורת על אונייה חשודה. החוקרים נמצאים שם כעת ומבצעים את הביקורת.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הצוות עובד בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות ביוון, כמקובל במקרים אלה. הגעת הצוות המיוחד מטעם המשרד להגנת הסביבה תואמה יחד עם משרד החוץ ושגרירות ישראל באתונה, וכללה שיח בין השרה להגנת הסביבה ומנכ"ל המשרד לבין שגריר יוון בישראל. במשרד הדגישו כי "בשום שלב לא ביצענו תיאום כלשהו עם האונייה, בעליה או מי מטעמה, אלא רק עם הרשויות ביוון, כמקובל". במשרד סירבו למסור מה שמה של האונייה.


במשרד להגנת הסביבה אמרו כי לפי הבדיקה הראשונית שהושלמה היום, וכוללת מודלים שביצע המשרד יחד עם המכון לחקר ימים ואגמים, הכתם לא צפוי להגיע לחופי ישראל לפחות עד טווח התחזית הנראית לעין ביום שני הקרוב. עוד נמסר כי לא התקבלה כל התראה מאף גורם בין-לאומי על הימצאות הכתם והמשרד דיווח ל-REMPEC שבמלטה (מרכז התיאום הים-תיכוני לטיפול בזיהום ים בשמן) על הממצאים עד כה.
עוד נמסר כי המשרד להגנת הסביבה פועל בכל האמצעים האפשריים, על-מנת לשלול או לאשש את טיבו של הכתם ואת אפשרות הגעתו לישראל - בסיוע משרד הביטחון וצה"ל, המכון לחקר ימים ואגמים וגופים נוספים, כולל הסיוע מחיל האוויר, שהגיע היום באמצעות כטמ״ם (כלי טיס מאויש מרחוק) אל הכתם החשוד.
1 צפייה בגלריה
חוף עתלית
חוף עתלית
זיהום זפת השבוע בחוף עתלית
(צילום: רויטרס)
במקביל, בצהריים התקיימה הערכת מצב בראשות מנכ"ל המשרד, דוד יהלומי, עם כל גורמי המקצוע הרלוונטיים, בהערכת המצב נאמר כי הכתם נע דרומה, וחלקו הקטן מזרחה. עוד דווח בהערכת המצב, כי נכון לעכשיו אין כל ודאות שמדובר בכתם שמן או נפט, והנושא ייבדק לעומק.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי אם יימצא שיש אכן חשד סביר להימצאות שפך נפט המאיים על חופי ישראל, המשרד יפעל בהתאם לתוכנית הלאומית לתגובה לזיהום ים בשמן.
אתמול נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי זרמי הים סוחפים איתם שאריות זפת שנשארו בים, בעיקר בקרבת החוף, כפי שקרה ביום חמישי בחופי דרום חיפה וחופי המועצה חוף כרמל, וכפי שקרה אתמול בחוף שקמונה. במשרד הדגישו כי פליטות אלה מהים עשויות להמשיך בהיקף מקומי בימים הקרובים בחופי ישראל, בהתאם לכיווני הזרמים ולשינויים בגובה הים. עוד נמסר אתמול כי חוף שקמונה הוא היחיד בישראל המוגדר כאדום – זיהום בינוני-כבד בשל נחיתות נוספות של גושי זפת היום.
פורסם לראשונה: 17:55, 27.02.21