נגיף הקורונה מתפרץ מחדש ברחבי אירופה, והיום (ה') הזהיר ארגון הבריאות העולמי מ"שיעורי הדבקה מדאיגים" בחלקים שונים ביבשת. כדי להימנע מסגר כולל ושני במספר – כמו זה שייכנס מחר לתוקף בישראל – הרשויות השונות באירופה מנסות ללמוד "לחיות עם הנגיף", לפחות עד להפצה נרחבת של חיסון עבורו, ובינתיים מהדקות את ההגבלות על קהילות שבהן שיעור ההדבקה גדל בקצב מדאיג.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
9 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה ל ילד ילדים ב מרסיי צרפת
בדיקת קורונה ל ילד ילדים ב מרסיי צרפת
בדיקת קורונה לילד במרסיי, צרפת. עובדי המעבדות שובתים: "תנאי מלחמה"
(צילום: רויטרס)
רק בצהריים הודיע שר הבריאות של בריטניה מאט הנקוק על הגבלות מחמירות מאוד על כמעט 2 מיליון תושבים בצפון-מזרח אנגליה, בערים כמו ניוקאסל וסנדרלנד. בין ההגבלות, שייכנסו לתוקף היום בחצות, איסור על תושבים להתערבב עם בני משפחות אחרות ועוצר לילי מהשעה 10 בלילה.
הנקוק אמר שהממשלה בלונדון נאלצה לנקוט בהגבלות החדשות עקב "רמות הדבקה מדאיגות". לדבריו, "המידע הצביע על כך שאנחנו חייבים לפעול עכשיו". הוא ציין למשל כי בסנדרלנד שיעור ההדבקה הגיע ל-103 נשאי קורונה מאומתים על כל 100 אלף איש.

החורף שבאופק

"המאבק בנגיף לא נגמר, ובעוד שאנו עושים כל שביכולתנו כדי להשתחרר מאחיזתו, עם החורף שבאופק אנחנו חייבים להתכונן, לחזק את מערכי ההגנה שלנו ולהתאחד פעם נוספת במאבק נגד האויב המשותף הזה", הוסיף הנקוק, שהבטיח גם תוספת של 2.7 מיליארד פאונד לשירותי הבריאות הלאומיים.
9 צפייה בגלריה
עם מסכות מסכה ב ניוקאסל ניוקסל בריטניה שם היה זינוק ב קורונה
עם מסכות מסכה ב ניוקאסל ניוקסל בריטניה שם היה זינוק ב קורונה
עם מסכות בניוקאסל, בריטניה. הרשויות המקומיות ביקשו את הסגר שם
(צילום: gettyimages)
מעניין לציין שאת הבקשה להטלת ההגבלות הגישו הרשויות המקומיות עצמן, והן לא נכפו עליהן. מנהיג מועצת העיר ניוקאסל אמר לפי רשת BBC כי ההגבלות שם נועדו למנוע סגר מוחלט באזור. "המידע שאספנו מהבדיקות המקומיות הראה שהנגיף מתפשט בשלושה מקומות מרכזיים: בפאבים, בבתי פרטיים ובפעילויות ספורט מאורגנות (grassroots sports). לכן מנהיגי המועצה הכינו סדרה של בקשות לממשלה להגבלות נוספות באזורים הללו, לתקופה מוגבלת של זמן ובניסיון למנוע סגר מלא ומזיק".
מדינה נוספת שהודיעה היום על הידוק ההגבלות היא אוסטריה. מספר הנדבקים היומי במדינה החל לעלות אמנם כבר בסוף יוני, אך בשבוע שעבר העלייה הזו האיצה משמעותית. אתמול דיווחו הרשויות על כמעט 800 נדבקים חדשים, מספר שדומה כבר למספרים שעליהם דיווחו הרשויות בחודש מרץ, כשבאוסטריה היה סגר מלא.
היום הודיע קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ כי כדי לבלום את הזינוק הזה, ההתקהלויות במקומות סגורים יוגבלו מעתה לעד עשרה אנשים. רק ביום שישי ההתקהלויות במקומות סגורים הוגבלו ל-50 איש. "אלו הגבלות כואבות, אך הן נדרשות על מנת שנוכל בתקווה להימנע מסגר שני", אמר קורץ במסיבת עיתונאים בצהריים. הוא ציין כי ההגבלות ייכנסו לתוקף ביום שני הקרוב, וכי רק הלוויות יוחרגו מהן.
9 צפייה בגלריה
"הגבלות כואבות, אבל נדרשות". קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
"הגבלות כואבות, אבל נדרשות". קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
"הגבלות כואבות, אבל נדרשות". קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
(צילום: AFP)
אוסטריה הכריזה על ההגבלות הללו אחרי שגרמניה ובלגיה פרסמו שתיהן אזהרות מסע לווינה, מוקד ההתפרצות המחודשת במדינה. האזהרות הללו מהוות מכה לתעשיית התיירות של העיר, שממילא פועלת בהיקף מצומצם ביותר ושהתיירים מגרמניה הם קהל יעד מרכזי שלה בימים אלו.

