אחרי שהדחתה מהתפקיד ירדה מהפרק, התייצבה הבוקר (יום א') יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא-ביטון באולפן ynet, והביעה את התנגדותה הנחרצת לסגר כולל בעקבות המשך התפשטות הנגיף: "נשמיע את קולנו בצורה מאוד ברורה שזה לא יקרה. סגר דינו כפגיעה בחיים של אנשים, זה הורג את האנשים מבפנים".
לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים, אתמול אובחנו 720 מאומתים חדשים בנגיף, ומספר הבדיקות אתמול עמד על 10,795. מספר החולים בקורונה שמצבם מוגדר קשה עומד הבוקר על 408, מתוכם 112 נזקקים לתמיכה נשימתית. מספר המאומתים מפרוץ המגפה הוא 102,150 ומספר הנפטרים עומד על 825.
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
פרופ' גמזו. "הוא הביא שיח מאוד שקול ומאוזן"
(צילום: לע"מ )
יום לפני שקבינט הקורונה יצביע על תוכנית "הרמזור" של הפרויקטור פרופ' רוני גמזו לצמצום נתוני התחלואה, ציינה ח"כ שאשא-ביטון עוד בנוגע לאפשרות של הטלת סגר: "זה פוגע בבריאות של האנשים שלא בהיבט של קורונה. אסור שתהיה כאן משוואה שמותר למות מהכול ומותר להיות חולים בהכול חוץ מקורונה. לכן, את הנושא של סגר כללי חייבים להוריד מהשולחן, צריך לטפל נקודתית".
- כשאת מסתכלת על קבלת ההחלטות בממשלה, את מרוצה? "זה לא עניין של 'מרוצה'. בסוף אני תמיד צריכה להיות עם היד על הדופק, לראות שההחלטות מתקבלות בצורה נכונה, על פי מדדים מדויקים, כדי שנוכל לראות מה ההיגיון שעומד מאחוריהן. אני מסתמכת בעיקר על נתונים ומספרים. כשהם מדברים על סגר, אני אומרת 'אוקיי, בואו ותסבירו על סמך הנתונים למה סגר'. אנחנו רואים שיש מגמת ירידה בתחלואה, בקצב ההכפלה, במספר הנדבקים המאומתים וגם של החולים הקשים.
"בסוף צריך גם להסתכל על שיעורי הנדבקים המאומתים, אבל צריך גם להסתכל על מספרי הברזל - כמה חולים קשים יש, כמה נפטרים. זאת אומרת, הדברים צריכים להיות מאוד מדויקים כשאנחנו רוצים לבוא ולקבל החלטות כי כל החלטה שאנחנו מקבלים היא הרת גורל, היא משפיעה על חיים של אנשים. זו לא רק הפרנסה, זו גם בריאות בהרבה מאוד היבטים אחרים חוץ מקורונה ולכן צריך להיות מאוד זהירים".
- האם כניסתו של הפרויקטור פרופ' גמזו יצרה סדר בבלגן? "פרופ' גמזו הביא בעצם שיח מאוד שקול ומאוזן. אנחנו שמענו את זה בהתחלה, אנחנו שומעים את זה גם עכשיו. הוא מדבר על התייחסות ממוקדת, זה גם מה שדיברנו עליו כשיצאנו מהגל הראשון. אין מה לדבר על מהלכים גורפים, זה פוגע במדינה יותר משזה מביא תועלת רפואית. לשמחתי שמעתי אותו אתמול אפילו אומר את מה שאמרתי לפני שבוע בוועדת החינוך - צריך להחזיר את הילדים לבית הספר".
- בלי קפסולות? את כולם? "בגיל היסודי הייתי מחזירה את כולם בלי שום בעיה, כולל כיתות ה'-ו'. לגבי ז'-ח' צריך למצוא פתרון. בנקודת הזמן הזאת, בייחוד אחרי סופ"ש רווי התייעצויות עם אנשי מחקר ומקצוע, אפשר להחזיר אותם לבי הספר. אפשר לבודד את אוכלוסיות הסיכון, לקחת את המורים שבסיכון ולהעסיק אותם במשהו אחר שלא מסכן אותם. קולטים מורים חדשים למערכת".
