התקופה האחרונה הוכיחה לכולנו שאפשר לעשות הכל מרחוק - החל מקניות של מזון, דרך תור לרופא ועד לימודים אקדמאיים. האוניברסיטאות והמכללות בישראל עברו לפורמט מקוון במהלך הסגרים, ואפשרו לראשונה לסיים תואר אקדמי עם לימודים ומבחנים מרחוק.
כעת, המצב הנוכחי יצר חלון הזדמנויות עבור ישראלים הגרים בארה"ב ורוצים ללמוד לתואר אקדמי ישראלי. לראשונה בתולדותיה, הקריה האקדמית אונו מציעה בסמסטר אביב הקרוב לימודים ייעודיים לתואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקים, המותאמים לשעון ארה"ב.
2 צפייה בגלריה
הקריה האקדמית אונו
הקריה האקדמית אונו
לומדים מרחוק
(צילום: יח"צ)
התואר זהה לחלוטין לתואר הנלמד בישראל ועם אותם מרצים מובילים - אך בשעות הנוחות לישראלים הגרים ועובדים בחו"ל, בעברית ובשכר לימוד ישראלי.
מה הוביל את הקריה האקדמית אונו לגבש את היוזמה היצירתית? ומהם היתרונות בלימודים לתואר ישראלי בזמן שהות בארה"ב?

מרעיון שנולד על רקע הקורונה, לפרויקט עם היבט ציוני

אחד המאפיינים הייחודיים של הקריה האקדמית אונו הוא הגיל הממוצע והסטטוס של הסטודנטים - בני 30+ ובעלי משפחות. כתוצאה מכך, חלקם לא יכול להתחייב לכל שנות התואר, בעקבות רילוקיישן שלהם או של בני הזוג במהלך הלימודים. עד כה, אותם סטודנטים נאצלו לעצור את הלימודים או להגיע למבחנים בישראל.
כאשר החלה הקורונה, מספר פרופ' יובל אלבשן מהפקולטה למשפטים, "אותם סטודנטים נתקעו בארצות בהם גרו ברחבי הגלובוס, משנגחאי ועד ארה"ב. בשלב זה יצרו איתנו קשר סטודנטים שהתחילו תואר וחסר להם סמסטר, או נכשלו בקורס מסוים וצריכים לקחת אותו שוב. ברגע שהם הבינו שגם בישראל לומדים מרחוק, הם שאלו האם הם יכולים להצטרף, מחו"ל. שם נולד הרעיון".
אחרי שבקריה האקדמית אונו הבינו את הצורך של הישראלים שנותרו בחו"ל, "הגענו למסקנה שצריך לעשות את זה מסודר. עשינו שיחות זום עם אנשים מכל קצוות העולם, והבנתי שהבעיה הכי משמעותית היא לוח הזמנים. הפתרון שיינתן הוא ללמד קורסים ב'משמרת לילה' בקמפוס, בשעות שיתאימו בעיקר לקהילת הישראלים בארה"ב. גם למי שעדיין לא סיים, וגם למי שרוצה להתחיל".
פרופ' אריה גביוס, דיקאן הפקולטה למנהל עסקים בקריה האקדמית אונו, אומר כי "מדובר על הזדמנות חד פעמית".
בנוסף לתועלת האקדמית, פרופ' אלבשן אומר כי יש לפרויקט החדש היבט ציוני. "בזמן גיבוש הרעיון דיברנו עם מנהיגי קהילות מארה"ב שאנחנו בקשרים איתם בענייני עבודה שוטפים, והם התלהבו מהרעיון - הרבה הורים חולמים שהילד שלהם יחזור לישראל ומחפשים דרכים ליצור להם קשר עם הארץ. תואר ישראלי בעברית מציע קשר עבות. מדובר בתואר ישראלי בעברית, שעוסק בחברה הישראלית, לימודי המשפטים עוסקים בפסקי דין ובחוקים של ישראל. זה קשר מקצועי ארוך טווח, הרבה יותר מאשר טיול של כמה ימים עם תגלית".