בצ'כיה חגגו ניצחון מוקדם מדי

גם בצ'כיה הודיעו היום הרשויות על הגבלות חדשות, ובמסגרתן כל המסעדות והברים במדינה ייאלצו להיסגר מחצות ועד השעה 06:00, החל ממחר. בבתי הספר תלמידים בכיתות גדולות יותר יחויבו לעטות מסכות גם בכיתות וגם במסדרונות. ההגבלות הללו מגיעות 11 שבועות לאחר שאלפי תושבים חגגו יחדיו בבירה פראג את הניצחון לכאורה על הנגיף והחזרה לשגרה, בארוחת ענק סביב שולחן באורך 500 מטר על גשר קארל בעיר.
9 צפייה בגלריה
מסיבת פרידה קורונה גשר קארל פראג צ'כיה
מסיבת פרידה קורונה גשר קארל פראג צ'כיה
"מסיבת הפרידה" מהקורונה על הגשר בפראג, ביולי
(צילום: AFP)
שר הבריאות הצ'כי אדם ווייצ'ש אמר היום שההגבלות נחוצות על מנת לצמצם את מקדם ההדבקה שהגיע במדינה ל-1.6, מספר שמקרב את צ'כיה לעלייה אקספוננציאלית במספר הנדבקים. מקדם ההדבקה, או מספר ה-R, מייצג את מספר האנשים הממוצע שכל נדבק מעביר אליהם את הנגיף.
ווייצ'ש קרא לתושבי ארצו להימנע מהתאספויות גדולות, אך נמנע בינתיים מאיסור מפורש על קיומן. הוא ציין שארצו משתדלת להימנע מסגר כולל נוסף – אחרי שהסגר הראשון הביא להתכווצות הכלכלה ברבעון השני של השנה ב-11% – אך הדגיש שהגבלות נוספות צפויות להיקבע כבר בשבוע הבא.
גם גרמניה מדווחת בשבועות האחרונים על עלייה במספר הנדבקים, ואתמול דיווחו הרשויות שם על כמעט 2,000 נדבקים חדשים. לפי נתונים שפרסמה הממשלה בסוף החודש שעבר, 40% מהנדבקים החדשים הם תיירים שחזרו מחו"ל.
9 צפייה בגלריה
פסגה האיחוד האירופי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
פסגה האיחוד האירופי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
מרקל. 40% מהנדבקים החדשים בגרמניה - תיירים שחזרו מחו"ל
(צילום: AFP)
הקנצלרית אנגלה מרקל הבטיחה אז להילחם בהתפשטות הנגיף מבלי להטיל הגבלות שיקשו על חיי האזרחים, כמו סגירת גבולות. היא קראה למדינות האיחוד האירופי להתאחד במאבק בנגיף ו"לפעול בצורה אפילו יותר אירופית" כדי לבלום אותו. "אני לא חושבת שאנחנו הולכים לסגור שוב את הגבולות", היא אמרה. "מבחינה פוליטית, אנחנו רוצים להימנע מזה בכל מחיר".