3 צפייה בגלריה
חסידים באזור קבר הרב נחמן. "לא צריכים לבקש עזרה ממדינה אחרת"
חסידים באזור קבר הרב נחמן. "לא צריכים לבקש עזרה ממדינה אחרת"
חסידים באזור קבר הרב נחמן. "לא צריכים לבקש עזרה ממדינה אחרת"
בסוגיית האפשרות שרבבות חסידים יטוסו בראש השנה לקברו של רבי נחמן מברסלב בעיר אומן שבאוקראינה, אמרה ח"כ שאשא-ביטון: "אני חושבת שאנחנו צריכים לנהל באומץ את העניינים שלנו כאן בתוך הבית, לקבל באומץ את ההחלטות שנכונות לנו כמדינה, ואנחנו לא צריכים לבקש עזרה ממדינה אחרת (כוונתה למכתב ששלח פרופ' גמזו לנשיא אוקראינה). לי זה לא משנה באיזו אוכלוסייה יש מוקד התפרצות".
- יש לך איזשהו שיח עם ראש הממשלה בעניין הסגר? הוא פתוח לשמוע גם דעות אחרות? "אין הנחתות כי זה מגיע לכנסת ואנחנו דנים בזה. אגב, גם מה שלא אמור להגיע ישירות אליי לוועדה - אני דואגת להביא לוועדה. התקיים אצלנו דיון בנושא של התרבות ואותו דבר לגבי המסעדות. עשו יישור קו בין בתי התפילה למסעדות והיה צריך לתקן את זה".
- אתם מדברים ביניכם? "אני מדברת עם משרד ראש הממשלה, מדברת עם משרד הבריאות, מדברת עם אנשי מקצוע. אני מדברת עם מי שצריך כדי שהדברים יהיו אפקטיביים ונכונים".
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
"אנחנו אומרים פעם אחר פעם - טפלו בצורה ממוקדת". ח"כ שאשא-ביטון באולפן ynet
(צילום: חגי דקל)
- יש לך ביקורת בעניין הטיפול הנקודתי, יש ערים "אדומות" שלא מטופלות ולא סוגרים אותן. איך זה יכול להיות? "תשאל את מי שמקבל את ההחלטות, אני אומרת את הדברים בצורה ברורה".
- הממשלה עוברת דרכך, בסופו של דבר זה מגיע אלייך. "דברים שמגיעים לשולחני אכן נידונים וגם כאלה שלא אנחנו מביאים לדיון. אנחנו אומרים פעם אחר פעם - טפלו בצורה ממוקדת. יש רצון כנראה או יש פחד, אני לא יודעת, לא לגעת בזה. קח לדוגמה את הנושא של נסיעה לאומן שדיברתם עליו. באתי ואמרתי 'אין לי בעיה, החלטתם שזה נכון וזה בסדר. אין פה סכנה בריאותית?'. אז דין אחד לכולם.
"אם יכולים לצאת 30 אלף איש לאומן, אז יכולים לצאת גם אחרים למדינות 'ירוקות' אחרות ואנחנו יכולים לקלוט תיירים ממדינות 'ירוקות'. זאת אומרת, בוא תעשו סדר בדברים. אני, התפקיד שלי, כפי שאני רואה אותו, זה להכניס שכל בהחלטות שמתקבלות. ובמקום שאין שכל, אז מה לעשות, אנחנו נבוא ונצעק עד שהדברים יתאזנו".
- איום ההדחה שלך כבר לא קיים? "זו היסטוריה. לא התעסקתי בזה אז ואני לא מתעסקת בזה גם עכשיו. אני מנצלת כל רגע לעבוד. דיברנו קודם על פתיחת שנת הלימודים. נדון מחר על אותם ילדים בכיתות ז'-י"ב שביקשנו נתונים לגביהם, אבל איפה הם יהיו אם לא בבית הספר? הם יהיו ביחד או בבתים, בקניון, בים, בהמון מקומות אחרים. זה לא שאנחנו מבודדים אותם ואז מונעים איזושהי הדבקה. אז צריך לקחת את כל מכלול השיקולים ולקבל החלטות נכונות עם מינימום נזק חברתי, לימודי ובריאותי לילדים".
- השמועה אומרת שנפתלי בנט מחזר אחריך. מה הסיכוי שתרוצי ב"ימינה"? "כרגע, כמו שאמרתי לך, אני בכלל לא מתעסקת בזה".
- אבל את לא שוללת ומורידה את זה מהשולחן. "נפתלי, שהוא חבר, הוא לא היחיד שדיבר איתי בעניינים פוליטיים ואמרתי לו כמו שאמרתי לכולם, זה לא הזמן להתעסק בפוליטיקה".