שעות נוחות לאנשים עובדים, אפשרות להמשיך את התואר בישראל בכל שלב ושכר לימוד אטרקטיבי

התואר הישראלי של הקריה האקדמית אונו מציע את כל היתרונות של הלימודים במכללה הגדולה בישראל – גם לנמצאים בחו"ל. ראשית, הלימודים מתקיימים בין פעמיים לשלוש פעמים בשבוע, בשעות נוחות לבעלי משפחות ועבודות, מול המרצים שהוכתרו זו השנה השישית בתור המרצים הטובים בישראל עפ"י סקר של התאחדות הסטודנטים הארצית.
הקורסים הם אותם קורסים של מסלול הלימודים בישראל, כך שכל סטודנט שהתחיל ללמוד בחו"ל יכול לחזור לישראל ולהמשיך בלימודים, בכל שלב שהוא. "במקרים רבים, כשרוצים להמשיך בישראל תואר שהתחיל בחו"ל, צריך השלמות, התאמות ומבחנים", אומר פרופ' גביוס. "כאן לא - הכל מתנהל בצורה חלקה גם כשהסטודנט הגיע מהקצה השני של הגלובוס".
2 צפייה בגלריה
הקריה האקדמית אונו
הקריה האקדמית אונו
הקריה האקדמית אונו - מנגישים את הלימודים לכולם
(צילום: יח"צ)

"התפיסה שלנו היא להנגיש את הלימודים", אומר פרופ' אלבשן, "בוודאי בלימודי משפטים ועבור אוכלוסיות שרואות את העתיד שלהן בתחום אבל לא יכולות ללמוד בלי לעבוד. עבור חלקם, העבודה היחידה היא מעבר לים, והתואר שלנו מאפשר להם לעבוד וללמוד".
פרופ' גביוס מוסיף כי "כל ההרצאות מוקלטות כך שניתן לצפות בהן בהמשך. מעבר לעבודה בזום יש מעטפת שלמה שמלווה ונותנת תמיכה לסטודנטים לאורך כל הלימודים - אותם תנאים בדיוק כמו לסטודנט בישראל".
בונוס נוסף של התואר הישראלי של הקריה האקדמית אונו, הוא שכר הלימוד, שהוא שכר לימוד רגיל של מוסד פרטי במדינת ישראל, ונע בין 10,000$ לשנה לתואר ראשון במשפטים ו-12,000$ לתואר שני במנהל עסקים. "מדובר בתואר משתלם יותר כלכלית מתואר בצפון אמריקה, שלרוב עולה עשרות אלפי דולרים לשנה.", אומר פרופ' גביוס.
איך שומרים על איכות אקדמית מעולה כל כך הרבה שנים ברציפות?
"הקריה האקדמית אונו היא המכללה הגדולה בישראל", אומר פרופ' גביוס. "הפקולטה למנהל עסקים היא הגדולה בישראל ויש לה עשרות אלפי בוגרים. תכנית הלימודים מקפידה על מרצים עם ניסיון בהוראה, חיבור לתעשייה וגם למחקר".
"אונו היא המקום הכי יזמי בעולם הלימודים האקדמיים", אומר פרופ' אלבשן. "הקמת הקמפוס לחרדים, יישום תכנית ליוצאי אתיופיה ועוד. המייסדים של הקריה הם יזמים בנשמה, ולכן זה המקום הכי הגיוני שיקום בו פרויקט יצירתי שכזה".
* התארים מוכרים ע"י המל"ג.
הלימודים מתקיימים בהתאם להחלטות המועצה להשכלה גבוהה:
1. החלטה מיום 16.9.2020 בדבר ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים האקדמית תשפ״א בצל הקורונה (לימודים בזום).
2. למידה דיגיטלית: הגדרה ואסדרה החלטת מל״ג מיום 13.11.2018.
3. עדכון החלטת המל״ג מיום 20.3.18 בדבר פטור מלימודים אקדמיים על בסיס לימודים לא אקדמיים (עדכון מיום 19.3.19).