5 צפייה בגלריה
אנרגיה פוטו וולטאית
אנרגיה פוטו וולטאית
אנרגיה סולארית
(צילום: shutterstock)
מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, הציג היום (שלישי) למועצה הארצית לתכנון ובנייה את יעדי יצור חשמל מהשמש ומגז טבעי עד לשנת 2030, במסגרתם ייעצר קידומן של ארבע תחנות כוח שהיו אמורות לפעול על גז טבעי.
היעדים מוצגים בהמשך ליישום מדיניות להגדלת השימוש באנרגיות מתחדשות, לפיה עד 2030 - 30% מהחשמל ייוצר מאנרגיה סולארית ו-70% מגז טבעי, ללא כל שימוש בפחם. בשל כך, יהיה ניתן לצמצם משמעותית את כמות תחנות הכוח החדשות להן יזדקק משק האנרגיה - ומכאן גם התחנות שנדרש לתכנן.
5 צפייה בגלריה
אנרגיות מתחדשות משרד האנרגיה
אנרגיות מתחדשות משרד האנרגיה
(איור: משרד האנרגיה)
לפי אדירי, על מנת להגיע ליעדי המשרד, צריך בין היתר להתקין מערכות אגירת אנרגיה סולארית כצעד משלים לאנרגיות מתחדשות, לפתח את רשת החשמל לשם קליטת האנרגיה הסולארית ולבחון ולעדכן את קריטריון האמינות להגברת היציבות ושרידות המערכת.
5 צפייה בגלריה
אנרגיות מתחדשות משרד האנרגיה
אנרגיות מתחדשות משרד האנרגיה
(איור: משרד האנרגיה)
בהתאם למדיניות זו, יוקמו מתקנים לייצור יותר מ-12 אלף מגה וואט חשמל מהשמש בעשור הקרוב ועוד 2,200 מגה וואט לאגירת חשמל. דבר המאפשר להסתפק כעת בתכנונן של תחנות כוח המונעות בגז טבעי בהיקף של כ- 4,000 מגה ואט בלבד, ומתוכן יוקמו בעתיד רק התחנות להן יזדקק המשק. לדברי המשרד, תוכנית זו תתרום לכלכלת ישראל ולאיכות הסביבה.
5 צפייה בגלריה
אנרגיות מתחדשות משרד האנרגיה
אנרגיות מתחדשות משרד האנרגיה
(איור: משרד האנרגיה)
כמו כן, המשרד הורה על עצירת קידומן של ארבע תחנות כוח גז גדולות בהיקף של 4,860 מגה וואט: "מבואות גלבוע" הנמצאת דרומית לעפולה (1,160 מגה וואט), "צבאים" באזור בית שאן (1,740 מגה וואט), "הרטוב" באיזור בית שמש (800 מגה וואט) ו"שגיא 2000" מערבית לעפולה (1,160 מגה וואט).
5 צפייה בגלריה
אנרגיות מתחדשות משרד האנרגיה
אנרגיות מתחדשות משרד האנרגיה
אנרגיות מתחדשות משרד האנרגיה
(איור: משרד האנרגיה)
בנוסף לכך, המשרד מתכנן לפעול להקפאת הסמכות לתוכניות חדשות לייצור חשמל בגז טבעי שאינן באתרים מאושרים או קיימים ולתחנות כוח הצמודות לתשתיות קיימות, תינתן עדיפות ברורה ביחס לתחנות אחרות.
שר האנרגיה יובל שטייניץ: "התוכנית החדשה להכפלת השימוש באנרגית השמש ולהפיכתה של ישראל למובילה בעולם בתחום זה, בתוספת קידום המתקנים לאגירת חשמל, מאפשרת לנו לצמצם בצורה דרמטית את הקמתן של תחנות כוח חדשות ברחבי ישראל".
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל ציינה בתגובה כי היא "מברכת על כך שהעמדה הנחרצת שהובלתי התקבלה, למען תושבי מדינת ישראל. מנכ"ל משרדי, דוד יהלומי, קיבל ממני גיבוי מלא כאשר דרש באחרונה ממשרד האנרגיה לעצור לחלוטין את קידומן של תחנות כוח פוסיליות מזהמות ברחבי ישראל שהן מזהמות, מיותרות ולא כלכליות, והיו עלולות לייצר זיהום למשך 30 השנים הבאות אם היו קמות. הודעת משרד האנרגיה מהיום על הקפאת התכניות להקמת 4 תחנות כוח גזיות חדשות, מאמצת את עמדתנו ומשנה ב-180 מעלות את הכיוון והתכניות של משרד האנרגיה ומראה שאפשר גם אחרת כפי שכל הזמן טענו. טוב מאוחר מאשר לעולם לא".
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ': "עוד ניצחון בדרך הנכונה. מאוד שמחה שהמאבק המתמשך של התושבים בתמיכתנו מתחיל לשאת פרי, ומברכת את שר האנרגיה ומשרד האנרגיה על ההחלטה לעצור את קידומן של ארבע תחנות כח גזיות גדולות. בעידן של משבר אקלים, על ישראל להפנות את מרב המאמץ שלה למעבר לאנרגיה מתחדשת ולא לבנית שורת תחנות כח גזיות שתנציח את השימוש בדלקים פוסיליים ותביא לנזקי זיהום לאוכלוסיות גדולות. מקווה שזו התחלה של בשורה למאות אלפי ישראלים שמחו ולחמו נגד הכוונה לבנות את תחנות הכח האלה סמוך לבתיהם ולאלה שעדיין נלחמים על תוכניות נוספות. ומחזקת את משרד האנרגיה להמשיך בעמדה זו לטובת הסביבה ובריאות התושבים".
עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין: "אנו מברכים את השר שטייניץ על ההחלטה החשובה בדרך למשק אנרגיה נקי. לצד החלטה חשובה זו אנו קוראים לשר להכריז על עצירת כל התכניות למיזמי אנרגיה פוסילית מזהמת ולתחנות כוח קונבנציונליות חדשות".
מנכ"לית צלול מאיה יעקבס: "אנחנו מברכים את משרד האנרגיה על שנענה לפנייה הציבורית לבחינת הנושא מחדש, אך מצרים על כך שתחנות הכח במרכז הארץ לא נעצרו גם הן. זה הישג חשוב ומשמח לתנועה הסביבתית, אך עוד מוקדם לחגוג שכן המשרד האנרגיה יש עוד דרך ארוכה לעשות עד שישים את ישראל על מסלול בריא, בטוח ומקיים".