משמעת עצמית, גם בתוך הבית

בין אזהרות המסע שפרסמו גרמניה ובלגיה נכללו גם הערים אמסטרדם ורוטרדם, בעקבות הזינוק במספר הנדבקים בהולנד. היום דיווחו רשויות הבריאות ההולנדיות על מספר שיא של נדבקים, ששבר את השיאים שדווחו ביומיים הקודמים לו: בהולנד אובחנו בתוך 24 שעות עוד 1,753 נדבקים, ומספר הנדבקים הכולל במדינה עומד כעת על 88,073. בין ההגבלות שהטילו הרשויות במדינה: איסור על שהייה של יותר משישה אורחים בבית, שבו חייבת להיות להם אפשרות לשמור על מרחק של 1.5 מטר אחד מהשני.
9 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון בשדה התעופה ב ביירות לבנון
נשיא צרפת עמנואל מקרון בשדה התעופה ב ביירות לבנון
אי אפשר לתבוע אותו על רשלנות, בגלל החסינות. מקרון
(צילום: AFP)
גם בצרפת ישנו זינוק משמעותי במספר הנדבקים, כשרק הערב דיווחו שם הרשויות על מספר שיא חדש של 10,593 נדבקים בתוך יממה אחת. גם בבתי החולים מדווחים על עלייה מדאיגה במספר חולי הקורונה שמאושפזים, ומספר המתים היומי מתחיל לעלות אף הוא, עם 50 חולים שמתו ביממה האחרונה. למרות זאת ממשלתו של הנשיא עמנואל מקרון נמנעת לפי שעה מהטלת הגבלות מחמירות ברחבי המדינה, וקוראת ללמוד "לחיות עם הנגיף".
"אנחנו חייבים להתאים את עצמנו לאבולוציה שעובר הנגיף, להאט את ההתפשטות שלו ככל האפשר. אבל אנחנו חייבים לעשות את זה תוך כדי המשך החיים שלנו: חינוך ילדינו, טיפול בחולים אחרים, טיפול בנושאי בריאות אחרים, וקיום חיים כלכליים וחברתיים", אמר מקרון בנאום שנשא בשבוע שעבר.
"לכולנו אחריות במאבק בנגיף", הוסיף מקרון, שקרא לתושבי צרפת לשמור על "משמעת עצמית", במיוחד בכל הנוגע למסגרת המשפחתית. "אנחנו רואים שחלק גדול מההדבקה מתרחש במרחב הפרטי. אם כולנו נהיה ממושמעים, נוכל להתמודד".
9 צפייה בגלריה
תחנת רכבת ב ברצלונה ספרד חשש מזינוק ב קורונה
תחנת רכבת ב ברצלונה ספרד חשש מזינוק ב קורונה
המונים מחכים לרכבת בברצלונה, היום. עלייה מדאיגה במספר המתים
(צילום: AP)
המדיניות הזו של מקרון וראש ממשלתו, ז'אן קסטקס, מעוררת ביקורת לא מעטה בצרפת. היום הגיש ארגון שמייצג משפחות של חולי קורונה וכאלו ששרדו את המחלה תביעה נגד ראש הממשלה קסטקס, בטענה שהוא נכשל ב"מאבק באסון". התביעה הוגשה לבית משפט מיוחד בצרפת שבו ניתן לעתור נגד שרי ממשלה, אך לא נגד הנשיא עצמו שנהנה מחסינות. יצוין כי למרות שלא הוטלו הגבלות חדשות ולאומיות, אזורים שונים בצרפת כן הטילו הגבלות מקומיות, כמו מרסיי ובורדו שהגבילו התקהלויות.

