ברשות הטבע והגנים חשפו אתמול (ג') במהלך הכנס השנתי של הארגון כי השנה נפתחו 3,030 תיקי אכיפה לעומת 3,246 אשתקד. לדברי הרשות, חלה עלייה במספר תיקי הציד (162 לעומת 71), אך חלה ירידה במספר התיקים הנוגעים לסחר בחיות בר מוגנות (17 לעומת 32 אשתקד).
ברשות מציינים כי מסתמנת מגמה של עלייה משמעותית בכל הנוגע להתייחסות בתי המשפט להעלאת רף הענישה, במיוחד בנוגע לעבירות של ציד צבאים.
ברשות מסבירים כי בחלק מהמקרים השנה, הוטלו עונשי מאסר בעבודות שירות "תוך קריאה של בתי המשפט המחוזיים אף להטלת למאסרים בפועל במקרים המתאימים וכי הוטלו מספר עונשים של מספר חודשים בפועל לציידי צבאים".
בבית משפט המחוזי בנצרת טען השופט כי "העונשים שהוטלו עד כה לא הביאו למיגור התופעה. הרף הגבוה יותר של המתחם, צריך לבוא לידי ביטוי במאסר מאחורי סורג ובריח". כמו כן, חלה עלייה בגובה הקנסות שהוטלו על חלק מהמורשעים בציד לא חוקי מאלפי שקלים לעשרות אלפי שקלים.
השנה נתפסו 175 בעלי חיים שהוחזקו באופן לא חוקי לעומת 231 אשתקד. לדברי הרשות, יחידת המודיעין של רשות הטבע והגנים יחד עם מג"ב שהחלה לפעול השנה ביצעה 128 פעולות, מתוכן 80 מהן הניבו תוצאות.

2 צפייה בגלריה
אכיפה וציד בלתי חוקי בישראל
אכיפה וציד בלתי חוקי בישראל
אכיפה וציד בלתי חוקי בישראל
(shutterstock)

הציד הבלתי חוקי ממשיך לאיים על חיות הבר בישראל

ברשות מנסים להיאבק בתופעת הציידים החוזרים, בעיקר בתחום ציד החוחיות למטרות סחר. הם מציינים כי חלה החמרה ביחס של בתי המשפט לעבירות חוזרות בנושא, בדמות עבודות שירות ועונשים משמעותיים של מאסר בפועל. בין העונשים הבולטים השנה, מאסר בפועל של שבעה חודשים לצייד שצד צבי, חוגלות ודורבן. בנוסף, הוא נקנס ב-25 אלף שקלים. ברשות קוראים להחמיר את הענישה גם כלפי נאשמים ללא עבר פלילי בנושא.
מצב חיות הבר בישראל מרמז על יציבות בחלק מהמינים המצויים בסכנת הכחדה. בכל הנוגע לאוכלוסיית הצבאים בישראל, כיום נותרו 4,212 צבאים ישראלים, 1,435 צבאי נגב ובקרב צבאי הנגב, מהם נספרו 31 פרטים, חל גידול במספרם.
2019 הייתה שנה קשה לנשרים בטבע המקומי. במאי אירעה הרעלה גדולה בגולן שפגעה בעשרה נשרים וגבתה את חייהם של שמונה נשרים שהורעלו.
2 צפייה בגלריה
נשרים בישראל
נשרים בישראל
נשרים בישראל
(shutterstock)

במסגרת המאמצים של הרשות להרבות את הנשרים בשבי כדי להשיבם לטבע, 11 נשרים בקעו בגרעיני רבייה של פרויקט "פורשים כנף", המשותף לרשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, חברת החשמל, גן החיות התנ"כי והספארי ברמת גן, לעומת חמש בקיעות אשתקד.

לדברי מנכ"ל הרשות, שאול גולדשטיין, "הנשרים נעלמו מהגולן ומה-20 שנשארו, שמונה הורעלו, כך שאי אפשר להתייחס לגולן כבית גידול לנשרים וישנה מצוקה גדולה. עיקר הקינונים תועדו בכרמל". השנה נרשמו 45 קינונים לעומת 46 אשתקד ו-13 נשרים שוחררו לטבע השנה.

עלייה בכמות צבי הים שטופלו השנה

144 צבי ים ירוקים וחומים טופלו השנה במרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים לעומת 101 אשתקד. 75 צבים ששוקמו הושבו לטבע בהשוואה ל-67 בשנה שעברה. .
במסגרת הפעילות של הרשות לאיתור והעתקת קיני צבי ים מאזורי החופים לחוות הדגרה מאובטחות, בהן יוכלו הצבים לבקוע ללא חשש מטורפים, כלי רכב ובני אדם, הועתקו 231 קיני צבי ים. הממוצע בכל קן היה כ-80 ביצים ושיעור הגחות של האבקועים בכל קן עומד כיום על 80 אחוז.
איום הפלסטיק והאשפה בים מהווה את אחת הסכנות הגדולות לצבי הים, בנוסף להילכדות של צבי ים בציוד ורשתות דיג. ברשות פועלים להקמת מרכז הצלה חדש לצבי ים בסמוך למרכז הקיים, בתקוה שייפתח בשנים הקרובות לציבור.
לדברי גולדשטיין, אחד מהאתגרים האסטרטגיים בשנים הבאות מבחינת הרשות הוא נושא הסניטציה, הגורם להגברת הקונפליקט בין האדם לחיות הבר המגיעות לחפש מזון בקרבת יישובי אדם וקידום נושא הטבע העירוני, עקב צמצום שטחי המחייה של חיות הבר ובעיקר באזורי הערים.