"כל החיים שלי כאן, אבל המדינה לא רוצה אותי", זועקת בכאב מריה בוסויוק המתמודדת בתקופה האחרונה בשתי חזיתות: ניסיון למנוע את גירושה מישראל לצד התמודדות בסרטן מסכן חיים.
מריה (55) הגיעה לישראל ממולדובה לפני כ-20 שנה, עבדה כמטפלת, ובמרוצת הזמן החליטה כי כאן היא רוצה לחיות. לפני 11 שנה הכירה את ולרי בוצ'קו, בעל אזרחות ישראלית, ונישאה לו. בני הזוג קבעו את ביתם בהרצליה ומתוקף נישואיהם ביקשה מריה להעניק לה מעמד. בקשתה אושרה, והיא קיבלה אשרת שהייה זמנית שאותה יש לחדש מדי פעם.
1 צפייה בגלריה
מריה ובעלה ולרי
מריה ובעלה ולרי
"החיים שלי כאן, אבל המדינה לא רוצה אותי". מריה ובעלה ולרי
(צילום: יריב כץ )
ב-2015 שינתה לפתע רשות ההגירה והאוכלוסין את עמדתה. בעוד קודם לכן הוענק למריה מעמד לאחר שהרשויות שוכנעו בכנות הקשר בינה לבין ולרי, עלתה לפתע דרישה מוזרה אחרת. נאמר למריה כי כל עוד בנה הבגיר, שהגיע בינתיים לישראל ושהה כאן שלא כדין, לא יעזוב – אשרת השהייה שלה לא תוארך.
ניסיונות הזוג לבטל את רוע הגזירה לא הועילו. הם לא התייאשו, ערערו, ובשנה שעברה הוזמנו לריאיון שנועד לבחון שוב את כנות הקשר ביניהם. בנובמבר אשתקד, זמן קצר לפני הריאיון, אובחן גידול סרטני בקיבתה של מריה והתברר שיש בגופה גרורות.
בשל היותה חסרת מעמד היא נאלצת לממן את הטיפולים מכיסה: עד כה שילמו בני הזוג הון עתק, מבחינתם: 102 אלף שקלים לניתוח ובנוסף לכך סכום גבוה על 13 טיפולי כימותרפיה ורכישת תרופות.

בהיותה באשפוז לקחה מריה את גורלה בידה ויצאה לריאיון המכריע. אף על פי שהמדינה כבר שוכנעה בכנות הקשר בינה לבין ולרי, נדרשו השניים להוכיח זאת שוב. הדרישה שבנה יעזוב את ישראל נזנחה משום מה.
הריאיון נמשך שלוש שעות ואחרי המתנה מתוחה התקבלה התשובה המאכזבת שלפיה, "נוכח מספר סתירות שהתגלו בריאיון" לא שוכנעו הרשויות בכנות הקשר ביניהם. זאת אף על פי שהם גרים יחד שנים ארוכות ואף שוולרי עמד לצד מריה גם בתקופת מחלתה וסעד אותה. בני הזוג ההמומים ערערו, ונדחו.
"רשות ההגירה והאוכלוסין לקחה את האזרחות של מריה כבת ערובה והעלתה טיעון המנוגד לנהליה שלה עצמה", אומר עו"ד ידין עילם, מתמחה בענייני הגירה המייצג אותה. "למעשה, גזרו על מריה מוות".
מריה מיואשת לגמרי: "נגמר לי הכסף לטיפולים", היא אומרת בדמעות כאשר המשמעות הנוראה ברורה – ככל שחולף הזמן כך גוברת הסכנה היומית לחייה. מכיוון שאין לה מעמד, גירושה הוא עניין של זמן.
מרשות ההגירה והאוכלוסין נמסר: "גברת מריה בוסויוק נכנסה לישראל כעובדת בענף הסיעוד ולאחר שהות ארוכה הוחל עליה ההליך המדורג, כבת זוג לישראלי, אשר מהותו בחינת הקשר הזוגי, קשר אשר על בסיסו ניתן המעמד מלכתחילה.
"בשנה האחרונה נערך ריאיון עם הזוג, לאחר חמש שנים שבהן לא טרחו להגיע ולחדש אשרה חוקית לבת הזוג, בעקבותיו הוחלט כי הקשר הזוגי מעורר תהיות רבות עד כדי אי קיום קשר זוגי כלל. לאור זאת הופסק ההליך. בנוסף, בנה של הפונה שוהה בישראל בניגוד לחוק והמשפחה עושה דין לעצמה.
"נבהיר כי אין כל מניעה שגברת בוסויוק תטופל רפואית בישראל באופן פרטי ולטענה כי ללא מימון המדינה היא לא תטופל אין כל שחר. ישנם אפיקים רבים המאפשרים לה טיפולים רפואיים בישראל שאינם במימון המדינה והטענה כי אינה יכולה לקבל טיפול אינה נכונה".