דאגה בספרד: שוב עלייה בתמותה

בספרד התחלואה גם היא מזנקת, עם כמעט 5,000 נדבקים חדשים ביממה האחרונה, אך נתון מדאיג יותר שם הוא מספר המתים היומי. לפי "אל פאיס", ביממה האחרונה מתו בספרד לפחות 239 חולי קורונה, המספר היומי הגבוה ביותר מאז 19 ביוני. אחד ממוקדי ההתפרצות המרכזיים הוא הבירה מדריד, שם לפי דיווחים יודיעו מחר הרשויות על הגבלות חדשות.
באיטליה פונות הרשויות גם כן לסגרים מקומיים, שמוטלים גם על כפרים אך גם על בתי חולים ומרכזים של מהגרים. אך הרשויות שם מבטיחות שלא יהיה שוב סגר כללי נוסף במדינה, שהייתה הראשונה באירופה ובמערב כולו להטיל סגר שכזה. "אנחנו בשלב של לחיות-ביחד-עם-הנגיף", אמר ל"ניו יורק טיימס" רוברטו ספרנצה, שר הבריאות של איטליה. לדברי ספרנצה, "שיעור הדבקה אפסי לא קיים". הוא ציין שארצו ערוכה כיום טוב יותר להתמודדות עם זינוק בתחלואת הקורונה. "לא הולך להיות סגר נוסף", הבטיח.
9 צפייה בגלריה
עם מסכות ב פארק ב מדריד ספרד קורונה
עם מסכות ב פארק ב מדריד ספרד קורונה
לקראת סגר במדריד? עם מסכות בפארק בבירה הספרדית
(צילום: AFP)
לא רק הגבלות מקומיות משמשות את הרשויות באירופה ככלי למאבק בנגיף. ברחבי היבשת, ולמעשה כמו בשאר העולם, מבטיחים השלטונות להגדיל באופן ניכר את היקף הבדיקות לאבחון הנגיף. אלא שנראה שבמקומות רבים שם יש לא מעט קשיים ביישום הבטחות שכאלו.
בבריטניה למשל, מותחים בימים האחרונים מחוקקים מהאופוזיציה ביקורת על ממשלתו של בוריס ג'ונסון, בעקבות תלונות של בריטים רבים על קשיים בזימון תורים לבדיקה. אחרים התלוננו שנשלחו לבצע את הבדיקה במרכזים מרוחקים מאוד מבתיהם. כל זאת ארבעה חודשים אחרי שג'ונסון הבטיח שלממלכה יהיה את אחד ממערכי הבדיקות הטובים בעולם.

לזכות בהגרלה

הבעיה בבריטניה קשה במיוחד עבור הורים שילדיהם לא יכולים לחזור לבית הספר מבלי שיציגו תוצאה שלילית לנגיף הקורונה, אם פיתחו תסמיני מחלה. ונאיי גוונאט, אב בן 44, סיפר שבנו פיתח שיעול בסוף השבוע, והוא ניסה במשך שלושה ימים לזמן תור לבדיקה עבורו, אך נכשל. הוא סיפר שהתעורר מוקדם בבוקר ונשאר עד מאוחר בלילה כדי לנסות להזמין את התור באתר האינטרנט הממשלתי, אך בסופו של דבר הצליח להשיג תור לבדיקה רק בעזרת חבר שידע היכן יש מקום פנוי.
9 צפייה בגלריה
איטליה נגיף קורונה רומא
איטליה נגיף קורונה רומא
התיירים חזרו לקולוסיאום. שר הבריאות האיטלקי הבטיח: "לא יהיה עוד סגר"
(צילום: AFP)
"ניסיתי כל שעה במשך ארבעה ימים להזמין תור ובסוף הצלחתי רק אתמול בלילה", סיפרה הורה אחרת במרכז בדיקות בעיר סאות'אנד-און-סי שבמחוז אסקס, שהגיעה לשם לאחר שהילדים שלה פיתחו תסמיני מחלה. "זה כמו לזכות בלוטו, אם לדבר בכנות", אמרה.

בונוס קורונה לא יספיק

בעיה דומה מסתמנת גם בהולנד, שבה הרשויות הזהירו היום כי המערך הקיים לא יוכל להתמודד עם הזינוק שעלול לקרות בחודשים הקרובים, עם בוא החורף. כיום יכולות הרשויות לפענח בהולנד 30,000 בדיקות בכל יום, וכדי לעמוד בקצב ההדבקה הנוכחי עליהן להגדיל את הקצב ל-55,000 עד נובמבר ו-80,000 עד פברואר. "אנחנו עושים כל שביכולתנו להרחיב את היקף הבדיקות, אבל זה לא מספיק עדיין", אמר ראש הממשלה מארק רוטה.
גם בצרפת הממשלה פועלת להאיץ את היקף הבדיקות, שכבר כעת עומד על כמיליון בכל שבוע. עם זאת, במדינה חוששים כעת משיבוש במערך הבדיקות בעקבות שביתה שהחלה היום בקרב מאות עובדי מעבדות. העובדים טוענים שהם נאלצים לעבוד בתנאים קשים ביותר, אותם הם מכנים "תנאי מלחמה", ושהם מתמודדים עם מטופלים דרשניים ואגרסיביים. באיגוד העובדים CGT אמרו כי "בונוס קורונה" לעובדים לא יספק אותם. "זה יהיה טוב לעובדים לאור גובה השכר שלהם, אבל זה לא מספיק לכשעצמו", אמרו.